Lentoasema on monella tapaa ainutlaatuinen ja mielenkiintoinen mainosympäristö. Se on ympäristö, jossa brändit kohtaavat laajasti eri kohderyhmiä, ja jossa pitkäaikainen näkyvyys on perusteltua sekä tehokasta. Myös pitkäaikainen kumppanimme Fortum tiedostaa lentoaseman mahdollisuudet ja onkin rakentanut brändiään lentoasemalla jo toistakymmentä vuotta.
Asiakas: Fortum
Energiayhtiö Fortum on jo vuosia käyttänyt lentoasemamainontaa puhtaasti brändilliseen mainontaan. Fortumin toiminta liittyy vahvasti koko yhteiskunnan toimivuuteen ja siksi on tärkeää, että yrityksen sidosryhmät ymmärtävät miksi Fortum on olemassa ja mitä se tavoittelee. Tästä syystä Fortumille on erittäin tärkeää tehdä läheistä yhteistyötä sidosryhmiensä kanssa ja lentoasema soveltuu yrityksen strategiasta ja tavoitteista kertomiseen erinomaisesti.
Uniikki ja turvallinen ympäristö brändeille
No, miksi lentoasema sitten soveltuu Fortumille erinomaisesti? Mainitsimme, että lentoasema on ainutlaatuinen ympäristö. Siellä pitkäaikaiset brändinrakennuskampanjat ovat perusteltuja ja tehokkaita. Ensinnäkin lentoasema on moderni ja korkealuokkainen miljöö, jossa brändien on turvallista mainostaa. Lentoaseman premium-ympäristössä mainostavat brändit koetaan laadukkaiksi ja luotettaviksi.
"Lentoaseman mainospinnat antavat hyvän mahdollisuuden rakentaa brändiä ja luoda tunnetta brändiä kohtaan: ihmisillä on aikaa, he ovat usein hyvällä tuulella ja mediapinnat ovat suuria ja vaikuttavia - kokonaisuus antaa suuria mahdollisuuksia", Jussi Mälkiä, Fortumin Brand Manager kertoo.
Lentoasema ei ole ohikulkupaikka vaan viihtyisä tila, jossa vietetään keskimäärin 2 tuntia aikaa. Todennäköisesti kävijä kohtaakin mainoksesi monta kertaa vain muutaman tunnin sisällä, joten lentoasema on erinomainen ympäristö muistuttaa ja inspiroida asiakasta sekä rakentaa top-of-mindia. Väite siitä, että ihmiset ovat hyvällä tuulella ei myöskään ole tuulesta temmattu. ToinenPHD:n tutkimuksen mukaan matkoille lähdetään hyvillä mielin ja silloin ollaan myös valmiita käyttämään tavanomaista enemmän rahaa. Mainokset nähdään positiivisessa mielentilassa ja ne jäävät mieleen: 70 % matkustajista1 pitävät lentoasemaa hyvänä mainosympäristönä ja 50 % matkustajista1 muistaa spontaanisti lentoasemalla nähdyn mainoksen.
"Lentoasemalla vietetään myös moniin muihin medioihin verrattuna paljon aikaa, mikä antaa myös mahdollisuuden Fortum-brändille saada huomiota eri tavalla kuin nopeammin ohi menevissä kanavissa, ja kertoa syvällisemmin yhtiön tarkoituksesta", Mälkiä perustelee.
Uskomattoman erilaisia kohderyhmiä
Kampanjat tavoittavat valtavasti ostovoimaisia, aktiivisia kuluttajia. Lentoasemalla liikkuu valtavasti erilaisia kohderyhmiä B2B-päättäjistä lapsiperheisiin. Luonnollisesti myös kansainväliset kohderyhmät, kuten aasialaiset ja venäläiset, korostuvat. Lentoasemalta tavoittaa myös loistavasti suomalaiset matkustajat iästä, sukupuolesta ja asuinpaikasta riippumatta. Fortumille, jolla on monia tärkeitä sidosryhmiä, kansainvälisyys ja monipuoliset kohderyhmät ovatkin tärkeitä elementtejä. Keitä Fortum sitten tavoittelee lentoasemalta?
"Fortum on aina ollut kansainvälinen yhtiö ja on sitä tulevaisuudessa yhä enemmän. Lentoasemalla voimme tehokkaasti tavoittaa ulkomaalaisten sidosryhmiemme edustajia samalla kun tavoitamme paljon suomalaisia. Toinen merkittävä asia on mahdollisuus eri kansalaisuuksien lisäksi tavoittaa tehokkaasti tiettyjä kohderyhmiä, jotka korostuvat lentomatkustajien keskuudessa. Näitä voivat olla erilaiset päättäjät, sijoittajat tai muiden yritysten edustajat", Jussi Mälkiä avaa.
ratkaisut ja tulokset
Lentoasemalla on tarjolla useita eri mainosratkaisuja, joista löytyy vaihtoehtoja erilaisiin tarpeisiin ja budjetteihin. Monet mainospinnat ovat täysin uniikkeja, eikä sellaisia löydy mistään muualta. Esimerkiksi terminaalien turvatarkastusten ja ostoskäytävien suuret diginäytöt ovat omiaan brändinrakennuksessa. Fortum käyttää lentoasemaa puhtaasti brändimainontaan ja käyttää hyväkseen suuria mainospintoja.
