Clear Channelin ja Mall Voicen yhteistyössä toteutetussa Bond-elokuvan lanseerauskampanjassa yhdistettiin liikkuvan kuvan huomiarvo ja kauppakeskuksen äänimailma, luoden vaikuttavaa ja huomiota herättävää mainontaa kauppakeskusten digitaalisilla mainosnäytöillä. Uudenlainen ja uniikki ulkomainoskampanja syntyi kahden oman alansa edelläkävijän yhteistyönä.
Kampanja-aika: Vko 39
Kampanjan tavoite: Luoda vaikuttava kampanjatoteutus uutuuselokuvan lanseerauksella, joka herättää huomion ja tavoittaa elokuvasta kiinnostuneet katsojat
Käytetyt mainospinnat: Shopping Digital -verkosto, kampanjassa oli mukana yhteensä 225 näyttöä, 11 kauppakeskusta
Asiakas: SF Studios & OMD
Erikoistoteutuksen avulla innovatiivinen kampanja
Kampanjaa mainostettiin pääkaupunkiseudulla uuden 007 No time to die -elokuvan ensi-iltaviikolla. Mainontaa näkyi yhteensä 11 kauppakeskuksessa, jopa 225 digitaalisella näytöllä Helsingissä, Espoossa ja Vantaalla. Kyseessä oli ensimmäinen kerta, kun digitaaliseen ulkomainoskampanjaan liitettiin kauppakeskusten äänimainonta. Kauppakeskuksen äänimaailmaa hyödyntävän ulkomainonnan avulla saadaan luotua lisää vaikuttavuutta ja syvyyttä asiakaskokemukseen. Ääni ja liikkuva kuva yhdessä luo kuluttajille kokonaisvaltaisen elämyksen, ja tempaa heidät mukaan mainokseen osaksi tarinaa.
Uudenlainen ja uniikki ulkomainoskampanja syntyi kahden oman alansa edelläkävijän yhteistyönä. Clear Channelin modernit mediapinnat mahdollistavat näyttävät digitaaliset kampanjatoteutukset, kun taas Mall Voice on kauppakeskusten äänimainonnan ehdoton kärkinimi Suomessa. Ulkomainoskampanjan erikoistoteutus näkyi ja kuului mediapinnoissamme kaksi kertaa tunnissa 30 sekunnin ajan.
Liikkuvan kuvan ja äänen yhdistelmä herätti huomiota
Mainonnasta toteutettiin huomioarvotutkimus, johon haastateltiin yhteensä 400 vastaajaa eri kauppakeskuksissa. Tähän valittiin isoimpia kauppakeskuksia pääkaupunkiseudulla, kuten Iso Omena, Tripla, Kaari ja Jumbo. Tutkimus toteutettiin hallitestinä, jossa haastateltavat valittiin satunnaisesti kauppakeskuksissa asioivien joukosta.
Toteutetun tutkimuksen perusteella kuvan ja äänen yhdistäminen on todella vaikuttavaa ja toimivaa.
- Spontaanisti jopa ¼ vastaajista muisti nähneensä tai kuulleensa elokuvamainontaa kauppakeskuksessa viimeisen viiikon aikana. 81 % heistä muisti kyseessä olleen juuri Bond-elokuvan mainos.
- Lähes ⅓ vastaajista muisti videolla autetusti kuulleensa ja/tai nähneensä tutkitun Bond -elokuvan mainoksen.
- 81 % vastaajista kertoi pitäneensä Bondin äänellä tehostetusta mainonnasta.
Innovatiivisella kampanjalla saatiin herätettyä huomiota ja luotua puheenaiheita. Erikoisratkaisu toi mainostajan viestille näyttävyyttä ja vaikuttavuutta – viestin läpimenovoima oli tutkitusti tehokas.
Innovatiivisella kampanjalla saatiin herätettyä huomiota ja luotua puheenaiheita. Erikoisratkaisu toi mainostajan viestille näyttävyyttä ja vaikuttavuutta – viestin läpimenovoima oli tutkitusti tehokas.
