Ulkomainonta toimii

 

10 syytä käyttää ulkomainontaa

 

1. Kaikki ovat ulkona!

Ulkomainonta säilyttää asemansa massamediana. Ulkomainonta yhdessä television ja radion kanssa tarjoaa laajan peiton, jolla tavoittaa suuret joukolle ihmisiä. Ulkomainonnan tavoittavuus ja yleisö on enimmäkseen immuunia median eroosiolle ja pirstaloitumiselle joille TV ja printti ovat joutuneet alistumaan.

Ulkomainonnalla on jopa 90 %:n tavoittavuus.

 

2. Ulkomainonnan mittaaminen paranee jatkuvasti

Yhdysvalloissa, UK:ssa ja Saksassa on otettu käyttöön uusia menetelmiä sähköisen paikannusdatan ja silmänliiketunnistuksen parantamiseksi. Ulkomainonnan mittaus muuttuu vähitellen lähemmäksi todellisia näyttöjä (“Likelihood-to-See”) ennemmin kuin “opportunities to contact” (OTC), mikä tarkoittaa liikennettä mainosnäytön välittömässä läheisyydessä.

 

3. Ulkomainontaa ei voi kelata tai estää

Ihmisistä on tullut asiantuntijoita mainonnan välttelyssä: valitaan joko mainosvapaata tai maksettua mediaa tai estetään mainoksien latautuminen verkkosivuilla.

Ulkomainonta on enimmäkseen immuuni tälle uhalle.

 

4. Digitaalinen ulkomainonta kasvattaa mainostuloja

Digitaalinen ulkomainonta luo mainostajille uusia mahdollisuuksia korkealuokkaisissa ympäristöissä kuten ostoskeskuksissa ja lentokentillä. Digitaaliset yksiköt vastaavat vain 5 % globaalista OOH inventaarista, mutta niistä tulee 14 % mainostuloista.

 

5. Ulkomainonnan mainosverkostoista tulee vaikuttavampi

Monilla markkinoilla staattisia jättitauluja vaihdetaan korkealuokkaisilla taustavalaistuilla scrollaavilla paneeleilla tai digitaalisilla tauluilla. Suomessa Clear Channelin staattiset mainoslaitteet ovat valaistuja ja mahdollistavat vahvan huomioarvon myös pimeällä.

 

6. Liikenne- ja kadunkalusteet kehittyvät edelleen

Monilla markkinoilla liikennevirastot ja yhteisöt ovat valmiita tekemään yhteistyötä ulkomainosyritysten kanssa luodakseen mainostuloja. Tällaiset ulkomainonnan segmentit perustuvat tyypillisesti pitkäaikaisiin sopimuksiin.  Ulkomainonnan Inventaari on kasvanut keskimäärin 30 % viimeisen kahden vuoden aikana. Suomessa esimerkiksi Clear Channel on mahdollistanut Helsingin kaupunkipyöräjärjestelmän. Madridissa ja Barcelonassa puolestaan Clear Channel uusi kadunkalustesopimuksen ja New Yorkissa Clear Channel voitti bussipysäkkisopimuksen vuonna 2016.

 

7. Ulkomainonta laajenee uusiin ympäristöihin

Digitaalinen ulkomainonta on antanut mainostajille mahdollisuuden tavoittaa nuoren kaupunkilaisen kohderyhmän, joka on vaikea tavoittaa perinteisellä medialla: toimistoissa, hisseissä, takseissa, kuntokeskuksissa, ravintoloissa, ostosympäristöissä jne.

 

8. Ulkomainonnasta tulee kohdennettavampi

Programmatic tekniikat, kuten kuluttajadatan hyödyntäminen ja mobiili-paikannustieto, auttavat brändejä tuomaan oikean viestin oikeassa paikassa oikeaan aikaan kuluttajien tietoisuuteen.

 

9. Ulkomainonta vastaa sekä brändinrakennuksen tarpeeseen että aktivoi kuluttajia

Sijoitettuna liikenteen reiteille sekä ostosympäristöihin voi ulkomainontaa kohdistaa kuluttajille lähellä ostopäätöstä. Älypuhelindata ja markkinointidata mahdollistavat kohdentamisen kuluttajille tiettynä vuorokaudenaikana, kohderyhmään ja paikkaan kasvavalla tarkkuudella.

 

10. Ulkomainonta voi olla natiivia

“Natiivi” on tämän hetken muotisana mainoskampanjoille jotka erottuvat tavanomaisesta formaatista ja ovat vaikuttavampia´.

Ulkomainonnalla on pitkä historia luovasta formaattien kanssa leikittelystä, joka viihdyttää ja sitouttaa kuluttajia. Ulkomainonta voi olla reaaliaikaista. Digitaalinen yhteys tarkoittaa myös että ulkomainoskampanjoissa voi olla dynaamisia elementtejä kuten aika, live tapahtumat tai sää.

 

Kiinnostuitko kokeilemaan ulkomainontaa? Ota yhteys myyntiimme, rakennetaan yhdessä tavoitteitasi vastaava kampanja. 

Lähde: Adobo Magazine

Intelligence: Ten reasons why out-of-home advertising outperforms. 7.8.2017