Asiakas: Ronald McDonald Talo
Kampanjan pääviesti: nostaa esille vanhempien läsnäolon tärkeys lapselle erityisesti sairaalassa
Kohderyhmä: vanhemmat
Mainospinnat: Shopping Digital
Kampanjan ajankohta: marraskuu 2024
”Missään muualla lapsi ei tarvitse omaa perhettään niin paljon kuin sairaalassa”, toteaa Johanna Huhtariihi Ronald McDonald Lastentalosäätiöstä.
Tämä viesti linkitettiin Dentsu Creativen toimesta Ronald McDonald Talon toimintaan, joka on tarkoitettu kodinomaiseen asumiseen perheille, joiden lapsi on vakavasti sairas ja hoidossa Helsingissä Uudessa lastensairaalassa, mutta oma koti on kaukana.
Interaktiivinen erikoistoteutus konkretisoi viestin pysäyttävällä tavalla
Digitaalinen ulkomainonta tarjosi täydellisen alustan kampanjan tavoitteiden saavuttamiseen. Interaktiivinen mainospinta reagoi katsojaan niin, että aluksi ruudulla näkyi surullinen lapsi, ja mainos kehotti astumaan lähemmäs. Kun henkilö lähestyi näyttöä, lapsen ilme muuttui hymyileväksi, ja ruudulle ilmestyi teksti: "Lähellä ololla on suuri vaikutus".
”Interaktiivinen näyttö reagoi lähestyvään katsojaan mahdollisimman luonnollisesti, mikä teki kokemuksesta entistä vaikuttavamman”, kertoo Jarmo Juhala, Project Director, Dentsulta.
Mainoksessa esiintyvän QR-koodin kautta katsoja pääsi lahjoittamaan Ronald McDonald Talon toiminnan tukemiseen. Voimakas viesti yhdistettynä konkreettiseen kehoitteeseen tarjosi yleisölle mahdollisuuden osallistua tärkeän asian edistämiseen.
”Huomioarvo paranee, kun mainos pysäyttää katsojan ja herättää reaktion”, Johanna Huhtariihi kertoo.
Yhteistyökumppanit, kuten interaktiivisesta tekniikasta vastannut Inuits ja kuvatuotannosta vastannut Tonto Helsinki, mahdollistivat erikoistoteutuksen teknisen ja visuaalisen onnistumisen. Kampanja oli esillä Kauppakeskus Kampissa ja Mall Of Triplassa, joissa se tavoitti odotettua suuremman yleisön.
Toteutus keräsi positiivista palautetta ja herätti keskustelua
Kampanja herätti runsaasti positiivista huomiota niin sosiaalisessa mediassa kuin suoraan säätiön kautta saaduissa palautteissa.
”Palautteessa on kiitelty mainoksen sanomaa ja sitä, kuinka hyvin luova idea liittyy juuri meidän toimintaamme”, Johanna Huhtariihi kertoo.
"Olemme saaneet paljon myönteistä huomiota ja palautetta. Sekä tärkeän asian välittämisen että käyttäjäkokemuksen osalta tämä on ollut hieno onnistuminen", Jarmo Juhala lisää.
Kampanjan onnistuminen vahvisti, kuinka tärkeä rooli ulkomainonnalla voi olla paitsi huomion kiinnittämisessä myös tunteiden herättämisessä ja tärkeän sanoman välittämisessä.
Katso video toteutuksesta: