Digitaalinen mainonta, Staattinen mainonta, Paikallisratkaisut, Kaupunkiympäristö

Foodora houkutteli tamperelaisia tilausruuan pariin

Maaliskuussa 2020 Foodora houkutteli tamperelaisia tilausruuan pariin hyperlokaaleilla mainosviesteillä. Onnistunut kampanja kasvatti tehokkaasti sekä tilausten että asiakkaiden määrää. Clear Channel sai kiitosta myös hyvästä yhteistyöstä ja mainoskampanja haluttiinkin toteuttaa uudestaan vielä huhtikuussa.  

Asiakas: Foodora
Tavoite: Vahvistaa asemaa Tampereella ja tuoda kotiinkuljetetun ruoan nauttimisen lähemmäksi kuluttajan jokapäiväistä arkea.
Kampanja-aika: 2.-15.3.2020, toistokampanja tulossa 20.4.-3.5.2020

Foodora hyödynsi staattisia Adshel-pintojamme sekä digitaalisia Downtown Digital -näyttöjämme hyperlokaalissa kampanjassaan, jonka avulla yritys pyrki tuomaan kotiin kuljetetun ruoan lähemmäs kuluttajien jokapäiväistä arkea. Kampanjassa nostettiin esille paikallisten suosimia ravintoloita, joiden läheisyydessä mainostetut diilit houkuttelivat kokeilemaan tilausruokaa.

Paikallisuus nostaa tutkimusten mukaan selkeästi mainoksen huomioarvoa sekä katseluaikaa. Mainoslaitteissa pyörivän kampanjan visuaalinen ilme noudatti tuttua Foodoran kaavaa, mutta mainoksen viesti oli kohdennettu sijainnin perusteella. 

Ulkomainonta ohjaa kuluttajia palveluiden pariin

Digitalisaation myötä ruoan tilaamisesta kotiin on tullut helpompaa kuin koskaan. Vaikka itse tilaamisprosessi on siirtynyt yhä enemmän verkkoon, ulkomainonnalla on valtava merkitys kuluttajan tavoittamisessa ja ohjaamisessa palvelun tai tuotteen pariin. Ulkomainonta tehostaakin monia mediakanavia, mutta erityisen voimakkaan vaikutuksen sen on todettu tuovan juuri online-hakuihin (+54 %).1

"Ulkomainonnalla on merkittävä rooli näissä isommissa kokonaisuuksissa – näemme, että sillä on erityinen paikkansa brändin esiin tuomisella, mutta olemme huomanneet sen toimivan myös tällaisten taktisempien tavoitteiden saavuttamisessa", kertoo Campaign Specialist Emilia Kauppinen Delivery Hero Finland Oy:stä.


Useissa Tampereen mainospinnoissa näkynyt kampanja oli tärkeä osa suurempaa kokonaisuutta. Foodoran markkinointimixiin kuuluvat lisäksi muun muassa some-, display-, uutiskirje- ja TV-näkyvyys.

Onnistunut kampanja kasvatti sekä tilausten että uusien asiakkaiden määrää

Kampanja on osa Foodoran pidempiaikaista tavoitetta, jolla yritys pyrkii vahvistamaan asemaansa Tampereen alueella. Lyhyellä tähtäimellä mittarina on kampanjan aikaisten tilausten ja uusien asiakkaiden määrän lisääntyminen.

Lyhyempiaikaisten mittareiden osalta tavoitteeseen päästiin jo tilausten ja uusien asiakkaiden määrä kasvoi kampanjan aikana. Emilia Kauppinen kertoo, että on ollut ilo tehdä yhteistyötä Clear Channelin kanssa, ja mainoskampanja halutaankin toteuttaa uudestaan vielä huhtikuussa. 

