Asiakas: Elisa
Kampanjan tavoite: Nostaa kauppakeskuksissa olevien myymälöiden asiakasmääriä
Kohderyhmä: Elisan kauppakeskusmyymälöiden lähellä liikkuvat kuluttajat
Mainospinnat: Shopping Digital ja Shopping Walls
Kampanjan ajankohta: 3.2.-22.4.2024
Ulkomainoskampanja toi selvän kävijämääränousun
Koska ToinenPHD vertasi Market Lift -tutkimuksessaan saman ajankohdan kävijämääriä eri myymälöissä, voidaan ulkomainoskampanjan vaikutus varmuudella todentaa: ne myymälät, joiden lähettyvillä hyödynnettiin ulkomainontaa, saavuttivat keskimäärin 6,3 % kasvun kävijämäärissä.
Yhteensä ulkomainoskampanjan avulla saavutettiin valtakunnallisesti noin 5000 kävijää enemmän verrattuna tavanomaiseen kävijämäärään, mikä osoittaa ulkomainonnan tehokkuuden ja merkityksen osana kokonaisvaltaista markkinointistrategiaa.
Onnistunut kohdennus ja hyvä luova toteutus varmistaa tulokset
Elisan kampanja kohdennettiin valittuihin kauppakeskuksiin, joissa on Elisa-myymälä. Taktinen viesti ohjasi kauppakeskuksessa sijaitsevaan myymälään ja korosti rajoitetun erän tuotteita.
Houkutteleva ja selkeä tuotekuva, paikkasidonnainen viesti ja brändin ilmeeseen sopiva aineisto isolla logolla auttoi varmistamaan kampanjan erinomaiset tulokset.
Paikan mukaan kohdennetulla mainonnalla on myös aikaisemmin toteutettujen tutkimusten mukaan merkittävät tulokset – esimerkiksi Moments of Truth (2020) -tutkimuksessa (1 dynaaminen ulkomainonta lisäsi myyntiä +16 % verrattuna kampanjaan, joissa ei hyödynnetty ulkomainontaa ollenkaan.
Digitaalisuus mahdollistaa mainosaineistojen varioinnin
Taktinen mainosviesti ajoitettiin loppuviikkoon, jolloin ollaan todennäköisesti alttiimpia tekemään isoja elektroniikkahankintoja.
Viikon alussa luotettiin brändillisempään mainokseen, jossa tuotiin esille Elisan puhelinkuorien ja -tarvikkeiden valikoimaa.
Digitaalinen ulkomainonta herättää luottamusta ja ostokiinnostuksen
Digitaalinen ulkomainonta koetaan usein luonnolliseksi osaksi ympäristöä, eikä se keskeytä tai häiritse. Parhaimmillaan oikein kohdennettu mainos tuottaakin lisäarvoa yleisölleen sekä ohjaa luontevasti myymälään.
Ulkomainonta on tutkimuksen mukaan paras media luottamuksen rakentamisessa (2. Se myös lisää tutkitusti brändin harkintaa (3 ja mainetta.
Katso video: