Tunnemme suomalaiset

Ulkomainonta saa aikaan harkintaa ja ostopäätöksiä. Dentsu Aegis Networkin kanssa toteutettu ulkomainonnan kohderyhmäajo paljastaa ulkomainonnalle otollisimmat kohderyhmät.

CCS (Consumer Connection System) on Dentsu Aegis Networkin tuottama kuluttaja- ja mediatutkimus. Tutkimus on tehty 52 maassa, mukaan lukien Pohjoismaat. Suomessa nettipaneelitutkimus tehtiin vuonna 2016 ja siihen osallistui 5400 vastaajaa ikäryhmässä 15-74-vuotiaat. Clear Channel on hyödyntänyt tutkimuksesta saatua dataa tunnistaakseen ulkomainontaa parhaiten huomaavat kohderyhmät.

Ulkomainonta tavoittaa koko väestöä niin tasaisesti, että tavoittavuuden pohjalta on vaikea tehdä hyviä segmenttejä. CCS-kyselyssä kysyttiin yksityiskohtaisesti ulkomainonnan huomaamisesta. Tämän pohjalta pystyttiin muodostamaan segmentit klusteroimalla väestö.

Tuloksena saatiin neljä segmenttiä, jotka eroavat toisistaan taustatekijöiden suhteen hyvin. Alla mainittujen ulkomedialokaatioiden lisäksi kaikki kohderyhmät vastasivat huomaavansa erityisesti promootioita, jotka myös saavat aikaan harkintaa ja ostopäätöksiä.

 

Trendikkäät korkeasti koulutetut pääkaupunkiseutulaiset

Tässä kohderyhmässä korostuvat korkeakoulutetut, nuoret pääkaupunkiseutulaiset. He ovat pääasiassa keski- ja hyvätuloisia, huolettomia rahankäyttäjiä, vapaamielisiä ja kiinnostuneita kulttuurista. He pitävät kulttuuriharrastuksista, hyväntekeväisyydestä ja matkustelusta ulkomailla.

He huomaavat ulkomainontaa erityisesti kadulla juna- ja metroasemilla.

Kaupunkilaisnaiset

Naiskohderyhmässä korostuvat työssäkäyvät naiset ja segmenttiin kuuluu myös opiskelijoita. He pitävät lemmikkieläimistä ja harrastavat lisäksi esimerkiksi pelaamista ja käsitöitä.

Ulkomainonta tavoittaa heidät hyvin ja he huomaavat sitä erityisesti tienvarsitauluissa, kadulla sekä ruokakaupoissa tai ostoskeskuksissa. Ostopolulla ulkomainonta on tehokas väline huomaamisessa ja muistamisessa.

Hyvätuloiset korkeakoulutetut miehet

Nimensä mukaisesti tässä segmentissä korostuvat sosiaaliset ja kunnianhimoiset korkeakoulutetut, hyvätuloiset ja nuorehkot miehet. He pitävät kansainvälisistä tuotemerkeistä ja tietoa sisältävästä mainonnasta ja ovat valmiita maksamaan laadusta.

He käyttävät erityisen paljon aikaa matkustukseen teitse ja huomaavatkin ulkomainontaa pääasiassa tienvarsitauluissa. Kuluttajan ostopolulla ulkomainonta on tehokasta erityisesti huomaamisessa, muistamisessa.

Eläkeikää lähestyvät

Segmentissä korostuu yli 55-vuotias väestö, eläkeläiset ja osa-aikatöissä käyminen. Eläkeikää lähestyvät ovat sosiaalisia ja itsevarmoja sekä arvoiltaan konservatiivisia. Mainonta antaa heille tietoa saatavilla olevista asioista. He suosivat tunnettuja tuotemerkkejä, mutta tekevät kuitenkin heräteostoksia. Heidän harrastuksissaan korostuu kotoilu, mm. sisustus, mutta myös rahapelit ja ostoksilla käyminen.

Ulkomainonta tavoittaa heidät erityisesti kaupoissa ja ostoskeskuksissa. Kuluttajan ostopolulla ulkomainonta korostuu huomaamisessa ja muistamisessa.