Kuluttajan tavoittaminen kauppakeskusmainonnalla
Kauppakeskuksissa asioidaan avoimin mielin, jonka vuoksi ne ovat optimaalinen paikka tehdä kuluttajaan vaikutus huomiota herättävällä mainonnalla. Kauppakeskusmainontaa kohdataan tutkitusti positiivisessa mielentilassa. Clear Channel UK:n Malls-tutkimuksessa 76 % vastaajista kertoo liikkuvansa kauppakeskus ympäristössä positiivisin mielin ja 60 % viettää yhdellä kauppakeskusvierailulla vähintään tunnin.²
Kauppakeskuksen äänimaailmaa hyödyntävän mainonnan avulla saadaan lisää vaikuttavuutta ja syvyyttä asiakaskokemukseen. Liikkuva kuva ja ääni auttavat kiinnittämään huomion, ja interaktiiviset toteutukset liittävät ohikulkijan osaksi tarinaa. Mainostaminen ostoympäristössä tavoittaa kuluttajat merkityksellisimmällä hetkellä päätöksenteon kannalta. Ostopolkututkimuksemme perusteella 88 % suomalaisista on kiinnittänyt ulkomainontaan huomiota ostosmatkan aikana ja seitsemän kymmenestä kertoo kiinnostuneensa mainostetusta tuotteesta tai palvelusta.¹ Kauppakeskusmainonnan avulla asiakas ohjataan päivittäistavaramyymälään, jossa Store Digital -verkostomme vahvistaa viestiä sekä vaikuttaa asiakkaan ostopäätökseen juuri oikealla hetkellä.
Lue lisää kauppakeskusmainnonnasta tai lataa Ostopolku-oppaamme alapuolelta!
Toimivan yhteistyön tuloksena onnistunut kampanja
Äänimainonnan ja liikkuvan kuvan laadukas yhdistäminen ei ole Mall Voicen toimitusjohtajan Olli Gestraniuksen mukaan mikään trivaalein temppu, mutta yhteistyö toimi mutkattomasti molempien yhtiöiden ammattilaisten ansiosta. Clear Channel haluaa myös ehdottomasti jatkaa yhteistyötä äänimaailman kanssa, luoden asiakkaiden mainoksille vaikuttavaa ja huomiota herättävää ulkomainontaa.
”Yhdessä asiakkaan kanssa ideoimme, miten saamme luotua vaikuttavuutta ja näyttävyyttä elokuvan lanseerauksen ympärille, josta syntyi idea ottaa ääni mukaan ulkomainontaan tuomaan syvyyttä. Ihmisillä on korkea odotusarvo Bond-elokuvia kohtaan, joten mielenkiinto on herätettävä heti ja huomio saatava ensi askelilla lanseeratessa – tämä elokuva on nähtävä! Mikä sen vaikuttavampaa kuin hyödyntää Shopping Digital -verkoston laajuutta ja tavoittavuutta sekä yhteistyötä Mall Voicen kanssa, joka on oman alansa edelläkävijä. Ääni ja liikkuva kuva loi erinomaisen kombinaation elokuvan lanseerauksessa, joka ei jättänyt ketään kylmäksi”, kertoo Harri Aaltonen Account Manager, Clear Channel.
Katso upea case -video, jossa näkyy liikkuvan kuvan ja äänen yhdistelmä käytännössä!
Clear Channel Suomi Oy
Clear Channel Suomi Oy valtakunnallinen ulkomainosyhtiö. Olemme osa globaalia Clear Channel Outdoor -konsernia. Mainosratkaisumme tavoittavat halutun kohderyhmän niin valtakunnallisesti kuin paikallisesti. Mainoslaiteverkostomme sijaitsevat kaupunkien keskustoissa, suosituimmissa kauppakeskuksissa ja myymälöiden sisällä, vilkkaimpien teiden varsilla, Helsingin Satamassa ja Helsinki-Vantaan lentoasemalla.
Clear Channelin tavoitteena on vähentää liiketoiminnan aiheuttamia ympäristövaikutuksia. Otamme vastuullisuuden huomioon kaikessa toiminnassamme. Tahdomme tarjota asiakkaillemme entistä kestävämpiä ratkaisuja ympäristön kuormitusta vähentämällä, energiatehokkuutta parantamalla ja kierrätystä lisäämällä.
Mall Voice Oy
Mall Voice Oy on kauppakeskusmainontaan keskittynyt suomalainen yritys, joka vastaa yli 70 suomalaisen kauppakeskuksen yleisten alueiden äänimaailmasta ja -mainonnasta. Yhtiön mainontaverkosto tavoittaa viikoittain yli 1,5 miljoonaa eri kuluttajaa.
Tiedustelut
Clear Channel Suomi Oy: Digital CMS & Project Manager Darius Skaudis, 040 1782829 darius.skaudis@clearchannel.fi
Mall Voice Oy: toimitusjohtaja Olli Gestranius, 040 750 6873, olli.gestranius@mallvoice.com, www.mallvoice.com
Lähteet:
1. Consumer Compass Oy. Clear Channel. Ostopolkututkimus 2018.
2. Rapport. Clear Channel UK. Malls. 2016
3. IROResearch Oy. Huomioarvotutkimus toteutettu Mall Voicen toimeksiannosta lokakuussa 2021. N=400.