Digitaalinen mainonta, Paikallisratkaisut, Tutkimus, Liikenneympäristö, Inspiraatio, Mainonnan toimivuus

Kotipizza tunnistaa ulkomainonnan roolin yhä tarkemmin

Kotipizzalla otettiin käyttöön mainonnnan ROI:ta mittaava työkalu, jolla todennettiin jo aiemmin tunnistettu ulkomainonnan tehokkuus Kotipizzan markkinoinnissa: ulkomainonnan ROMI eli Return of Marketing Investment on erinomaisella tasolla. Muut analyysit todistavat puolestaan sen, että ulkomainonta tavoittaa erityisen hyvin Kotipizzan massakohderyhmän ja sopii näin tehokkaasti Kotipizzan mediamixiin. Ulkomainonnalla onkin tulevaisuudessa merkittävä rooli erityisesti brändimainonnassa.

asiakas: Kotipizza

tavoite: jatkuvaluonteinen, brändillinen viestintä

kohderyhmä:
vaihtelee kampanjoittain, yksi tärkeä kohderyhmä on lapsiperheiden isät


Ulkomainonnan rooli on vahvempi kuin koskaan ennen ja uskomme sen kasvavan yhä enemmän. Vuonna 2019 panostukset ulkomainontaan kasvoivat yhteensä 19 %1 aikaisempaan vuoteen verrattuna ja nyt tammikuussa 2020 ulkomainospanostukset edelleen jatkoivat kasvamistaan.

Pitkäaikainen kumppanimme Kotipizza on yksi monista tyytyväisistä asiakkaistamme, joka on ottanut ulkomainoskampanjat vahvasti omaan mediamixiinsä. Mikä valintaan on vaikuttanut?

Kotipizza on jo aiemmin tunnistanut erilaisia analyyseja hyödyntämällä sen, että ulkomainonta tavoittaa Kotipizzan massakohderyhmän tehokkaasti. Digitaaliset mainospinnat mahdollistavat viestin varioinnin eri ajankohtina ja eri paikoissa jatkuvana Kotipizzasta muistuttavana mainosmuotona. Digitaalinen ja dynaaminen ulkomainonta ovat mahdollistaneet erilaisia luovia kokeiluja, joiden tulokset ovat olleet erinomaisia. Vaikuttavuus ja huomaaminen kokeiluissa on ollut omaa luokkaansa. Kotipizzalla odotetaankin innolla digitaalisen ulkomainonnan innovaatioita, joita teknologian kehittyminen ja datan helpompi hyödyntäminen ulkomainonnassa mahdollistavat.

”Kotipizzan ROMI-mallinnuksen tulokset todistavat, että ulkomainontaan sijoitetut eurot tuottavat myyntiä, investoinnin ollessa merkittävän ROMI-positiivinen. Ulkomainonta on media, joka todistetusti tavoittaa – ja se myös huomataan. Ulkomainonnan avulla saadaan kampanjalle rakennettua myös korkea toistotaso, mikä tekee siitä muistuttavan median. Nämä ovat brändinrakennuksen kannalta oleellisia ominaisuuksia, ja Kotipizza onkin todennut ulkomainonnan toimivan erityisen hyvin brändilliseen näkyvyyteen. Ja mikä tärkeintä, ROMI-mallinnus on todentanut tällä brändillisellä tekemisellä olevan huomattava vaikutus yrityksen myyntiin”, kertoo Johanna Kuosmanen, Kotipizzan Digital & Customer Experience Director.

Pitkäaikaisesta yhteistyöstä on molemminpuolinen hyöty: Kotipizza hymyilyttää meitä tasaisin väliajoin leikkisillä ja kekseliäillä mainosmateriaaleilla sekä inspiroi vastuullisuudellaan. Toteutukset ovat myös malliesimerkkejä hyvistä ulkomainoksista: ne ovat yksinkertaisia, rohkeita ja huomiota herättäviä. Houkuttelevat mainoskuvat saavat veden kielelle, ja raikkaan taustan ansiosta viesti on selkeästi esillä kiinnittäen huomion. 

Inspiroidu Kotipizzan kekseliäistä mainosviesteistä

Kotipizza-panorama

Kotipizza-panorama2

Kotipizza on hyödyntänyt myös hyperlokaaleja, paikan mukaan vaihtuvia mainosviestejä innovatiivisesti. Ohikulkijoita houkuteltiin pizzalle oivaltavin viestein useissa eri lokaatioissa, muun muassa Viiskulmassa ja Kauppatorin laidalla.

Tutustu caseen ja ihastu leikitteleviin, hyperlokaaleihin mainoksiin: 

lue case tästä


Digitaalinen maantiemedia Panorama on tuonut uskomattomia tuloksia


Kotipizza hyödyntää kotimaisen Sellforten rakentamaa ROMI-mallinnusta, joka mittaa markkinointi-investointien tuottoa. Mallin avulla Kotipizza on voinut tehostaa ja monipuolistaa markkinointiaan entisestään, ja panostukset eri medioihin määräytyvätkin juuri ROMI:n mukaan. Mallinnuksen myötä on voitu nähdä, mitkä mainosratkaisut sekä -viestit toimivat parhaiten, ja ulkomainonta on osoittautunut erinomaiseksi vaihtoehdoksi.

Erityisesti digitaalisen maantiemediamme, Panorama-verkoston ROI on yllättänyt upealla 2,9:n lukemallaan. Digitaalisen maantiemediamme etuna on sen laaja, valtakunnallinen tavoittavuus sekä mahdollisuus varioida viestejä esimerkiksi sijainnin tai ajan mukaan helposti.

”Kotipizza on todennut erityisen tehokkaaksi Clear Channelin teiden ja vilkkaiden kulkuväylien varrelle rakennetun digitaalisen Panorama-verkoston. Panorama-verkoston on todettu tavoittavan halutun kohderyhmän juuri oikeassa paikassa, oikeaan aikaan. Panorama-verkoston etuina on sen laaja tavoittavuus koko valtakunnassa, mutta sen avulla on mahdollista kohdentaa mainosviestejä myös paikallisella tasolla. Lisäksi digitaalisuus mahdollistaa sen, että mainosviestejä voidaan varioida aikaslotien kautta”, Johanna Kuosmanen kertoo.

Lue lisää digitaalisen ulkomainonnan hyödyistä:

DIGITAALISEN ULKOMAINONNAN MAHDOLLISUUDET

HERÄTÄ HUOMIO DIGITAALISILLA ULKOMAINOKSILLA

Ulkomainoskampanjat sopivat erityisesti brändiviestintään

Kotipizza on siirtynyt kampanjakohtaisesta tekemisestä kohti jatkuvaluonteista markkinointia. Se hyödyntää ratkaisuissaan sekä brändillisiä että taktisia viestejä, ja käytetyt mediakanavat vaihtelevat kulloisenkin tarkoituksen mukaan. Markkinointi on tärkeässä osassa Kotipizzan strategiaa, sillä sen avulla ohjataan vahvasti myyntiin ja myyntitavoitteisiin. Ulkomainoskampanjat sopivat erinomaisesti brändilliseen ja jatkuvaan näkyvyyteen. 

Brändin rakentaminen on tärkeää, sillä mielikuvat ovat lopulta ne, joiden perusteella ostopäätöksiä yleensä tehdään. Valitseeko kuluttaja sinun vai kilpailijan tuotteen? Tuleeko brändisi hänen mieleen spontaanisti? Onko hänellä vahva tunneside juuri sinun brändiisi? Kaikki tämä on kiinni brändin rakentamisesta. Brändin rakentamisessa tarvitaan pitkäjänteisyyttä ja kärsivällisyyttä, mutta lopulta saavutetut tulokset palkitsevat. 

Toistuvat viestit siellä, missä kohderyhmä tavoitetaan, auttavat brändin tunnettuuden ja brändimielikuvien rakentamisessa. Esimerkiksi Kotipizzan tapauksessa maantiemediamme: Panorama-, Jättitaulu- sekä Biglight-verkostomme ovat erinomaisia vaihtoehtoja, sillä Kotipizzan kohderyhmä tavoitetaan juuri teiden varsilta.

Uskotko, että sinulle sopisi maantiemediaverkostomme? Tutustu liikenneympäristö-tuotteisiin: Liikenneympäristö

Haluaisitko rakentaa brändiäsi vaikuttavasti suurilla premium-pinnoilla? Lue tutkimuksemme aiheesta:
lue lisää Brand Fame Uncovered -tutkimuksestamme

Etsitäänkö yhdessä sinulle sopiva ratkaisu?
TARJOUSPYYNTÖ

 

LÄHTEET
1. Kantar Mind. Ulkomainonnan mittaaminen ja tulokset 2018-2019.

Digitaalinen mainonta - lue asiakastarinoita

Kun luova aineisto toimii, myynti vetää – Atrian kanafileiden myynti kasvoi 43 %

Digitaalinen mainonta

Kun luova aineisto toimii, myynti vetää – Atrian kanafileiden myynti kasvoi 43 %

Atria Suomi Oy halusi kampanjassaan kertoa, että kaikki kanatuotteet voidaan jäljittää...
Lue lisää
Pelastusarmeijan kampanja toteutettiin ohjelmallisen ostamisen avulla

Digitaalinen mainonta

Pelastusarmeijan kampanja toteutettiin ohjelmallisen ostamisen avulla

Pelastusarmeija uudisti perinteisen Joulupata-kampanjansa käyttämällä ohjelmallista ostamista...
Lue lisää
Lemonsoft tunnisti digitaalisen ulkomainonnan hyödyt

Digitaalinen mainonta

Lemonsoft tunnisti digitaalisen ulkomainonnan hyödyt

Digitaalisella ulkomainonnalla ihmisten tietoisuuteen − Lemonsoft Oy mainosti menestyksekkäästi...
Lue lisää

Paikallisratkaisut - lue asiakastarinoita

Ainacomin dynaaminen kampanja toi suuren huomioarvon halutussa kohderyhmässä

Paikallisratkaisut

Ainacomin dynaaminen kampanja toi suuren huomioarvon halutussa kohderyhmässä

AinaCom toteutti dynaamisen kampanjan, jossa Ainacomin viesti päivittyi reaaliaikaisesti...
Lue lisää
Skanssi valitsi dynaamisen ulkomainoskampanjan tukemaan lanseerausta

Paikallisratkaisut

Skanssi valitsi dynaamisen ulkomainoskampanjan tukemaan lanseerausta

Kauppakeskus Skanssi toteutti ison lanseerauskampanjan syksyn puolivälissä, minkä tavoitteena oli...
Lue lisää
K-marketin säädynaaminen kesäkampanja

Paikallisratkaisut

K-marketin säädynaaminen kesäkampanja

K-Marketin Piknik-sää -kampanja houkutteli kaupunkilaiset viettämään piknikiä säästä riippumatta....
Lue lisää

Tutkimus - lue asiakastarinoita

Estrella houkutteli herkuttelijat linssisipsien äärelle

Tutkimus

Estrella houkutteli herkuttelijat linssisipsien äärelle

Perunapohjaiset sipsit ovat meille arkipäivää, mutta Estrellan toteuttama ulkomainoskampanja...
Lue lisää

Liikenneympäristö - lue asiakastarinoita

Kotipizzan kampanja herätti huomiota autoilijoiden kesken

Liikenneympäristö

Kotipizzan kampanja herätti huomiota autoilijoiden kesken

Kotipizzan kesäkampanja 2015 sai autoilijoiden vatsat kurnimaan hyödyntämällä Clear Channelin...
Lue lisää
HelsinkiMissio – Yksinäisyys ei ole kaikille poikkeustila

Liikenneympäristö

HelsinkiMissio – Yksinäisyys ei ole kaikille poikkeustila

HelsinkiMission ajankohtainen ja koskettava Yksinäisyys ei ole kaikille poikkeustila -kampanja...
Lue lisää
PKST:n kampanja on kiinnittänyt autoilijoiden huomion jo vuosien ajan

Liikenneympäristö

PKST:n kampanja on kiinnittänyt autoilijoiden huomion jo vuosien ajan

Pohjois-Kymen Sähkötarvike Oy täyttää tänä vuonna 40 vuotta, ja päätti asettaa juhlavuodelleen...
Lue lisää

Inspiraatio - lue asiakastarinoita

Taksi Helsingin ulkomainoskampanjat viestivät luotettavuudesta

Inspiraatio

Taksi Helsingin ulkomainoskampanjat viestivät luotettavuudesta

Taksi Helsinki on kääntänyt katseet puoleensa kaupungin vilinässä ja lentokentän hälinässä –...
Lue lisää
Nesteen ja Sherpan kampanjan jokaisessa vaiheessa käytettiin tekoälyä

Inspiraatio

Nesteen ja Sherpan kampanjan jokaisessa vaiheessa käytettiin tekoälyä

Nesteen kampanja toteutettiin luova toimisto Sherpan kanssa alusta loppuun tekoälyä hyödyntäen....
Lue lisää
Vallila ihastutti empaattisella #hatunnosto kampanjallaan

Inspiraatio

Vallila ihastutti empaattisella #hatunnosto kampanjallaan

Ulkomainonta valittiin mukaan Vallilan mainoskampanjaan, sillä sen avulla voidaan saada laaja...
Lue lisää

Mainonnan toimivuus - lue asiakastarinoita

Kun luova aineisto toimii, myynti vetää – Atrian kanafileiden myynti kasvoi 43 %

Mainonnan toimivuus

Kun luova aineisto toimii, myynti vetää – Atrian kanafileiden myynti kasvoi 43 %

Atria Suomi Oy halusi kampanjassaan kertoa, että kaikki kanatuotteet voidaan jäljittää...
Lue lisää
Luova SodaStream-kampanja herätti ostokiinnostuksen

Mainonnan toimivuus

Luova SodaStream-kampanja herätti ostokiinnostuksen

Maailman johtavan kuplavesien valmistajan SodaStreamin selkeät ja hyväntuuliset ulkomainokset...
Lue lisää
Luokkakokous 3 -elokuva − 15 minutes of fame

Mainonnan toimivuus

Luokkakokous 3 -elokuva − 15 minutes of fame

Suomalaisen komediatuotannon johtotähdet palaavat valkokankaalle, kun Luokkakokous 3 -elokuva saa...
Lue lisää