Untitled-1

Ajankohtaisuudella ja paikkasidonnaisuudella parempia tuloksia

Ajankohtainen mainos lisää tutkitusti sitoutuneisuutta 32 % ja saa 20 % enemmän huomiota2. Oikeassa paikassa sijaitseva mainos puolestaan jättää yli puolet vahvemman muistijäljen mainoksen sanomasta ja lisää harkintaa 10 %3. Yhdistämällä nämä kaksi voit saavuttaa uskomattomia tuloksia.

Lue lisää digitaalisen ulkomainonnan hyödyistä:
HERÄTÄ HUOMIO DIGITAALISILLA ULKOMAINOKSILLA

Klassisen ja digitaalisen mainonnan yhdistäminen kasvattaa huomioarvoa

Sekä klassisella että digitaalisella mainonnalla on omat vahvuutensa. Yhdistämällä staattiset ja digitaaliset mainosratkaisuitamme voit näkyä kuluttajan koko ostopolun varrella ja pääset nauttimaan kummankin parhaista puolista. 

Myös tutkimus puhuu mainosmuotojen yhdistämisen puolesta. Iso-Britanniassa tehdyn kyselytutkimuksen4 mukaan mainoskampanjan huomioarvo kasvaa jopa 66 %, kun siinä hyödynnetään sekä klassista että digitaalista ulkomainontaa. Molemmat mainokset nähneillä vastaajilla oli myöskin 10 % voimakkaampi mielikuva mainostaneesta brändistä sekä he voisivat harkita brändin valitsemista todennäköisemmin kuin vastaajat, jotka olivat nähneet ainoastaan staattisen tai digitaalisen mainoksen.

HYÖDYNNÄ kattavaa VERKOSTOAMME

Downtown Digital vaikuttaa ja herättää huomiota katutasossa sekä kaupunkien vilkkaimmilla paikoilla. Tarjoamme paketteja erilaisiin tarpeisiin: esimerkiksi Downtown Digital – Metropolitan Total -verkostoon kuuluu huimat 285 näyttöä, jotka sijaitsevat keskeisillä sijainneilla Espoossa, Helsingissä, Hyvinkäällä, Järvenpäässä, Keravalla, Nurmijärvellä, Tuusulassa sekä Vantaalla tavoittaen lähes 30 miljoonaa kontaktia viikossa! Lisäksi valikoimaamme kuuluu muun muassa kaupunkikohtaiset sekä päivittäistavarakauppojen ja metrojen mukaan kohdennetut tuotepaketit.

Klassiset Adshelit palvelevat kaupungeissa näyttävinä brändinrakentajina sekä taktisen viestin viejinä. Rakenna ohittamatonta näkyvyyttä esimerkiksi Adshel – Metropolitan Cover -verkostollamme, joka sisältää 296 staattista näyttöä pääkaupunkiseudulla. Näytöt tavoittavat lähes 14 miljoonaa kontaktia viikossa ja niihin on mahdollista rakentaa erikoistoteutuksia.

Valitse valmiiksi kohdennettu tuotepaketti tai pyydä tarjous juuri sinun tarpeisiisi räätälöidystä ratkaisusta. Tutustu tuotteisiin tai ota yhteyttä ja kysy lisää!

KAUPUNKIYMPÄRISTÖ OTA YHTEYTTÄ

Tutustu artikkeliin: Miksi ja miten nyt kannattaa mainostaa?

  Untitled-2


LÄHTEET

1: Rapport. Standing on the Shoulders of Giants. 2019.  
2: Clear Channel Australia: The Context Effect (2016)

3: Posterscope: The Dynamic Difference (2013)

4: Clear Channel: Adshel Live  The Dynamic Difference (2016)

Digitaalinen mainonta - lue asiakastarinoita

Valio Oltermanni muistutti liikenneturvasta näyttävästi

Digitaalinen mainonta

Valio Oltermanni muistutti liikenneturvasta näyttävästi

Valio Oltermanni halusi tehostaa liikenneturvallisuuskampanjaansa mahdollisimman vaikuttavasti,...
Lue lisää
Lumoral esittäytyi näyttävästi vaikuttavalla ulkomainoskampanjalla

