Vaikka ulkomainonta on tehokas mainoskeino jo sellaisenaan, sen merkitystä muiden kampanjoiden tehostekeinona ei tule unohtaa. Ulkomainonta tarjoaa ainutlaatuisen keinon lisätä kampanjan näkyvyyttä sekä toistoa huomattavasti. Lokakuussa FOX hyödynsi vaikuttavaa the Wall -diginäyttöä osana mieleenpainuvaa mainoskokonaisuutta, joka toi muukalaisten hyökkäyksen Narinkkatorille. Ulkomainonnan avulla installaation ja uutuussarjan välille saatiin luotua luonteva yhteys.
asiakas: FOX
tavoite: Saada mahdollisimman korkeat katsojaluvut
kohderyhmä: 24-54 vuotiaat miehet sekä yli 54 vuotiaat naiset, jotka lukeutuvat joko sci-fi, draama tai action faneiksi.
kampanja-aika: 29.10.2019
PYSÄYTTÄVÄ KOKONAISUUS YLLÄTTI OHIKULKIJAT
Miltä kuulostaisi, jos televisiosarjan tai elokuvan miljöön voisi tuoda katsojien käsinkosketeltavaksi? Nykypäivänä se ei enää ole mahdotonta. Lokakuun lopussa FOX jatkoi rohkeaa markkinointiperinnettään ja loi faneilleen Narinkkatorille autenttisen ympäristön, jossa he voivat virittäytyä tulevan uutuussarjan, War of the World:sin jännittävään tunnelmaan.
Mieleenpainuvan tempauksen ajaksi Kauppakeskus Kampin edusta eristettiin huomionauhalla ja paikalle ilmestyi armeijan varusteisiin pukeutuneita erikoisjoukkoja, tiedemiehiä sekä panssariajoneuvo. Valtava, 108m2 digitaalinen mainosnäyttömme, The Wall tuki tehokkaasti installaation viestiä.
Kokonaisuuden vaikuttavuus korostui erityisesti pimeällä. Kampanja sai ohikulkijat pysähtymään. Se yllätti, jännitti ja hätkähdytti. Pienen hetken ajan saattoi miettiä saapuneensa muukalaisten hyökkäyksen keskelle. Katsoja pääsi kuitenkin huokaisemaan helpotuksesta heti, kun hän huomasi aiheeseen liittyvän mainoksen digitaalisella näytöllämme. Mainos loi luontevasti yhteyden installaation sekä FOX:in uutuussarjan välille.
VAIKUTTAVA KAMPANJA SAI IHMISET KERÄÄNTYMÄÄN INSTALLAATION YMPÄRILLE
Onnistunut kampanja sai hyvin ansaittua näkyvyyttä sosiaalisessa mediassa ja uutisissa, kuten Iltalehdessä sekä Markkinointi ja Mainonta -lehdessä. Paikalle kerääntyi paljon ihmisiä, ja monet heistä ottivat valokuvia näyttävästä kokonaisuudesta. FOX:in markkinointipäällikkö Nina Walldén käyttäisi ulkomainontaa mielellään jatkossakin ja hän kehuu yhteistyötä Clear Channelin kanssa erittäin joustavaksi.
”On mahtavaa, että rohkeat mainoskampanjat ovat yleistyneet. FOX on jo useita vuosia ollut edelläkävijä innovatiivisten ja uskaliaiden kampanjoiden toteuttamisessa. Olen erittäin kiitollinen, että meidän mainospintamme valittiin vahvistamaan tätä uskomattoman vaikuttavaa toteutusta. Ulkomainonta sopii monipuolisesti erilaisiin tarpeisiin ja kuten tässäkin kampanjassa huomattiin, se on mahtava keino tuoda lisää tehoa lähes mihin tahansa kampanjaan”,
kertoo Account Manager Mika Lievonen Clear Channel Suomi Oy:stä.
ERINOMAINEN KEINO RAKENTAA BRÄNDIÄ
Vaikuttavien premium-diginäyttöjen tehokkuudesta on tehty laaja kartoitus1, jossa kuluttajatutkimuksen lisäksi menetelminä käytettiin neurotiedettä sekä etnografiaa. Digitaalista premium-ulkomainontaa hyödyntävät brändit koetaan vahvemmiksi monilla tavoin. Premium DOOH2 saa tutkimuksen1 mukaan brändin vaikuttamaan korkealaatuisemmalta, ikonisemmalta ja voimakkaammalta. Ne ovatkin erinomainen keino silloin, kun halutaan rakentaa brändiä tai lanseerata jotakin näyttävästi. Premium-diginäytöt sopivat hyvin myös tapahtumien sekä FOX:in kampanjan kaltaisten, vaikuttavien installaatioiden tueksi.
”Digitaalisessa mainospinnassa brändit vangitsevat katseen sekä näyttävät upeilta ja vaikuttavammilta.”
Lue artikkeli Brand Fame Uncovered -tutkimuksesta tai ota meihin yhteyttä, niin kerromme lisää!
ULKOMAINONTA TUO TEHOKKUUTTA JOKAISEEN KAMPANJAAN
Ihmiset viettävät valtavan osan ajastaan kodin ulkopuolella eikä ulkomainontaa voi ohittaa. Siksi se tarjoaa ainutlaatuisen keinon lisätä kampanjan näkyvyyttä sekä toistoa huomattavasti. Ulkomainonta on erityinen mainosmuoto myös siksi, että sen avulla asiakas voidaan tavoittaa ostopolun jokaisessa eri vaiheessa. Se tavoittaa jopa 90 %3 kuluttajista, ja onkin aivan täydellinen massamedia.
Massamedian maineestaan huolimatta ulkomainontaa voidaan kohdentaa aikaisempaa tehokkaammin. Kehitämme jatkuvasti yhä parempia kohdentamiskeinoja. Seuraamalla somekanaviamme pääset lukemaan niistä ensimmäisten joukossa. Voit jo aloittaa tutustumisen tulevaan Heartbeats-konseptiimme lukemalla artikkelimme Helsinki-Vantaan lentoasemaan liittyen. Lisää informaatiota laajenevista kohdentamismahdollisuuksista on tulossa pian! Voimme jo paljastaa sen verran, että kehittämämme keinot perustuvat valtavaan määrään laadukasta dataa, joka on kerätty useista eri lähteistä.
LÄHTEET
1. Brand Fame Uncovered, 2016 (n. 1000)
Tutkimuksen on toteuttanut Cog Research, joka yhdistää tutkimuksissaan korkealaatuisia kvantitatiivisia sekä kvalitatiivisia tutkimusmenetelmiä. Tutkimus on toteutettu Clear Channel UK:n toimeksiannosta.
2. DOOH eli digital out-of-home media
3. Intelligence: Ten reasons why out-of-home advertising outperforms, 2017