Case HelsinkiMissio

Tehokas ulkomainoskampanja yksinäisyyttä vastaan

”Yksinäisyys on kuin vankila. Yli 400 000 suomalaista odottaa yksinäisenä toista ihmistä. Voit vapauttaa yksinäisyyden vankeja tukemalla HelsinkiMission työtä lahjoituksin.”

Tämä on kiteytys HelsinkiMission näyttävästä ”Vapauta yksinäisyyden vangit” –kampanjan pääviestistä. Kampanja toteutettiin marraskuussa 2015 vaikuttavilla erikoistoteutuksilla: HelsinkiMission vapaaehtoiset astuivat Clear Channelin neljään mainospilariin Helsingin keskustan vilkkailla kulkureiteillä. Lisäksi kampanja toteutettiin Helsingin rautatieasemalla
ja neljässä eri kauppakeskuksessa kattavalla Shopping Digital – mainosverkostolla.

Järjestön tavoitteena oli kerätä lahjoituksia yksinäisyyden vastaiseen työhön. Saadut varat käytettiin uusien vapaaehtoisten ja tukihenkilöiden rekrytointiin ja koulutukseen, sekä ammattiavun toteuttamiseen.

Shopping Digitalit löivät ohikulkijat ällikällä reagoimalla liikkeeseen. Ne toivat järjestölle uuden keskustelunavaajan ja keinon pysäyttää ohikulkijoita lahjoittamisen äärelle. Shopping Digital sisälsi maksulaitteen, ja se saikin paljon positiivista palautetta: ”Ai tää lahjoittaminen olikin näin helppoa”. Liikkeeseen reagoiva kuva kauppakeskuksissa toi viestille suuren huomioarvon. Mainosratkaisun innovatiivinen hyödyntäminen sai kiitosta niin ohikulkijoilta kuin omilta kampanjatyöntekijöiltä.

Mainospilarit pysäyttivät myös paljon ohikulkijoita, sillä pilareissa seisovat elävät yksinäisyyden vangit herättivät tunteita aivan uudella tasolla. Pilareiden ympärillä käytiin lukuisia keskusteluja yksinäisyydestä HelsinkiMission edustajien ja kaupunkilaisten kesken.

Lähde: HelsinkiMissio, Markkinointipäällikkö Helena Hulkko

Caset

Höyryävä kahvikuppi houkutteli huoltoasemalle
Kohdennetuilla mainosratkaisuilla yli myyntitavoitteiden
Lisämaustetta Pop-Up Shoppiin eri ratkaisuilla
Aktivoiva ulkomainos keskeisessä roolissa
Kaikkien aikojen katsojaennätys ulkomainonnan voimalla
Erikoisratkaisuilla yksinäisyyttä vastaan
Aktivointia ajankohtaisilla kyselyillä
Kesäkampanja tien varsissa houkutteli pizzalle
Huomioarvo ja tuotejakelu - lanseerauksen kulmakivet
Paistotuotteet ulkomainoslaitteissa
Opastavaa brändimarkkinointia kauppakeskuksessa
Visuaalisuus toimii erinomaisesti ulkomainonnassa
Ainutlaatuista huomiarvoa lentoasemalla
Ulkomainonnalla nuoret kaupunkilaiset oopperaan
Aktivointia kinect-tekniikalla
Lentokenttämainonnalla Volvo V90:n lanseeraus uudelle tasolle
"Vaihda näkökulmaa" on verkostossa toteutettu liikkeentunnistusta hyödyntävä kampanja.