Hau-Hau Championin innovatiivinen erikoitustoteutus Helsingin Kauppakeskus Kampissa tarjosi koiranomistajille mahdollisuuden tuoda lemmikkinsä maistamaan ruokaa ennen ostopäätöstä. Tekoälyä ja innovatiivista teknologiaa hyödyntävä maistatusautomaatti yhdistettiin digitaaliseen ulkomainontaan. Kampanja toimi koiranruoasta syntyvää hävikkiä vähentävänä pilottihankkeena.
Asiakas: Hau-Hau Champion
Kampanjan tavoite: tarjota koirille mahdollisuus maistaa ruokaa ennen ostopäätöstä teknologiaa hyödyntäen
Kohderyhmä: kuluttajat, jotka haluavat vähentää koiranruoasta syntyvää hävikkiä
Mainospinnat: Shopping Digital Kamppi, erikoistoteutus
Kampanjan ajankohta: 29.02.2024
Suomalaisen koiranruokavalmistaja Hau-Hau Championin pilottihanke oli tiettävästi maailman ensimmäinen tekoälyä hyödyntävä koirien maistatusautomaatti. Tämä luova ja erityislaatuinen prototyyppi houkutteli koiranomistajat maistattamaan ruokia lemmikeilleen.
Kampanjan tarkoitus oli auttaa omistajia valitsemaan sopiva koiranruoka yhdessä rakkaan lemmikin kanssa ja näin vähentää koiranruoasta syntyvää hävikkiä. Ideoinnista vastasi markkinointitoimisto TBWA\Helsinki ja toteutuksen takana oli toimiston NEXT-innovaatioyksikkö.
“Koiranruokien mainonta on kohdistettu poikkeuksetta koirien omistajille, vaikka varsinainen asiakas on tietysti koira, joka myös päättää, kelpaako ostettu ruoka. Ja ainahan se ei kelpaa. Tämä erikoistoteutus oli suunniteltu nimenomaan koiria varten – se hyödynsi koirien vahvimpia aisteja eli kuuloa sekä haju- ja makuaistia. Kun automaatti annosteli kuivaruoan kuppiin, koira pääsi maistamaan ja omistaja näki nopeasti, maistuuko ruoka koiralle”, kertoo markkinointitoimisto TBWA\Helsingin luova johtaja Mikko Kaivo-oja.
“Digimainospinta näytti omistajalle, mitä ruokaa kupissa on tarjolla ja lisäksi omistaja pääsi välittömästi ruokaostoksille näytöllä olevan QR-koodin kautta. Toteutus riemastutti sekä koiria että omistajia ja kiinnosti mediaa Suomen lisäksi esimerkiksi Yhdysvalloissa ja Aasiassa”, Kaivo-oja toteaa.
Hauskaa designia yhdistettynä huipputeknologiaan
Maistatusautomaatin design oli hauska, ainutlaatuinen ja huomiota herättävä. Runko valmistettiin puusta ja muotoilu muistutti sarjakuvista tuttuja koirankoppeja. Katseen tasolla kohdattava Portrait-pintamme Kauppakeskus Kampissa mahdollisti modernin teknologian yhdistymisen näyttävään digitaaliseen mainontaan ostosympäristössä.
Huipputeknologiaa hyödyntävä automaatti tarjoaa helpon, käytännöllisen ja turvallisen käyttökokemuksen koirien ruokintaan. Se tunnistaa koiran saapumisen automaatille hyödyntäen Googlen Tensorflow -tekoälyä, joka pystyy tunnistamaan yli 60 % koiraroduista, ja annostelee ruoan kuppiin. Ruokailuhetken päätteeksi laite havaitsee lemmikin poistumisen, minkä jälkeen se puhdistaa automaatin desinfioivan UV-valon avulla varmistaen ruokailun hygienian ja turvallisuuden koirille.
Erottuvuutta reaalimaailman kontekstissa
Erikoistoteutukset mahdollistavat innovatiivisten ja kuluttajalähtöisten kampanjoiden toteutuksen. Ne toimivat kustannustehokkaina ja kilpailuetua tuottavina mahdollisuuksina brändimarkkinoinnissa.
Brändi ja sen tarjoama hyöty voidaan tuoda konkreettisesti kuluttajan kohtaamispisteeseen, jossa mainontaan suhtaudutaan avoimin mielin.
Tutkimuksen mukaan kuluttajista 7/10 on avoimia kauppakeskuksissa nähdylle mainonnalle ja 43% kuluttajista tekee ostoksia ostoskeskuksissa, koska voivat nähdä tuotteen fyysisesti. (1
Puheenaiheita ja muistijälkiä
Pienimuotoinen ja lyhyellä aikavälillä toteutettu kampanja voi muodostua suurtakin huomiota herättäväksi ja puheenaiheita synnyttäväksi ilmiöksi. Parhaimmillaan erikoistoteutus puhuttelee ja johtaa keskusteluihin kampanja-ajan ja -paikan ulkopuolellakin. Samalla se muodostaa vahvan muistijäljen kuluttajien mieleen. Hau-Hau Championin maistatusautomaatin kaltaiset tempaukset toimivat siis loistavana lisämausteena brändimarkkinoinnissa.
Katso video toteutuksesta: