Digitaalinen mainonta, Store Digital, Staattinen mainonta, Tutkimus, Inspiraatio, Mainonnan toimivuus, Kuluttajakäyttäytyminen, Huomioarvotutkimus

Estrella houkutteli herkuttelijat linssisipsien äärelle

Perunapohjaiset sipsit ovat meille arkipäivää, mutta Estrellan toteuttama ulkomainoskampanja todistaa, että myös eksoottisille uutuuksille on kysyntää. Marraskuussa Adshel ja Store Digital-verkostossamme pyörinyt kampanja sai suomalaiset kokeilemaan Estrellan hernepohjaisia linssisipsejä. Linssisipseistä tuli suorastaan hittituote ja ulkomainonta näytteli suurta roolia onnistuneen kampanjan läpiviennissä. MTV3 uutisoi viime vuoden marraskuussa linssisipsien kiilanneen vuodessa myydyimpien sipsien top 10 -listalle.1


Asiakas:
Estrella
Tavoite: Tuoda laajaa näkyvyyttä uudelle hernepohjaiselle linssisipsille, muistuttaen samalla koko tuoteperheestä. Pääviesti oli uusi raaka-aine ja herkullinen maku.
Kampanja-aika: 18.-24.11.2019
Kampanjan kohderyhmä: 18-44-vuotiaat suomalaiset
Käytetyt mainospinnat: Adshel FMCG ja Store Digital Total


Rakastettu sipsibrändi Estrella herätteli loppuvuodesta suomalaisten suolaisennälkää käyttämällä visuaalista ulkomainoskampanjaa osana uutuustuotteen lanseerausta. Visuaalisesti toteutettu luova ulkomainoskampanja saavutti laajan näkyvyyden ja uudet hernepohjaiset linssisipsit menivätkin kuin kuumille kiville. Toteutimme kampanjasta huomioarvotutkimuksen, jonka tavoitteena oli selvittää huomioarvon lisäksi vaikuttavuutta sekä luovan toteutuksen toimivuutta.

 

”Kampanjan tavoitteena oli tuoda laajaa näkyvyyttä uudelle hernepohjaiselle linssisipsille samalla muistuttaen koko tuoteperheestä. Pääviestinä oli uusi raaka-aine ja herkullinen maku”, kertoo Emma Vuorela, Markkinointipäällikkö Estrellalta.

 

Kampanjan mainospintoina käytettiin viime vuoden marraskuussa kaupunkien vilkkaimmilla paikoilla sijaitsevia staattisia Adshel -pintoja, sekä digitaalista myymäläverkostoamme, Store Digitalia

Lue lisää eri mainosympäristöistä sekä niiden toimivuudesta ostopolun eri vaiheissa:

lataa ostopolku-opas Ostopolkuvideo

Huomioarvotutkimuksen tavoitteena oli selvittää kampanjan onnistumista

Toteuttamamme huomioarvotutkimus osoitti Estrellan kampanjan todella onnistuneeksi. Kampanja tutkittiin Norstat Suomen toimesta, ja kampanjamittauksen tavoitteena oli selvittää Estrellan mainonnan huomioarvoa, vaikuttavuutta sekä mainoksen luovan toteutuksen toimivuutta.

Kampanjan onnistuminen tutkimuksen näkökulmasta

Kampanjaa voidaan kokonaisuudessaan pitää todella onnistuneena. Mainonnan koettiin tuovan houkuttelevalla tavalla esiin uudet kiinnostavat tuotteet, mikä osaltaan johti ostokiinnostuksen heräämiseen. Mainonta toi vahvasti esiin Estrellan tavoiteattribuutteja luoden brändistä mielikuvaa herkullisena, iloisena ja inspiroivana. Estrellan Store Digital -mainontaa huomattiin myös keskimääräisiä myymäläkampanjoita paremmin.

Tutkimuksen kohderyhmänä olivat 18-44-vuotiaat suomalaiset. Erityisen vahvan vaikutuksen kampanja teki naisiin sekä alle 30-vuotiaisiin vastaajiin. Nämä kohderyhmät myös kokivat muita vahvemmin kuuluvansa kampanjan kohderyhmään.

