Case Suomen Kansallisoopperan Säätiö

Kansallisoopperan kampanja ylitti odotukset

Bella Figurasta Clear Channelin ja Suomen Kansallisoopperan syvemmän yhteistyön ensimmäinen menestystarina.

Kansallisoopperan nykytanssin mestariteoksen Bella Figuran kampanjan päämediana käytettiin ulkomainontaa. Tulokset ylittivät sekä myynnilliset että mielikuvalliset tavoitteet.

Kampanjan tutkimusfaktat puhuvat puolestaan. 72 prosenttia vastaajista tunnisti kampanjan ja peräti 47 prosenttia aikoi mennä tai voisi kuvitella menevänsä katsomaan mainostettua produktiota. Kampanjan tavoitteena oli suunnata markkinointia opiskelijoille ja alle 30-vuotiaille, ja juuri näiden osuus asiakasryhminä kasvoi voimakkaasti.

Tutkimustulokset realisoituivat myös tosielämässä: kaikki esitykset myytiin loppuun viimeistä paikkaa myöten.

Suomen Kansallisoopperan viestintäjohtaja Annukka Klingen mukaan kampanjan tavoitteiden toteutuminen johtui pitkälti sen oikeanlaisesta suuntaamisesta sekä mainonnan uudenlaisista ratkaisuista.

“Clear Channel on läsnä kaikkialla siellä, missä asiakkaammekin ovat. Kansallisooppera on tietysti olemassa kaikkia suomalaisia varten, mutta erityisen paljon kävijöitä meillä on pääkaupunkiseudulta: ihmisiä, jotka liikkuvat paljon urbaanissa ympäristössä ja arvostavat kauniita asioita – myös kaunista mainontaa. Koska baletti ja ooppera ovat ennen kaikkea ääntä ja liikettä, meitä houkuttelivat myös Clear Channelin digitaaliset ratkaisut.”

Joustavuus ja arvomaailma kohtaavat

Klingen mukaan yhteistyö Clear Channelin kanssa on ollut helppoa. Vaikka suunnitelmia tarkennettiin kampanjan mittaan, joustavan yhteistyön kautta hyvään lopputulokseen löytyi aina hyvät ja käytännölliset ratkaisut.  Myös yritysten arvomaailmoiden yhteensopivuus edesauttoi yhteistyövuoden avausta.

“Clear Channelin arvot ovat kohdallaan: yritys on meille mieluisa yhteistyökumppani myös kulttuurimyönteisyytensä ja yhteiskunnallisen vastuullisuutensa vuoksi”, Annukka Klinge sanoo.