Digitaalinen mainonta

Lumoral esittäytyi näyttävästi vaikuttavalla ulkomainoskampanjalla

Koite Health Oy:n uusi innovaatio Lumoral esiteltiin yleisölle Helsingin ydinkeskustan näyttävillä...
Lue lisää
Nelonen Media yllätti ohikulkijat dynaamisella kampanjalla

Digitaalinen mainonta

Nelonen Media yllätti ohikulkijat dynaamisella kampanjalla

Dynaamiset kampanjat jäävät takuulla mieleen, sillä ne erottuvat kekseliäisyydellään ja...
Lue lisää

Staattinen mainonta - lue asiakastarinoita

PKST:n kampanja on kiinnittänyt autoilijoiden huomion jo vuosien ajan

Staattinen mainonta

PKST:n kampanja on kiinnittänyt autoilijoiden huomion jo vuosien ajan

Pohjois-Kymen Sähkötarvike Oy täyttää tänä vuonna 40 vuotta, ja päätti asettaa juhlavuodelleen...
Lue lisää
Vönerin uutuustuote tuotiin esille näyttävästi ulkomainonnan keinoin

Staattinen mainonta

Vönerin uutuustuote tuotiin esille näyttävästi ulkomainonnan keinoin

Vöner toteuttaa näyttäviä ulkomainoskampanjoita katukuvassa. Yrityksen ensimmäisen...
Lue lisää
Ulkomainokset lisäsivät juureen leivottujen Pågen-leipien tunnettuutta

Staattinen mainonta

Ulkomainokset lisäsivät juureen leivottujen Pågen-leipien tunnettuutta

Pågenin kekseliäät ulkomainokset houkuttelivat herkullisen leivän pariin ja lisäsivät yrityksen...
Lue lisää

Paikallisratkaisut - lue asiakastarinoita

HOK-Elannon dynaaminen kampanja mukautui Suomen arvaamattomaan säähän

Paikallisratkaisut

HOK-Elannon dynaaminen kampanja mukautui Suomen arvaamattomaan säähän

HOK-Elannon Terassikesä -kampanja houkutteli kaupunkilaisia ravintoloidensa terasseille sään mukaan...
Lue lisää
Kotipizzan herkullinen Jättitaulu-kampanja houkutteli Kotzonen ääreen

Paikallisratkaisut

Kotipizzan herkullinen Jättitaulu-kampanja houkutteli Kotzonen ääreen

Kotipizza on toteuttanut herkullisen Jättitaulu-kampanjan jo useana kesänä peräkkäin. Kampanjan...
Lue lisää
Kotipizza puhutteli hyperlokaaleilla viesteillä

Paikallisratkaisut

Kotipizza puhutteli hyperlokaaleilla viesteillä

Kesän aikana helsinkiläisiä ilahdutti Downtown Digital -näytöille sekä Rautatieaseman Grand Central...
Lue lisää

Kaupunkiympäristö - lue asiakastarinoita

Luokkakokous 3 -elokuva − 15 minutes of fame

Kaupunkiympäristö

Luokkakokous 3 -elokuva − 15 minutes of fame

Suomalaisen komediatuotannon johtotähdet palaavat valkokankaalle, kun Luokkakokous 3 -elokuva saa...
Lue lisää
Sähköyhtiö Enefit tuotiin näyttävästi Suomen markkinoille

Kaupunkiympäristö

Sähköyhtiö Enefit tuotiin näyttävästi Suomen markkinoille

Viron suurin sähköyhtiö Eesti Energia laajensi Suomeen keväällä 2018. Tytäryhtiö Enefit tuotiin...
Lue lisää
Ulkomainoskampanja kasvatti Elisan myymäläkävijämääriä 6,3 %

Kaupunkiympäristö

Ulkomainoskampanja kasvatti Elisan myymäläkävijämääriä 6,3 %

Elisa halusi todentaa ulkomainonnan vaikutuksen myymäläkävijämääriin. ToinenPHD tutki, kuinka...
Lue lisää