HOK-Elannon Terassikesä -kampanja houkutteli kaupunkilaisia ravintoloidensa terasseille sään mukaan vaihtuvalla mainosaineistolla. Dynaaminen toteutus mahdollisti osuvan viestin myös sadepäivinä, jolloin terassin sijaan ihmisiä houkuteltiin ravintolan puolelle. Lopputuloksena oli iloisen värikäs kampanja, joka vetosi ruoan ja juoman ystäviin säässä kuin säässä.
Asiakas: HOK-Elanto
Mediatoimisto: dentsu
Tavoite: Asiakasmäärän ja myynnin kasvattaminen lyhyellä aikavälillä
Kampanjan ajankohta: 5.-18.7.2021 (Viikot 27-28, KE-LA, klo 12-18)
Hyödynnetyt mainospinnat: Downtown Digital, Shopping Digital (Kamppi Helsinki + Mall of Tripla)
Terassikesä-kampanja hyödynsi DIgitaalisen ulkomainonnan parhaita puolia
Kuten jäätelökioskien ja torikojujen tapauksessa, myös terassien päiväkohtainen menestys on usein sidottu päivän säähän. Suomen kesä on tunnettu arvaamattomista säämuutoksistaan, joten näiden mainostamisessa onkin aina omia haasteitaan. Menevätkö rahat hukkaan, jos koko kampanjan ajan sataakin vettä?
HOK-Elanto ratkaisi haasteen hyödyntämällä digitaalisen ulkomainonnan, DOOH:n, dynaamisuutta ja joustavuutta. Aurinkoisella säällä aineisto houkutteli ihmisiä terasseille. Jos keli oli sateinen, pilvinen, tai lämpötila oli alle 15 astetta, aineistoi vaihtui ja houkutteli asiakkaita sen sijaan ravintolan puolelle. Taustalla oli Ilmatieteenlaitokselta haettua reaaliaikaista dataa. Lisäksi kampanja oli lokaatiokohdennettu, eli kauppakeskuksien pinnoilla oli omat materiaalinsa ja muilla pinnoilla omansa.
Kampanjan kärkenä kesäravintolat ja tarpeena luovuus
Kampanjan tavoite oli HOK-Elannon markkinointipäällikkö Tuomas Oksarannan mukaan puhtaasti taktinen ja huomio oli lyhyen aikavälin mittareissa. Kasvava kysyntä terasseja kohtaan oli etukäteen tiedossa, joten HOK-Elanto halusi varmistaa olevansa tarjonnan puolella mukana asiakkaan valintaprosessissa.
"Tavoite asetettiin vuoden 2020 mukaisesti kesän ennusteeseen tässä vaikeassa ajassa. Kesällä kuluttajakäyttäytyminen muuttuu ja korona helpottaa. Tavoite oli puhtaasti lyhyen tähtäimen mittareissa: asiakasmäärät ja myynnit. Kärkenä ravintolaportfoliomme kesäravintolat, joissa terassit, aurinko, ihmiset ja kesäinen tarjonta kohtaavat."
-Tuomas Oksaranta, Marketing Manager, HOK-Elanto, ravintolatoimiala
Massamediaakin voi kohdentaa
Ulkomainonta on massamedia, mutta sitä voidaan kohdentaa paikallisesti. Terassikesä-kampanja tavoitti suuren joukon ravintoloiden potentiaalista kohderyhmää juuri oikeassa paikassa, oikeaan aikaan. Dynaaminen toteutus mahdollisti sen, että ravintoloiden viestiä voitiin kohdentaa säiden mukaan ja houkutella asiakkaita ravintolan puolelle myös sadepäivinä.
Kampanjaan mukaan valitut Downtown Digital -näytöt sijaitsivat haluttujen ravintoloiden läheisyydessä. Mukana olivat myös Mall of Triplan ja Kamppi Helsingin Shopping Digital -mediapinnat. Ulkomainonnan lisäksi kampanjassa oli mukana alueellista mediaa, kuten radio, sosiaalinen media ja display-mainonta, johon sisältyi erikoistoteutuksena luotu terassipeli. Myös HOK-Elannon omat mediakanavat olivat merkittävässä roolissa.
Tiesitkö?
Ajankohtainen mainos lisää sitoutuneisuutta 32 % ja se saa 20 % enemmän visuaalista huomiota.1 Oikeassa paikassa sijaitseva mainos puolestaan jättää yli puolet vahvemman muistijäljen mainoksen sanomasta ja lisää harkintaa 10 %2. Yhdistämällä nämä kaksi voit saavuttaa uskomattomia tuloksia.
Kiinnostaako dynaamisen mainonnan mahdollisuudet? Täältä löydät lisätietoa.
Clear Channelilla ja HOK-Elannolla pitkä yhteinen historia
Oksaranta kertoo, että suurena pääkaupunkiseudun ravintolatoimijana HOK-Elannolla on aina tarvetta Clear Channelin mediaratkaisuille ja yrityksessä arvostetaan erityisesti uutuuksia sekä luovuutta.
"Asiakkaan puolelta yhteistyö sujuvaa ja totutusti ammattitaitoista. Uudenlaisia ratkaisuja on tarjottu ja niihin sitoudutaan. Yhteistyötä on jo pitkään tehty ja se tulee varmasti jatkumaan."
Kiinnostuitko toteuttamaan dynaamisen kampanjan? Se on helpompaa kuin uskotkaan! Lue alta lisää.
LÄHTEET:
1: Clear Channel Australia: The Context Effect (2016)
2: Posterscope: The Dynamic Difference (2013)