 

  • 91 % pitää mainontaa selkeänä
  • 50 % on ostanut tai aikoo ostaa tuotteen
  • 71 % kokee, että mainos parantaa mielikuvaa brändistä
  • 41 % kokee mainonnan herättäneen positiivisia ajatuksia
  • 81 % kokee mainonnan herättäneen halun kokeilla mainostettua tuotetta2

 

”Saavutimme tavoitteemme erinomaisesti eli laajan näkyvyyden sovituilla pinnoilla ja onnistuneella luovalla toteutuksella”, Emma Vuorela toteaa. Kuluttajien mielikuva brändistä ja mainonnasta oli positiivinen ja tehdyn tutkimuksen mukaan mainonta koettiin selkeäksi ja se selkästi houkutteli kokeilemaan uutuustuotetta, Vuorela jatkaa.

 

kollaasi-1

Hyödynnä kattavaa verkostoamme

Store Digital -verkostossamme teet tuloksellista mainontaa ja saat kuluttajan ostamaan tuotteesi. Digitaalinen myymälämedia kaupan sisällä vaikuttaa tutkitusti suoraan tuotteen myyntiin, ja se on toimiva kanava tuotteen tunnettuuden, markkinaosuuden sekä myynnin kasvattamiseksi. Kattava verkostomme tuo viestisi lähelle asiakasta oikeassa paikassa, oikeaan aikaan. Mainostamalla Store Digital -verkostossamme varmistat sen, että kuluttaja muistaa juuri sinun brändisi tuotehyllyn ääreen astuessaan.

 

Klassiset Adshelit palvelevat kaupungeissa näyttävinä brändinrakentajina sekä taktisen viestin viejinä. Rakenna ohittamatonta näkyvyyttä esimerkiksi Adshel – Metropolitan Cover -verkostollamme, joka sisältää 296 staattista näyttöä pääkaupunkiseudulla. Näytöt tavoittavat lähes 14 miljoonaa kontaktia viikossa ja niihin on mahdollista rakentaa erikoistoteutuksia.

 

Tutustu tarkemmin tuotteisiimme ja myymälämediatutkimukseemme alla olevista painikkeista.

Store Digital KAUPUNKIYMPÄRISTÖ 

Tutkimus: Myymälämedia ohjaa ostopäätöksiä

Värikäs kampanja sai positiivista palautetta

Estrellan ulkomainoskampanja sai paljon kiitosta ja kehuja toteutuksestaan. Mainoksen koettiin viestivän raikkaasta ja maukkaasta uutuudesta, joka on normisipsejä terveellisempi ja ekologisempi vaihtoehto. Mainonta herätti ihastusta visuaalisella ilmeellään ja värikkyydellään ja se koettiin erittäin selkeäksi. Mainonnan koettiin tuovan houkuttelevalla tavalla esiin uudet kiinnostavat tuoteet, mikä osaltaan johti ostokiinnostuksen heräämiseen.

 

”Ulkomainonnan suunnittelun kannattaa käyttää paljon aikaa. Vaikka pinta-alaa on paljon, viesti tulee saada kiteytettyä napakasti.”, Emma Vuorela ohjeistaa. Hyvänä nyrkkisääntönä toimii vanha tulitikkuaski-testi. Mikäli aineisto on edelleen siinä koossa ymmärrettävä, se toimii varmasti myös ulkomainonnassa, Vuorela tiivistää.

Hyvän ulkomainoksen anatomia

Ulkomainonta antaa loputtomasti mahdollisuuksia erottua ja vain mielikuvitus on rajana hyvän ulkomainoksen suunnittelussa. Joitain lainalaisuuksia tältäkin taiteenalalta löytyy, joita voi käyttää ohjenuorana suunnitteluvaiheessa. Yksinkertainen, visuaalisesti miellyttävä ja rohkea ulkomainos on perinteisesti herättänyt huomiota.

 

Tarvitsetko apua ulkomainoksen suunnitteluun? Katso painikkeen takaa 5 vinkkiä, kuinka suunnitella toimiva ulkomainoskampanja.

5 vinkkiä hyvän ulkomainoksen suunnitteluun

Kampanjaan tyytyväinen estrella aikoo jatkossakin käyttää ulkomainontaa

Estrella kokee ulkomainonnan olevan merkityksellistä ja se on tärkeä osa yrityksen markkinointistrategiaa. Estrellan Markkinointipäällikkö Emma Vuorela käyttäisi ulkomainontaa mielellään jatkossakin ja kehuu erityisesti luovaa toteutusta ja saavutettua valtakunnalista näkyvyyttä.

 

”Ulkomainonta on osana strategiaamme, sillä sen avulla on mahdollista saavuttaa laajaa näkyvyyttä valtakunnallisesti. Adshel ja Store Digital tukevat loistavasti impulssituotteen potentiaalia lähellä ostopaikkaa, jossa itse ostopäätös tapahtuu, Emma Vuorela, Estrellan Markkinointipäällikkö tiivistää ytimekkäästi.

 

Kiinnostuitko näyttävistä ulkomainosmahdollisuuksista kattavassa verkostossamme?

OTA YHTEYTTÄ    MIKSI ULKOMAINONTA?


LÄHTEET
1. MTV Uutiset 16.11.2019. Suomen myydyimmät sipsit. https://www.mtvuutiset.fi/makuja/artikkeli/s-ryhma-ja-kesko-paljastavat-tassa-ovat-suomen-myydyimmat-sipsit-loytyyko-listalta-oma-suosikkisi/7626208#gs.f6m3dw

2. Norstat Finland Oy. Estrella-kampanjan huomioarvotutkimus. 2019.

Digitaalinen mainonta - lue asiakastarinoita

Pikkujätin kampanjassa hyödynnettiin ohjelmallista ostamista

Digitaalinen mainonta

Pikkujätin kampanjassa hyödynnettiin ohjelmallista ostamista

Clear Channel lanseerasi viime vuoden lopulla ulkomainonnan ohjelmallisen ostamisen, jonka...
Lue lisää
Nelonen Media yllätti ohikulkijat dynaamisella kampanjalla

Digitaalinen mainonta

Nelonen Media yllätti ohikulkijat dynaamisella kampanjalla

Dynaamiset kampanjat jäävät takuulla mieleen, sillä ne erottuvat kekseliäisyydellään ja...
Lue lisää
Lemonsoft tunnisti digitaalisen ulkomainonnan hyödyt

Digitaalinen mainonta

Lemonsoft tunnisti digitaalisen ulkomainonnan hyödyt

Digitaalisella ulkomainonnalla ihmisten tietoisuuteen − Lemonsoft Oy mainosti menestyksekkäästi...
Lue lisää

Store Digital - lue asiakastarinoita

Luova SodaStream-kampanja herätti ostokiinnostuksen

Store Digital

Luova SodaStream-kampanja herätti ostokiinnostuksen

Maailman johtavan kuplavesien valmistajan SodaStreamin selkeät ja hyväntuuliset ulkomainokset...
Lue lisää
Vönerin uutuustuote tuotiin esille näyttävästi ulkomainonnan keinoin

Store Digital

Vönerin uutuustuote tuotiin esille näyttävästi ulkomainonnan keinoin

Vöner toteuttaa näyttäviä ulkomainoskampanjoita katukuvassa. Yrityksen ensimmäisen...
Lue lisää
3 Kaveria hyödynsi kesän tarjoamia mahdollisuuksia mainonnassaan

Store Digital

3 Kaveria hyödynsi kesän tarjoamia mahdollisuuksia mainonnassaan

Suomalaiset rakastavat jäätelöä – kuulumme jäätelönsyöjien kärkimaihin ja kesällä jäätelönkulutus...
Lue lisää

Staattinen mainonta - lue asiakastarinoita

HelsinkiMissio – Yksinäisyys ei ole kaikille poikkeustila

Staattinen mainonta

HelsinkiMissio – Yksinäisyys ei ole kaikille poikkeustila

HelsinkiMission ajankohtainen ja koskettava Yksinäisyys ei ole kaikille poikkeustila -kampanja...
Lue lisää
Foodora houkutteli tamperelaisia tilausruuan pariin

Staattinen mainonta

Foodora houkutteli tamperelaisia tilausruuan pariin

Maaliskuussa 2020 Foodora houkutteli tamperelaisia tilausruuan pariin hyperlokaaleilla...
Lue lisää
Vönerin uutuustuote tuotiin esille näyttävästi ulkomainonnan keinoin

Staattinen mainonta

Vönerin uutuustuote tuotiin esille näyttävästi ulkomainonnan keinoin

Vöner toteuttaa näyttäviä ulkomainoskampanjoita katukuvassa. Yrityksen ensimmäisen...
Lue lisää

