Aamu Suomen Lasten Syöpäsäätiön Poista tämä mainos -kampanja lasten syöpätutkimusten puolesta puhuttelee suurta yleisöä. Mainostoimisto N2 Creative suunnitteli pysäyttävän dynaamisen toteutuksen, joka kannusti lahjoittamaan hyväntekeväisyyteen. Tarjosimme merkitykselliselle kampanjalle pro bono -näkyvyyttä, jonka avulla tärkeä aihe sai ansaitsemaansa näkyvyyttä.
Asiakas: Aamu Suomen Lasten Syöpäsäätiö
Kampanjan pääviesti: "Lahjoita ja poista tämä mainos"
Kampanjan tavoite: Kasvattaa Aamu Säätiön tunnettuutta sekä kerätä lahjoituksia
Kohderyhmä: Kaikki suomalaiset: ensisijaisesti yksityishenkilöt, toissijaisesti yritykset
Mainospinnat: Downtown Digital Helsinki -verkosto ja The Rex
Kampanjan ajankohta: 29.8.2022-18.9.2022
Aamu Säätiö halusi luoda kampanjan, joka erottuisi muista ja puhuttelisi suurta yleisöä entistä vakuuttavammin ja lohdullisella tavalla – kannustamalla toimimaan. Päämääränä oli luoda kampanja, jossa toimija aidosti oivaltaa, mitä lahjoitus saa aikaan.
"Mitä jos tekisimme mainoksen, jossa katsoja voisi olla aktiivinen toimija ihan uudella tavalla? Sellaisen, jossa lahjoittamalla lasten syöpätutkimukseen voisi konkreettisesti poistaa palan kuvasta, joka esittää suurinta vihollista, 8-vuotiaan Ellan syöpäsolua", tiivistävät Aamu Säätiön asiamies Laura Paasio sekä N2 Creativen suunnittelijat Pasi Lindqvist ja Miikka Saari.
Ulkomainontaa tärkeän asian puolesta
Mieleenpainuvat ja huomiota herättävät ulkomainoskampanjat ovat tehokas keino kasvattaa suuren yleisön tietoisuutta tai aktivoida haluttua kohderyhmää. Aamu Säätiö hyödynsi ulkomainontaa molemmissa merkityksissään, sillä lahjoitusten keräämisen eli aktivoinnin lisäksi haluttiin kasvattaa säätiön tunnettuutta.
"Aamu Säätiön osalta ulkomainonta on elintärkeä osa sitä, että saavutetaan se suuri yleisö. Sosiaalisen median tekeminen kattaa pienemmän kohderyhmän, jota aihe on koskettanut. Ulkomainonta on isossa roolissa juuri tietoisuuden rakentamisessa: jotta ihmiset tietäisivät, että Suomessa täytyy tehdä töitä syöpätutkimusten rahoituksen eteen", kommentoi Aamu Säätiön asiamies Laura Paasio.
Poista tämä mainos -kampanja lähti loistavasti liikkeelle. Mainos, ja sen myötä Aamu Säätiö, sai paljon huomiota ja lahjoituksia saatiin kiihtyvään tahtiin. Kampanja on saanut paljon positiivista palautetta ideastaan sekä ainutlaatuisuudestaan.
"Mainontaa suunniteltaessa pidetään aina huoli, että mainos pysäyttää, saa ajattelemaan ja aktivoi toimimaan. Tämä pätee myös ulkomainontaan. Lisäksi tavoite on tehdä markkinointiviestintä, jonka idea on uniikki ja toteutus mahdollisimman laadukas", kuvailevat N2 Creativen suunnittelijat Pasi Lindqvist ja Miikka Saari.
Tutustu vinkkeihin, joilla luot entistä parempaa ulkomainontaa »
Dynaaminen kampanja aktivoi yleisöä
Ulkomainonnassa on olennaista saada katsoja toimimaan, pohtimaan ja pysähtymään. Erottuva toteutus ja luovat elementit ovat onnistuneen mainoskampanjan keskiössä – Aamu Säätiön kampanja oli erityisen puhutteleva ja loi merkityksellistä vuoropuhelua kohdeyleisön ja brändin välille. Kampanjassa käytetty QR-koodi oli yksinkertainen ja nopea tapa aktivoida katsojaa sekä saada heidät lahjoittamaan.
Aamu Säätiön kampanjassa hyödynnettiin digitaalisen ulkomainonnan mahdollisuuksia loistavasti: dynaamisuus ja reaaliaikaisuus tuotiin suorastaan käsin kosketeltavaksi. Dynaaminen mainos muuttuu reaaliaikaisesti jonkin etukäteen valitun tekijän mukaan myös Aamu Säätiön kampanjassa. Jokaisen Aamu Säätiölle tehdyn lahjoituksen yhteydessä syöpäsolua kuvaavasta mainoksesta poistui lahjoitussummaa vastaava osa. Näin yleisön osallistaminen kampanjaan onnistui nerokkaalla ja koskettavalla tavalla.
"Dynaamisuus tekee mainoksesta ja sen ideasta totta. Lahjoittaja voi omin silmin todeta, kuinka hänen lahjoitussummaansa vastaava pala syöpäsolukuvaa poistuu reaaliajassa", täsmentävät Pasi Lindqvist ja Miikka Saari.
Lue lisää mainonnan dynaamisuudesta »
Ulkomainonta vaikuttaa ympäröivään maailmaan positiivisesti
Haluamme olla muutakin kuin median tarjoaja – olemassaolon tarkoituksemme kiteytyy lauseeseen ”a Platform for Brands & a Platform for Good”, joista jälkimmäinen viittaa tahtotilaamme vaikuttaa positiivisesti meitä ympäröivään maailmaan.
"Pro bonot tavallaan kannustavatkin tekemään erilaisia, erottuvia toteutuksia," kertovat Pasi Lindqvist ja Miikka Saari.
Edistämme teoillamme oikeudenmukaisuutta, hyvinvointia ja tasa-arvoa. Koemme, että meillä on kaupallisen toiminnan ohella paljon annettavaa myös yhteiskunnallisesti tärkeiden asioiden esiintuojana ja keskustelun herättäjinä. Tarjoammekin vuosittain pro bono -näkyvyyttä useille eri hyväntekeväisyyskampanjoille.
Ulkomainonnalla voidaan tukea yhteisöjen hyvinvointia monin tavoin: lue lisää »
Lue case: yhteistyökampanja naisrauhan puolesta »