Suomalaiset rakastavat jäätelöä – kuulumme jäätelönsyöjien kärkimaihin ja kesällä jäätelönkulutus on huipussaan. 3 Kaveria päätti hyödyntää tätä otollista aikaa ja lanseerasi ensimmäisen ulkomainoskampanjansa S-ryhmän päivittäistavarakaupoissa. Kampanjan ajoitus oli loistava, sillä uudet jäätelöpuikot saatiin kuluttajille tutuiksi juuri ennen kesähelteiden ja varsinaisen jäätelökauden alkua.
Asiakas: 3 Kaveria
Tavoite: Kampanjan tavoitteena oli tuoda 3 Kaverin kevään uudet jäätelöpuikot ihmisten tietoisuuteen pääkaupunkiseudulla.
Kampanja-aika: 8.-24.5.2020 ja 1.6.-7.6.2020
3 Kaveria on raivannut tiensä suomalaisten sydämiin. Rakastettu jäätelöbrändi on aikaisemmin hyödyntänyt lähinnä sosiaalista mediaa sekä lehtiartikkeleja markkinoinnissaan. Tänä kesänä kuvaan astui ulkomainonta, jonka avulla uutuustuotteet saatiin lanseerattua isosti koko kansan tietoisuuteen.
Laajasta mainosvalikoimastamme mainosratkaisuksi valikoitui Store Digitalin HOK-sarja, joka mahdollistaa kuluttajien tavoittamisen S-ryhmän päivittäistavarakaupoissa jopa 10:ssä eri kaupungissa.
”Hyödynsimme ulkomainontaa ensimmäistä kertaa, ja päädyimme Store Digitaliin, koska halusimme päästä lähelle asiakasta sekä ostohetkeä", kertoo Anna Wikholm, markkinointivastaava, 3 Kaveria.
Valtakunnallinen myymälämediamme on erinomainen mainosvalinta kesään, sillä päivittäistavarakaupoissa asioidaan riippumatta siitä, missä tai miten kuluttajat kesäänsä viettävät.
68 %1 suomalaisista käy ruokakaupassa useammin kuin kerran viikossa ja valtaosa heistä (63 %)2 asioi pääasiallisesti juuri S-ryhmän kaupoissa. Verkostomme tavoittaakin kokonaisuudessaan huikeat 32 miljoonaa kontaktia viikossa.
Digitaalinen mainosverkosto kaupan sisällä vaikuttaa tutkitusti tuotteen myyntiin, ja se on toimiva kanava tuotteen tunnettuuden, markkinaosuuden sekä myynnin kasvattamiseksi.
- 86 % suomalaisista kertoo kiinnittäneensä huomiota ruokakaupassa näkyvään mainontaan.
- 44 % vastaajista kertoo ostaneensa jonkin myymälänäytöllä mainostetun tuotteen.
- 40 % vastaajista toivoisi mainosnäyttöjen kertovan uutuustuotteista.1
Tehokas keino puhutella kuluttajaa juuri ostopäätöksen äärellä
Kesällä monien sesonkituotteiden myynti lisääntyy huomattavasti ja houkuttelevia uutuustuotteita ilmestyy valtavasti valikoimiin. On arvioitu, että kuluttaja näkee 40 minuutin kauppareissun aikana jopa 500 hintaviestiä: tämä tarkoittaa 125 viestiä minuutissa ja 2 viestiä sekunnissa.3
Hyödyntämällä Store Digital -mainospintoja voit varmistaa sen, että kuluttaja muistaa juuri sinun brändisi tuotehyllyn ääreen astuessaan. Näkyvyys ostohetkellä kannattaa, sillä jopa 67 % tuotevalinnoista tehdään vasta kaupassa.1
Myymälässä olevat mainokset ovat paras keino vaikuttaa ostopäätökseen:
- 63 % suomalaisista kertoo myymälässä olevien mainosten vaikuttavan ostopäätökseen.
- 54 % suomalaisista kertoo tuote-esittelyiden olevien mainosten vaikuttavan ostopäätökseen.
- 16 % suomalaisista kertoo ostoskärryssä olevien mainosten vaikuttavan ostopäätökseen.2
Myymälämainonta oli positiivinen kokemus myös 3 Kaverille:
"Käyttäisin ulkomainontaa jatkossakin, varsinkin sellaisten tuotteiden kohdalla, jotka haluan kerralla saattaa isomman yleisön tietoisuuteen. Yhteistyö Clear Channelin kanssa on ollut erittäin sujuvaa ja asiakaslähtöistä”, Anna Wikholm kertoo.
Kesä 2020 – houkuttelevin ulkomainoskesä koskaan
Kesäsesonki on mainostajalle erinomaista aikaa, sillä kesä saa ihmiset vapautumaan: 68 % kertoo olevansa elämyshakuisempia, 63 % spontaanimpia ja 45 % kertoo tekevänsä kesällä enemmän heräteostoksia.4Jotta voisimme tehdä tästä kesästä vieläkin houkuttelevamman ulkomainoskesän, tarjoamme nopeimmille asiakkaille rajoitetusti tutustumistarjouksia. Ota yhteyttä ja suunnitellaan yhdessä kesän houkuttelevin mainoskampanja!
LÄHTEET
1. Consumer Compass Oy. Clear Channel. Ostopolkututkimus 2018 Kohderyhmä: N1040, Väestö 18-69
2. Tietokanta: Kantar Mind, tammi-kesä 2018. Päivittäistavarat. Kohderyhmä: Väestö 15-74, est. 3 801 000.
3. Clear Channel UK: the Science of Supermarkets, 2018
4. Suomalaisen Työn Liitto: Kesätutkimus 2014