Tutkimus - lue asiakastarinoita

Kotipizza tunnistaa ulkomainonnan roolin yhä tarkemmin

Tutkimus

Kotipizza tunnistaa ulkomainonnan roolin yhä tarkemmin

Kotipizzalla otettiin käyttöön mainonnnan ROI:ta mittaava työkalu, jolla todennettiin jo aiemmin...
Lue lisää

Inspiraatio - lue asiakastarinoita

Kauppakeskus Kaari hyödynsi Audience Engine -työkaluamme kampanjansa suunnittelussa

Inspiraatio

Kauppakeskus Kaari hyödynsi Audience Engine -työkaluamme kampanjansa suunnittelussa

Kauppakeskus Kaaren joulukampanja sai lisäpotkua, kun ulkomainoskampanjan suunnittelussa ja...
Lue lisää
HelsinkiMission kohdennettu kampanja puhutteli yksinäisyydestä mykistävästi

Inspiraatio

HelsinkiMission kohdennettu kampanja puhutteli yksinäisyydestä mykistävästi

HelsinkiMission Jotta vastassa olisi ihminen -varainhankintakampanjassa hyödynnettiin...
Lue lisää
Hau-Hau Championin erikoistoteutus tarjosi koirille mahdollisuuden maistaa ruokaa ennen ostopäätöstä

Inspiraatio

Hau-Hau Championin erikoistoteutus tarjosi koirille mahdollisuuden maistaa ruokaa ennen ostopäätöstä

Hau-Hau Championin innovatiivinen erikoitustoteutus Helsingin Kauppakeskus Kampissa tarjosi...
Lue lisää

Mainonnan toimivuus - lue asiakastarinoita

Oda hyödynsi muraalitaidetta ulkomainonnassaan

Mainonnan toimivuus

Oda hyödynsi muraalitaidetta ulkomainonnassaan

Ruoan verkkokauppa, Oda, toteutti luovan ja näyttävän ulkomainonnan erikoistoteutuksen. Odan...
Lue lisää
Bolt.Works herätti kohderyhmänsä huomion

Mainonnan toimivuus

Bolt.Works herätti kohderyhmänsä huomion

Bolt.Works kampanjoi näkyvästi Clear Channelin mainosverkostossa kevään ja kesän 2020 aikana...
Lue lisää
Samsungin lanseerauskampanja loisti 3D-toteutuksellaan

Mainonnan toimivuus

Samsungin lanseerauskampanja loisti 3D-toteutuksellaan

Samsung toteutti näyttävän lanseerauskampanjan uuden Samsung Galaxy S22 -sarjan johdosta. Kampanjan...
Lue lisää

Kuluttajakäyttäytyminen - lue asiakastarinoita

Vallila ihastutti empaattisella #hatunnosto kampanjallaan

Kuluttajakäyttäytyminen

Vallila ihastutti empaattisella #hatunnosto kampanjallaan

Ulkomainonta valittiin mukaan Vallilan mainoskampanjaan, sillä sen avulla voidaan saada laaja...
Lue lisää

Huomioarvotutkimus - lue asiakastarinoita

S-marketin veikeä kampanja laulatti kauppakeskuskävijöitä ihan vegenä

Huomioarvotutkimus

S-marketin veikeä kampanja laulatti kauppakeskuskävijöitä ihan vegenä

S-marketin Vege-kampanja toteutettiin Clear Channelin ja Mall Voicen yhteistyönä. Kampanja yhdisti...
Lue lisää
Kun luova aineisto toimii, myynti vetää – Atrian kanafileiden myynti kasvoi 43 %

Huomioarvotutkimus

Kun luova aineisto toimii, myynti vetää – Atrian kanafileiden myynti kasvoi 43 %

Atria Suomi Oy halusi kampanjassaan kertoa, että kaikki kanatuotteet voidaan jäljittää...
Lue lisää
Ääni yhdistyi liikkuvaan kuvaan James Bond -elokuvan lanseerauksessa

Huomioarvotutkimus

Ääni yhdistyi liikkuvaan kuvaan James Bond -elokuvan lanseerauksessa

Clear Channelin ja Mall Voicen yhteistyössä toteutetussa Bond-elokuvan lanseerauskampanjassa...
Lue lisää