Digitaalinen mainonta, Erikoistoteutus, Inspiraatio, Mainonnan toimivuus

Hau-Hau Championin erikoistoteutus tarjosi koirille mahdollisuuden maistaa ruokaa ennen ostopäätöstä

Hau-Hau Championin innovatiivinen erikoitustoteutus Helsingin Kauppakeskus Kampissa tarjosi koiranomistajille mahdollisuuden tuoda lemmikkinsä maistamaan ruokaa ennen ostopäätöstä. Tekoälyä ja innovatiivista teknologiaa hyödyntävä maistatusautomaatti yhdistettiin digitaaliseen ulkomainontaan. Kampanja toimi koiranruoasta syntyvää hävikkiä vähentävänä pilottihankkeena.

Asiakas: Hau-Hau Champion

Kampanjan tavoite: tarjota koirille mahdollisuus maistaa ruokaa ennen ostopäätöstä teknologiaa hyödyntäen

Kohderyhmä: kuluttajat, jotka haluavat vähentää koiranruoasta syntyvää hävikkiä

Mainospinnat: Shopping Digital Kamppi, erikoistoteutus

Kampanjan ajankohta: 29.02.2024

 


Suomalaisen koiranruokavalmistaja Hau-Hau Championin pilottihanke oli tiettävästi maailman ensimmäinen tekoälyä hyödyntävä koirien maistatusautomaatti. Tämä luova ja erityislaatuinen prototyyppi houkutteli koiranomistajat maistattamaan ruokia lemmikeilleen.

Kampanjan tarkoitus oli auttaa omistajia valitsemaan sopiva koiranruoka yhdessä rakkaan lemmikin kanssa ja näin vähentää koiranruoasta syntyvää hävikkiä. Ideoinnista vastasi markkinointitoimisto TBWA\Helsinki ja toteutuksen takana oli toimiston NEXT-innovaatioyksikkö.

“Koiranruokien mainonta on kohdistettu poikkeuksetta koirien omistajille, vaikka varsinainen asiakas on tietysti koira, joka myös päättää, kelpaako ostettu ruoka. Ja ainahan se ei kelpaa. Tämä erikoistoteutus oli suunniteltu nimenomaan koiria varten – se hyödynsi koirien vahvimpia aisteja eli kuuloa sekä haju- ja makuaistia. Kun automaatti annosteli kuivaruoan kuppiin, koira pääsi maistamaan ja omistaja näki nopeasti, maistuuko ruoka koiralle”, kertoo markkinointitoimisto TBWA\Helsingin luova johtaja Mikko Kaivo-oja.

 

“Digimainospinta näytti omistajalle, mitä ruokaa kupissa on tarjolla ja lisäksi omistaja pääsi välittömästi ruokaostoksille näytöllä olevan QR-koodin kautta. Toteutus riemastutti sekä koiria että omistajia ja kiinnosti mediaa Suomen lisäksi esimerkiksi Yhdysvalloissa ja Aasiassa”, Kaivo-oja toteaa.

 

Hauskaa designia yhdistettynä huipputeknologiaan

Maistatusautomaatin design oli hauska, ainutlaatuinen ja huomiota herättävä. Runko valmistettiin puusta ja muotoilu muistutti sarjakuvista tuttuja koirankoppeja. Katseen tasolla kohdattava Portrait-pintamme Kauppakeskus Kampissa mahdollisti modernin teknologian yhdistymisen näyttävään digitaaliseen mainontaan ostosympäristössä. 

 

Huipputeknologiaa hyödyntävä automaatti tarjoaa helpon, käytännöllisen ja turvallisen käyttökokemuksen koirien ruokintaan. Se tunnistaa koiran saapumisen automaatille hyödyntäen Googlen Tensorflow -tekoälyä, joka pystyy tunnistamaan yli 60 % koiraroduista, ja annostelee ruoan kuppiin. Ruokailuhetken päätteeksi laite havaitsee lemmikin poistumisen, minkä jälkeen se puhdistaa automaatin desinfioivan UV-valon avulla varmistaen ruokailun hygienian ja turvallisuuden koirille.

 

Erottuvuutta reaalimaailman kontekstissa

Erikoistoteutukset mahdollistavat innovatiivisten ja kuluttajalähtöisten kampanjoiden toteutuksen. Ne toimivat kustannustehokkaina ja kilpailuetua tuottavina mahdollisuuksina brändimarkkinoinnissa.
Brändi ja sen tarjoama hyöty voidaan tuoda konkreettisesti kuluttajan kohtaamispisteeseen, jossa mainontaan suhtaudutaan avoimin mielin.


