Kauppakeskus Kaaren joulukampanja sai lisäpotkua, kun ulkomainoskampanjan suunnittelussa ja kohdentamisessa hyödynnettiin Clear Channelin elokuussa 2020 lanseeraamaa Audience Engine -kohderyhmätyökalua. Työkalun avulla kampanjan näkyvyyttä saatiin laajennettua uusilla, relevanteilla sijainneilla sekä kohdennettua mainonta halutulle kohderyhmälle.
Asiakas: Kauppakeskus Kaari
Mediatoimisto: ToinenPHD
Tavoite: Kampanjan tavoite oli herättää kiinnostusta kauppakeskus Kaaren joulua kohtaan ja ohjata kuluttajia jouluostoksille Kaareen.
Kampanjan ajankohta: viikko 51 (14.-21.12.2020)
Helsingin Kannelmäessä sijaitsevan kauppakeskus Kaaren joulukampanjan tavoitteena oli herättää kiinnostusta Kaaren joulua kohtaan sekä ohjata kuluttajia jouluostoksille Kaareen. Ajatus hyödyntää Audiece Engine -kohderyhmätyökalua ulkomainoskampanjan suunnittelussa lähti liikkeelle Kaaren ja Clear Channelin yhteisessä palaverissa.
”Clear Channelin Account Manager, Tommi Fäldt, kertoi minulle uudesta Audience Engine -työkalusta, ja se vaikutti sopivan erinomaisesti juuri meidän tarpeisiimme. Ehdotin työkalun hyödyntämistä kampanjamme osalta mediatoimistollemme, ToinenPHD:lle, joka otti asiasta kopin yhdessä Clear Channelin kanssa.” – Katriina Halme, markkinointipäällikkö, kauppakeskus Kaari.
KAMPANJAN SUUNNITTELU AUDIENCE ENGINE -TYÖKALUN AVULLA
Kampanja toteutettiin poikkeuksellisen laajalla alueella Kaaren aiempiin ja paikallisempiin ulkomainoskampanjoihin verrattuna. Laajempi näkyvyys kyseisen kampanjan osalta pohjautui ajatukseen, että jouluostoksia tehdään usein normaalia keskitetymmin, ja Kaari on tähän oivallinen paikka hoitaa kaikki ostokset kerralla saman katon alta. Kampanjan osalta oli siis perustelua houkutella asiakkaita myös laajemmalta alueelta ostoksille Kaareen.
Audience Engine -työkalun avulla Clear Channelin kampanjasuunnittelussa etsittiin soveltuvat sijainnit oikean kohderyhmän tavoittamiseksi. Kaaren joulukampanjan mainospinnoiksi valikoitui pääkaupunkiseudun kattava Adshel-verkostomme puhtaasti sijaintinsa vuoksi, ja juuri Audience Engine -työkalun avulla kampanjan näkyvyyttä saatiin laajennettua uusilla, relevanteilla sijainneilla.
”Kaaren Audience Engine -brief toteutettiin teemalla ’Kohderyhmäpersoona Minna’,
joka on 35-64- vuotias, keskiasteen tai korkeakoulun suorittanut nainen, joko lapsiperheestä
tai lapsettomasta aikuistaloudesta ja asuu omistamassaan pientalossa.
Clear Channel todensi dataan pohjautuen, että pääkaupunkiseudun laajennettu
Adshel-kohdennus tarjoaa ylivoimaisesti parhaan peiton ja tavoittavuuden halutussa kohderyhmässä. Valikoimme kampanjaan parhaiten soveltuvat mainospinnat niin pääkaupunkiseudun työssäkäyntialueen kuin väestön asuinalueenkin pohjalta.” – Tommi Fäldt, Account Manager, Clear Channel.
AUDIENCE ENGINE -TYÖKALUN HYÖDYNTÄMINEN TULEVAISUUDESSA KAAREN ULKOMAINOSKAMPANJOISSA
Audience Engine -työkalun hyödyntäminen Kaaren ulkomainoskampanjan kohdentamisessa ja suunnittelussa oli sekä kauppakeskus Kaarelle että ToinenPHD:lle positiivinen kokemus. ToinenPHD:n Client Manager Laura Tamminen toteaakin, että työkalua hyödynnetään varmasti jatkossakin uusien kampanjoiden suunnittelussa. Myös Clear Channelilla iloitaan yhteistyöstä ja siitä, että Kaari lähti ensimmäisten asiakkaiden joukossa rohkeasti hyödyntämään uutta kohderyhmätyökalua.
”Yhteistyö Kaaren kauppakeskusjohdon sekä markkinointipäällikkö Katriina Halmeen kanssa on sujunut erinomaisesti ja oli ilo huomata heidän kiinnostuksensa dataan perustuvaan kohderyhmäpohjaiseen ulkomainontaan. Uskon, että ratkaisu poikii yhteistyöllemme entistä enemmän mahdollisuuksia”, Tommi Fäldt toteaa.
AUDIENCE ENGINE – ÄLYKKÄÄMPÄÄ ULKOMAINONTAA
Audience Engine -työkalumme tarjoaa älykkäämpää ulkomainontaa big datan, analytiikan ja tekoälyn avulla. Työkalu mahdollistaa ulkomainoskampanjoiden laajamittaisen suunnittelun ja toteuttamisen siten, että lähtökohtana toimii mainostajan tavoittelema kohderyhmä.
”Erilaisia maanlaajuisia tilastoaineistoja hyödyntämällä ja niiden pohjalta profiloimalla tiedämme muun muassa, minkä ikäisiä, miten koulutettuja ja millaisissa perheyksiköissä asuvia ihmisiä kulkee niin digitaalisten kuin staattistenkin mainospintojemme ohi. Tiedämme myös heidän asumismuotonsa ja kulutuspotentiaalinsa. Data on anonyymiä, eikä se näin ollen ole yhdistettävissä yksittäisiin henkilöihin.” – Jesse Jussila, Head of Product, Clear Channel.
Audience Engine -työkalun ansiosta voimme tuoda kuluttajia sekä heidän käyttäytymistään kuvailevan datan merkittäväksi osaksi kampanjasuunnitteluamme. Tämä lisää toteutettavien kampanjoiden tehoa mahdollistamalla esimerkiksi mainosviestien varioinnin yleisön mukaan. Lopputuloksena tuotamme asiakkaillemme entistäkin paremmin kohdennettua, ja näin ollen myös kustannustehokkaampaa ulkomainontaa. Tästä kaikesta hyötyy luonnollisesti myös itse kuluttaja, sillä hänen kokemuspiiriinsä osuva ulkomainonta on jatkossa yhä relevantimpaa.
Lue lisää Audience Engine -kohderyhmätyökalustamme sekä siitä, kuinka työkalumme toimii.
Oletko kiinnostunut ulkomainonnasta sekä mainonnan älykkäämmästä kohdentamisesta? Ota meihin yhteyttä.