Mediamainonta laski, mutta ulkomainonnan suosio kasvoi

 

Huhti-kesäkuu toi mukanaan -2,5% laskun mediamainonnalle, mutta tästä huolimatta ulkomainonnan suosio jatkoi kasvuaan verrattuna vuoteen 2017.

Muiden perinteisten medioiden jatkaessa laskuaan ulkomainonta oli suurimmassa kasvussa radiomainonnan lisäksi. Edellisvuoteen verrattuna ulkomainonnan muutos oli vuoden 2018 huhtikuun ja kesäkuun välisenä aikana mediamainonnassa toisiksi suurinta 9.8 prosentilla.

Syitä suosion taustalla

Digitalisoituminen tuo mainostajille lisää mahdollisuuksia ulkomainonnassa. Ulkomainonnalla tavoitetaan haluttu kohderyhmä siellä missä he liikkuvat. Kohderyhmä tavoitetaan oikeaan aikaan ja juuri heihin vetoavalla viestillä kustannustehokkaasti.

Muun median pirstaloituessa ulkomainonnan vahvuus on sen kattavassa peitossa, joka tavoittaa kohderyhmän ja toistossa, millä yritys jää kuluttajien mieleen. Ulkomainonnalla ei lisätä ainoastaan myyntiä vaan parannetaan myös yrityksen tunnettavuutta ja rakennetaan brändiä.

Lähde: Kantar TNS Ad Intelligence