Tutkimuksen mukaan kuluttajista 7/10 on avoimia kauppakeskuksissa nähdylle mainonnalle ja 43% kuluttajista tekee ostoksia ostoskeskuksissa, koska voivat nähdä tuotteen fyysisesti. (1

 

Puheenaiheita ja muistijälkiä

Pienimuotoinen ja lyhyellä aikavälillä toteutettu kampanja voi muodostua suurtakin huomiota herättäväksi ja puheenaiheita synnyttäväksi ilmiöksi. Parhaimmillaan erikoistoteutus puhuttelee ja johtaa keskusteluihin kampanja-ajan ja -paikan ulkopuolellakin. Samalla se muodostaa vahvan muistijäljen kuluttajien mieleen. Hau-Hau Championin maistatusautomaatin kaltaiset tempaukset toimivat siis loistavana lisämausteena brändimarkkinoinnissa. 

 

Katso video toteutuksesta:

 

 Lähteet: 1) Tapestry Research, 2020
 

 

Digitaalinen mainonta - lue asiakastarinoita

Kotipizza tunnistaa ulkomainonnan roolin yhä tarkemmin

Digitaalinen mainonta

Kotipizza tunnistaa ulkomainonnan roolin yhä tarkemmin

Kotipizzalla otettiin käyttöön mainonnnan ROI:ta mittaava työkalu, jolla todennettiin jo aiemmin...
Lue lisää
Estrella houkutteli herkuttelijat linssisipsien äärelle

Digitaalinen mainonta

Estrella houkutteli herkuttelijat linssisipsien äärelle

Perunapohjaiset sipsit ovat meille arkipäivää, mutta Estrellan toteuttama ulkomainoskampanja...
Lue lisää
L'Oréal lanseerasi ripsivärinsä näyttävästi lisäulottuvuuden voimin

Digitaalinen mainonta

L'Oréal lanseerasi ripsivärinsä näyttävästi lisäulottuvuuden voimin

L'Oréalin uutuustuote Telescopic Lift lanseerattiin näyttävästi kauppakeskusympäristössä....
Lue lisää

Erikoistoteutus - lue asiakastarinoita

PEPSODENT KUTSUI KULUTTAJAT HYMYILEMÄÄN KANSSAAN

Erikoistoteutus

PEPSODENT KUTSUI KULUTTAJAT HYMYILEMÄÄN KANSSAAN

Hymyjen tarina -kampanja ilahdutti kauppakeskuskävijöitä hyödyntämällä täysin uudenlaista...
Lue lisää
Luokkakokous 3 -elokuva − 15 minutes of fame

Erikoistoteutus

Luokkakokous 3 -elokuva − 15 minutes of fame

Suomalaisen komediatuotannon johtotähdet palaavat valkokankaalle, kun Luokkakokous 3 -elokuva saa...
Lue lisää
Ronald McDonald Talon interaktiivinen ulkomainonta moninkertaisti lahjoitukset

Erikoistoteutus

Ronald McDonald Talon interaktiivinen ulkomainonta moninkertaisti lahjoitukset

Ronald McDonald Talo toteutti lapsen oikeuksien viikolla koskettavan ulkomainoskampanjan, joka...
Lue lisää

Inspiraatio - lue asiakastarinoita

Estrella houkutteli herkuttelijat linssisipsien äärelle

Inspiraatio

Estrella houkutteli herkuttelijat linssisipsien äärelle

Perunapohjaiset sipsit ovat meille arkipäivää, mutta Estrellan toteuttama ulkomainoskampanja...
Lue lisää
Vaikuttava 3D-ulkomainonta aktivoi lahjoittamaan SPR Konttiin

Inspiraatio

Vaikuttava 3D-ulkomainonta aktivoi lahjoittamaan SPR Konttiin

Suomen Punaisen Ristin Kontti kannusti lahjoittamaan tarpeettomia, hyväkuntoisia tavaroita...
Lue lisää
Taksi Helsingin ulkomainoskampanjat viestivät luotettavuudesta

Inspiraatio

Taksi Helsingin ulkomainoskampanjat viestivät luotettavuudesta

Taksi Helsinki on kääntänyt katseet puoleensa kaupungin vilinässä ja lentokentän hälinässä –...
Lue lisää

Mainonnan toimivuus - lue asiakastarinoita

Pelastusarmeijan kampanja toteutettiin ohjelmallisen ostamisen avulla

Mainonnan toimivuus

Pelastusarmeijan kampanja toteutettiin ohjelmallisen ostamisen avulla

Pelastusarmeija uudisti perinteisen Joulupata-kampanjansa käyttämällä ohjelmallista ostamista...
Lue lisää
Oddlygood® brändin 3D-kampanja rakentui katseen vangitsevista elementeistä

Mainonnan toimivuus

Oddlygood® brändin 3D-kampanja rakentui katseen vangitsevista elementeistä

Oddlygood® brändin värikäs ja houkutteleva 3D-ulkomainoskampanja lisäsi ostointoa kohderyhmässään....
Lue lisää
Kun luova aineisto toimii, myynti vetää – Atrian kanafileiden myynti kasvoi 43 %

Mainonnan toimivuus

Kun luova aineisto toimii, myynti vetää – Atrian kanafileiden myynti kasvoi 43 %

Atria Suomi Oy halusi kampanjassaan kertoa, että kaikki kanatuotteet voidaan jäljittää...
Lue lisää