K-kauppias Toni Pokela halusi tehdä markkinointia niin lähellä ostopaikkaa kuin mahdollista. Tavoitteena oli ohjata Iso Omenan kävijät viereiseen K-kauppaan houkuttelevilla alennustuotteilla. Kullakin kampanjaviikolla mainostettiin kahta tuotetta, joista toinen kohdennettiin alkuviikkoon ja toinen loppuviikkoon. Erätuotteissa havaittiin viisin- ja jopa kymmenkertaisia myyntilukuja! Katso video toteutuksesta
Asiakas: K-kauppias Toni Pokelan K-Citymarket Iso Omena ja K-Market Iso Omena
Kampanjan tavoite: houkutella ohikulkijat K-kauppaan taktisella, hintavetoisella mainosviestillä
Kohderyhmä: autolla Iso Omenaan päivittäistavaraostoksille saapuneet kuluttajat sekä Iso Omenan kautta kulkevat metromatkustajat
Mainospinnat: Iso Omena Shopping Wall ja Shopping Digital -mainospinnat myymälän sekä metron ja parkkihallin liukuportaiden yhteydestä
Kampanjan ajankohta: Viikot 24, 25 & 33-38 (2023)
Vaikka K-kauppoja markkinoidaan laajasti eri kanavissa ja suurella alueella, valtaosa K-Citymarket ja K-Market Iso Omenan asiakkaista tulee lähialueelta ja ohikulkijoista. Kauppias Toni Pokela halusi kokeilla, minkälaisia tuloksia vahvasti myymälän läheisyyteen kohdennettu kauppakeskusmainonta voisi tuoda.
Iso osa kuluttajien valinnoista tapahtuu hetkessä ja keskimäärin joka kolmas päivittäistavaratuote on heräteostos (1. Suomalaiset eivät myöskään keskitä asiointia vain yhden ketjun kauppoihin, vaan ovat hyvin hintatietoisia. Oikeanlaisen hintamielikuvan välittäminen on siten keskeisessä roolissa: parhaimmillaan ohikulkija voidaan ohjata kauppaan vain hyvin suunnitellulla ja ajoitetulla taktisella viestillä.
”Kokeilu oli todella mielenkiintoinen, sillä erätuotteita ei mainostettu missään muualla. Kaikkien mainostettujen tuotteiden myynti lisääntyi ja monissa tuotteissa havaittiin jopa viisin- ja kymmenkertaisia myyntilukuja,” kauppias Toni Pokela kertoo.
Tehokasta budjetin käyttöä ja moninkertaisia myyntejä
Pienillä paikallisilla toimijoilla on usein rajallisempi budjetti kuin kansainvälisillä ketjuilla – tällöin on entistäkin tärkeämpää miettiä, kuinka budjetti voidaan käyttää tehokkaimmin ja missä potentiaaliset asiakkaat tavoitetaan parhaiten.
”Halusimme muuttaa asiakkaan kulkureittiä markkinoimalla hyviä tuotetarjouksia niin lähellä myymälää kuin mahdollista,” Pokela kertoo.
Kampanjaan valittiin vain muutama mainospinta K-Citymarket ja K-Market Iso Omenan kannalta keskeisiltä kulkureiteiltä: metron liukuportaiden edestä ja kaupan lähellä olevista liukuportaista. Mainokset kohdennettiin alku- ja loppuviikkoon, jolloin alennuskampanjoiden teho on todettu parhaaksi.
Onnistuneen taktisen kampanjan salaisuus
Kampanjan alennustuotteet vaihtuivat viikoittain ja jokaisena kampanjaviikkona mainostettiin aina kahta alennustuotetta, joista toinen kohdennettiin alkuviikkoon ja toinen loppuviikkoon.
Tulevaisuudessa suunnitelmissa on mainosten kohdentaminen eri vuorokaudenaikojen tai kaupan mukaan niin, että K-Citymarketin lähettyvillä mainostetaan etenkin hypermarketin asiakkaille relevantteja tuotteita ja K-Marketin lähettyvillä nopeaan asiointiin ja välipaloihin keskittyviä tuotteita.
Esimerkkejä eri viikkojen mainoksista:
Viikko 24, myynti yht.*
946 kpl
Viikko 33, myynti yht.*
4 853 KPL
Viikko 34, myynti yht.*
1 881 kpl
Viikko 38, myynti yht.*
1 027 kpl
*kampanjaviikon aikana K-Market Iso Omenassa ja K-Citymarket Iso Omenassa
Katso video: