Kotipizza on toteuttanut herkullisen Jättitaulu-kampanjan jo useana kesänä peräkkäin. Kampanjan erinomaiset tulokset olivat taas tänä kesänä kiistattomat! Herkullinen mainos sai lomalaisten veden kielelle ja houkutteli kokeilemaan yhtä yrityksen klassikkotuotteista, Kanakotzonea. Ulkomainonta on kustannustehokas ja moderni massamedia, joka tavoittaa suomalaiset erinomaisesti vuodenajasta riippumatta.
asiakas: Kotipizza
tavoite: kiihdyttää kesän kauppaa, pitää Kotipizza ihmisten mielessä sekä kohdistaa kysyntää Kanakotzone-pizzatuotteeseen
kohderyhmä: nykyiset asiakkaat ja kesälomailijat tien päällä
käytetyt mainospinnat: 93 Kotipizzan ravintoloiden mukaan kohdistettua Jättitaulu-pintaa
ajankohta: heinäkuu 2020 (5 viikkoa)
Suomalaiset ovat jo perinteisestikin mökkikansaa, mutta kesä 2020 oli ehdottomasti kotimaanmatkailun kulta-aikaa. Poikkeuksellisesta tilanteesta ja etätyösuosituksesta huolimatta heinäkuun tieliikenne oli käytännössä aikaisemman vuoden tasolla. Autoteiden varsilla sijaitsevat Jättitaulut toimivat Kotipizzan kampanjassa erinomaisesti. Kotipizzan markkinointijohtajan, Rainer Lindqvistin mukaan ulkomainonta täydensi hyvin kesäkampanjan kokonaisuutta, jossa hyödynnettiin radiota sekä sosiaalista mediaa.
”Ulkomainosympäristö sopii sekä brändin rakennukseen että selkeään taktiseen kommunikointiin. Ulkomainonnan avulla tavoitamme ihmiset hyvin silloin, kun heitä on vaikea tavoittaa monella mulla medialla – kuten esimerkiksi lomasesonkina,” Kotipizzan markkinointijohtaja Rainer Lindqvist kertoo.
Loistava kampanja tuplasi mainostettavan tuotteen myynnin
Kotipizzan kesäkampanjan tavoitteena oli kiihdyttää kesän kauppaa, rakentaa top-of-mindia sekä kohdistaa kysyntää yhteen Kotipizzan klassikkotuotteeseen, Kanakotzoneen. Lindqvistin mukaan kampanjan kohderyhmänä olivat nykyiset asiakkaat ja kesälomailijat tien päällä. Jättitaulut kohtaavat hyvin erilaisten kohderyhmien edustajia, joten toisaalta voidaan myös todeta, että kohderyhmänä oli koko liikkeellä oleva Suomen kansa.
”Kampanja toimi loistavasti. Tuote ja luova ratkaisumme yhdistettynä oikeaan mediaan toi selkeästi myyntiä ja piti Kotipizzan kuluttajien mielessä myös kesällä. Tuplasimme Kanakotzonen myynnin heinäkuussa edelliseen vuoteen verrattuna ja kuukauden ROI oli Sellforten mallinnuksen mukaan huikeat 5,98. Myös mainonnan tunnistaminen oli kehittynyt kuusi prosenttiyksikköä verrokkikuukaudesta”, Lindqvist iloitsee.
Klassinen ulkomainonta ihastuttaa vuodesta toiseen
Klassinen eli staattinen ulkomainonta voi olla erinomainen valinta monelle mainostajalle. Staattisen ulkomainoksen voi toteuttaa helposti, eikä sen tekeminen vaadi syvällistä teknistä osaamista. Jo houkuttelevalla tuotekuvalla ja mieleenpainuvalla sloganilla voidaan herättää asiakkaan ostokiinnostus, mikäli viestiä toistetaan tarpeeksi.
Staattinen ulkomainonta onkin erinomainen keino esimerkiksi pienyrittäjälle, kun ulkomainonnan tehoa halutaan testata ensimmäisen kerran. Myös tunnetut ja rakastetut brändit, kuten Kotipizza, hyödyntävät paljon perinteisiä, erinomaisesti tavoittavia mainosjulisteita. Se, että staattinen mainos pysyy paikallaan muuttumattomana, on etu, joka kannattaa hyödyntää mainosta suunnitellessa. Klassinen ulkomainonta sopii erinomaisesti myös digitaalisten ulkomainoskampanjoiden täydentämiseen.
Kotipizza hyödyntää monipuolisesti sekä digitaalista että staattista ulkomainontaa. Mitkä tekijät ovat puhuneet klassisen ulkomainonnan puolesta ja mistä syistä sitä on haluttu hyödyntää erityisesti kesäisin?
”Klassisen ulkomainonnan etuja ovat muun muassa sen erinomainen tavoittavuus sekä valtakunnallinen verkosto, joka kuitenkin sijaitsee lähellä ostohetkeä tai -paikkaa. Erityisesti kesällä iso osa suomalaisista on tien päällä ja tällöin heitä pystyy tavoittamaan staattisella massamedialla. Ulkomainonta osana pidempiaikaista strategiaa on auttanut Kotipizzaa ylläpitämään jatkuvaa näkyvyyttä erittäin laajalla alueella, lähellä Kotipizzan verkostoa. Se on myös oivallinen keino rakentaa top-of-mindia ja tavoitella laajat massat. Brändinä puhuttelemme suurta osaa suomalaisista,” Lindqvist kertoo.
Inspiroidu kekseliäistä toteutuksista
Kotipizza hymyilyttää ohikulkijoita tasaisin väliajoin leikkisillä ja kekseliäillä mainosmateriaaleilla. Toteutukset ovat myös malliesimerkkejä hyvistä ulkomainoksista: ne ovat yksinkertaisia, rohkeita ja huomiota herättäviä. Houkuttelevat mainoskuvat saavat veden kielelle, ja raikkaan taustan ansiosta viesti on selkeästi esillä kiinnittäen huomion. Mikä on hyvän ulkomainoksen salaisuus?
”Yksinkertainen ja selkeä toteutus, hieman mutkatonta kevennystä ja brändin mukaista käyttäytymistä mukaan. Jos brändillä on perusasiat kunnossa, laji ei ole vaikea,” Lindqvist kiteyttää.