"Meillä on lentoasemalla useita mainosratkaisuja. Yhteistä niille on se, että olemme pyrkineet valitsemaan suuria ja näyttäviä pintoja, jotka yhdessä hyvän luovan toteutuksen kanssa positiivisessa mielessä pakottavat ihmiset pysähtymään ja tutustumaan, että mistä tässä on kyse. Valitut ratkaisut antavat mahdollisuuden viettää aikaa brändin kanssa ja luoda tunnetta brändin ja matkustajien välille."
Lentoaseman ratkaisut soveltuvat lisäksi myös muuhun näkyvyyteen. Mainostajan viesti voi olla esimerkiksi osa palvelukokemusta, se voi näkyä uniikeilla ja vaikuttavilla mainospinnoilla tai tavoittaa matkustajan läpi koko lentoaseman mainosverkostomme avulla. Esimerkiksi palvelubrändäykset ja kumppanuudet auttavat tuomaan brändin lähelle kuluttajaa mainonnalla, joka on positiivinen ja mukavuutta lisäävä osa matkustajakokemusta. Ne syventävät asiakkaiden bränditunnettuutta ja niistä saa myös taktista hyötyä. Fortumin Jussi Mälkiä alleviivaa laadukkaan toteutuksen merkitystä.
"Lentoasema on niin monipuolinen paikka, että sinne sopivat kyllä monentyyppiset kampanjat - hyvinkin taktisista lähdöistä äärimmäiseen brändinrakennukseen. Mutta pitää olla hyvä idea ja toteutus, jotta brändi erottuu kilpaillussa ympäristössä missä on paljon ärsykkeitä."
Pitkäaikaisen brändityön ikuisena haasteena on mittaaminen. Taktisten ja myynnin lisäämiseen keskittyvien kampanjoiden vaikutukset yleensä nähdään todella nopeasti, mutta brändimainonnan tulokset saatavat näkyä vasta vuosien päästä. Brändimainonta on kuitenkin yrityksille erittäin tärkeää, sillä se luo pohjaa tulevaisuuden myynneille. Tekeminen ei todellakaan mene hukkaan, vaikka tuloksia ei heti näkyisikään.
"Mittaaminen ei aina ole helppoa, mutta kyllä meillä on paljon kokemusta siitä, että mainoksemme on huomattu kentällä ja ne ovat herättäneet ihmisiä miettimään asioita. Olemme tyytyväisiä, että olemme voineet toteuttaa melko kunnianhimoisiakin asioita lentoasemalla eikä vain perusratkaisuja", Mälkiä kertoo.
toimiva yhteistyö jatkuu myös tulevaisuudessa
Jo vuosia jatkunut yhteistyö on kantanut hedelmää. Pyrimme aina löytämään asiakkaillemme oikeat ratkaisut, jotta kampanja olisi mahdollisimman onnistunut. Juuri asiakaslähtöisyys kerääkin Fortumilta kiitosta.
"Yhteistyö on ollut todella sujuvaa – Clear Channelin kollegat ovat hyvin asiakaslähtöisiä, jotka pyrkivät aina löytämään asiakkaan kannalta parhaan ratkaisun. Clear Channel on myös aktiivinen tarjoamaan uusia ratkaisuja sen sijaan, että mentäisiin 'aina vaan vanhalla'", Jussi Mälkiä kehuu.
Yhteistyö ja Fortumin brändityö lentoasemalla jatkuu myös tulevaisuudessa. Lentoaseman uudistus on Helsinki-Vantaalla kovaa vauhtia käynnissä ja myös meille on tulossa uusia ja upeita mainospintoja, joilla matkustajien ihastuttaminen on jatkossa entistä helpompaa. Katseet suunnataankin tulevaisuuteen, kun matkustus jälleen vapautuu.
"Uskon, että yhteistyö lentoaseman ja Clear Channelin kanssa jatkuu lähivuosina samantyyppisenä kuin mitä se on nyt – haluamme rakentaa brändiä positiivisella otteella – kertoa ketä olemme ja mitä teemme, ja sitä kautta luoda yhteyden sidosryhmiimme. Aina on toki varaa parantaa eikä koskaan pidä vaan jäädä seisomaan paikalleen, ja voin jo nyt luvata, että 2021 aikana Fortum näkyy lentoasemalla yhä monipuolisemmin.", Mälkiä vinkkaa.
Fortum lähettää lopuksi kiitoksia pitkään jatkuneesta yhteistyöstä.
"On ollut mahtavaa tehdä yhteistyötä Clear Channelin ja Finavian kanssa yli 10 vuotta! Nyt seuraava toivomus on luonnollisesti että saamme koronakriisin hoidettua niin, että ihmiset voivat taas matkustaa turvallisesti."
LÄHTEET
1) Clear Channel & ToinenPHD, Airport study in Finland 2013