Kauppakeskusmainonta

Kauppakeskusmainonta puhuttaa ja ohjaa ostamaan

Clear Channel UK:n Malls-tutkimuksessa (2016) tutkittiin kuluttajien kauppakeskuskäyttäytymistä. Aineisto kerättiin kahdella metodilla; online-kyselyllä (n=251) sekä reaaliaikaisella mobiilipäiväkirjalla (n=81). Kyselyssä oli mukana 41 kauppakeskusta ja 386 mainospintaa.

Kauppakeskusmainonta kohdataan positiivisessa mielentilassa

76% vastaajista kertoo olevansa positiivisella mielellä kauppakeskusympäristössä. Yli puolet vastaajista viettävät kauppakeskuksessa kerralla vähintään tunnin, jolloin myös altistuminen mainonnalle on pidempikestoista.

Kauppakeskukset ovat sosiaalinen ympäristö, jossa vieraillaan yleisimmin yhdessä jonkun kanssa. Ympäristö houkuttaa myös keskustelemaan ympärillä nähdystä, esimerkiksi liikkeiden tarjonnasta. Tuotteista ja tarjouksista keskustellaan usein myös kauppakeskuksessa vierailun jälkeen.

Ostokäyttäytyminen on spontaania

Kuluttajat vierailevat useammassa eri liikkeessä ja tutustuvat niiden valikoimiin. Heräteostokset ovat kauppakeskusympäristössä yleisiä, vain 10% kuluttajista ostaa pelkästään sen tuotteen, jota lähti kauppakeskuksesta hakemaan ja puolet käyttävät enemmän rahaa ostoksiin, kun olivat ajatelleet.

Kauppakeskusmainonta on tällöin olennaisessa roolissa, kun kuluttajat ovat ostoympäristössä ja vastaanottavaisia kaupallisille viesteille. 74% suhtautuu positiivisesti mainontaan kauppakeskusympäristössä ja se vaikuttaa myös ostopäätöksiin. 65% kuluttajista valitsee todennäköisemmin mainostetun tuotteen. Kuluttajat haluavat nähdä tuotteisiin/tarjouksiin liittyvää mainontaa ja kommunikoida digitaalisten näyttöjen kanssa. Erityisesti digitaalinen kauppakeskusmainonta kiinnostaa ja puhututtaa, 73% haluaa nähdä näytöillä uutuustuotteita ja tarjouksia, erityisesti muodin, ruuan, elektroniikan ja kauneustuotteiden mainonta kiinnostaa kauppakeskusympäristössä.

Haluatko kuulla lisää? Ota yhteyttä!