Clear Channelin ja Mall Voicen yhteistyössä toteutetussa L'oréal Maybelline New Yorkin uuden tuotteen lanseerauskampanjassa yhdistettiin liikkuvan kuvan huomiarvo ja kauppakeskuksen äänimailma. Uniikki mainosratkaisu nostattaa brändin ja tuotteen näkyvyyttä ja tunnettuutta. Innovatiivisen ulkomainoskampanjan toteutus syntyi Mall Voicen ja Clear Channelin yhteistyönä.
Kampanja-aika: Vko 7, 2022
Kampanjan tavoite: Tehdä vaikuttava ja huomiota herättävä uutuustuotteen lanseerauskampanja
Käytetyt mainospinnat: Shopping Digital -verkosto, Kamppi
Asiakas: L'Oréal Finland Oy
Erikoistoteutus yhdisti visuaalisen mainoksen ja äänimaailman
Uuden tuotteen mainos pyöri helmikuussa viikon ajan Kampin kauppakeskuksessa yhteensä 42 eri Shopping Digital -mediapinnalla. Kauppakeskuksen äänimaailmaa hyödyntävän ulkomainonnan avulla saadaan luotua lisää vaikuttavuutta ja syvyyttä asiakaskokemukseen. Ääni ja liikkuva kuva yhdessä luo kuluttajille kokonaisvaltaisen elämyksen, ja tempaa heidät mainokseen mukaan osaksi tarinaa.
Uudenlainen ja uniikki ulkomainoskampanja syntyi kahden oman alansa edelläkävijän yhteistyönä. Clear Channelin modernit mediapinnat mahdollistavat näyttävät digitaaliset kampanjatoteutukset, kun taas Mall Voice on kauppakeskusten äänimainonnan ehdoton kärkinimi Suomessa. Ulkomainoskampanjan erikoistoteutus näkyi ja kuului mediapinnoissamme kaksi kertaa tunnissa 20 sekunnin ajan. Samasta mainoksesta tehtiin myös 10 sekunnin mainostoteutus, joka pyöri rotaatiossa ilman ääntä.
Kuluttajan tavoittaminen kauppakeskusmainonnalla
Kauppakeskuksissa asioidaan avoimin mielin, jonka vuoksi ne ovat optimaalinen paikka tehdä kuluttajaan vaikutus huomiota herättävällä mainonnalla. Kauppakeskusmainontaa kohdataan tutkitusti positiivisessa mielentilassa. Clear Channel UK:n Malls-tutkimuksessa 76 % vastaajista kertoo liikkuvansa kauppakeskus ympäristössä positiivisin mielin ja 60 % viettää yhdellä kauppakeskusvierailulla vähintään tunnin.²
Kauppakeskuksen äänimaailmaa hyödyntävän mainonnan avulla saadaan lisää vaikuttavuutta ja syvyyttä asiakaskokemukseen. Liikkuva kuva ja ääni auttavat kiinnittämään huomion, ja interaktiiviset toteutukset liittävät ohikulkijan osaksi tarinaa. Mainostaminen ostoympäristössä tavoittaa kuluttajat merkityksellisimmällä hetkellä päätöksenteon kannalta. Ostopolkututkimuksemme perusteella 88 % suomalaisista on kiinnittänyt ulkomainontaan huomiota ostosmatkan aikana ja seitsemän kymmenestä kertoo kiinnostuneensa mainostetusta tuotteesta tai palvelusta.¹ Kauppakeskusmainonnan avulla asiakas ohjataan päivittäistavaramyymälään, jossa Store Digital -verkostomme vahvistaa viestiä sekä vaikuttaa asiakkaan ostopäätökseen juuri oikealla hetkellä.
Lue lisää kauppakeskusmainnonnasta tai lataa Ostopolku-oppaamme alapuolelta!
Toimiva yhteistyö jatkuu ja tuloksena näyttäviä mainoksia
Äänimainonnan ja liikkuvan kuvan laadukas yhdistäminen ei ole Mall Voicen toimitusjohtajan Olli Gestraniuksen mukaan mikään trivaalein temppu, mutta yhteistyö toimi mutkattomasti molempien yhtiöiden ammattilaisten ansiosta. Tämä ei ole ensimmäinen kerta, kun Clear Channel ja Mall Voice yhdistävät ammtitaitonsa näyttävän mainoksen toteutukseen. Syksyllä 2021 luotiin upea mainoskokonaisuus elokuvan 007 No time to die -elokuvan ensi-iltaviikolla. Tästä mainoskampanjasta toteutettiin myös huomioarvotutkimus. Tutkimuksessa selvisi esimerkiksi se, että 81 % tutkimukseen vastanneista kertoi pitäneensä äänellä tehostetusta mainonnsta.3
Katso upea case -video Bond-elokuvan mainoskampanjasta, jossa näkyy liikkuvan kuvan ja äänen yhdistelmä käytännössä!
Clear Channel Suomi Oy
Clear Channel Suomi Oy valtakunnallinen ulkomainosyhtiö. Olemme osa globaalia Clear Channel Outdoor -konsernia. Mainosratkaisumme tavoittavat halutun kohderyhmän niin valtakunnallisesti kuin paikallisesti. Mainoslaiteverkostomme sijaitsevat kaupunkien keskustoissa, suosituimmissa kauppakeskuksissa ja myymälöiden sisällä, vilkkaimpien teiden varsilla, Helsingin Satamassa ja Helsinki-Vantaan lentoasemalla.
Clear Channelin tavoitteena on vähentää liiketoiminnan aiheuttamia ympäristövaikutuksia. Otamme vastuullisuuden huomioon kaikessa toiminnassamme. Tahdomme tarjota asiakkaillemme entistä kestävämpiä ratkaisuja ympäristön kuormitusta vähentämällä, energiatehokkuutta parantamalla ja kierrätystä lisäämällä.
Mall Voice Oy
Mall Voice Oy on kauppakeskusmainontaan keskittynyt suomalainen yritys, joka vastaa yli 70 suomalaisen kauppakeskuksen yleisten alueiden äänimaailmasta ja -mainonnasta. Yhtiön mainontaverkosto tavoittaa viikoittain yli 1,5 miljoonaa eri kuluttajaa.
Tiedustelut
Clear Channel Suomi Oy: Digital CMS & Project Manager Darius Skaudis, 040 1782829 darius.skaudis@clearchannel.fi
Mall Voice Oy: toimitusjohtaja Olli Gestranius, 040 750 6873, olli.gestranius@mallvoice.com, www.mallvoice.com
Lähteet:
1. Consumer Compass Oy. Clear Channel. Ostopolkututkimus 2018.
2. Rapport. Clear Channel UK. Malls. 2016
3. IROResearch Oy. Huomioarvotutkimus toteutettu Mall Voicen toimeksiannosta lokakuussa 2021. N=400.