Asiakas: Atria Suomi Oy
Kampanjan tavoite: Pääviestinä kertoa, että kaikki kanatuotteet voidaan jäljittää alkuperätiloille asti. Alaviesteinä kommunikoida pakkausvärin muutosta sekä pakkauksista löytyvää tietoa fileiden määrästä.
Kohderyhmä: Kaikki kanaa vähintään viikoittain käyttävät, painotus lapsiperheissä
Mainospinnat: Store Digital
Kampanjan ajankohta: 16.-22.10.2024
Store Digital -verkostomme tavoittaa viikon aikana 90 % suomalaisista(1 ja 86 % kertoo kiinnittäneensä huomiota ruokakaupassa näkyvään mainontaan(2.
”Store Digital -mainosratkaisujen etuna on pääsy lähelle kuluttajan ostopistettä. Pystyimme tarjoamaan brändistä muistuttavan viestin siellä, missä ostopäätöksiä tehdään”, kertoo Nanna Järvinen, brändijohtaja, Atria.
Selkeällä luovalla aineistolla merkittävää myynnin kasvua
Smart Marketing -kampanjaraportoinnin kuittidata todensi kampanjan vaikutukset myyntiin. Kampanjaviikon aikana Atrian kanan minuuttifileiden myynti nousi huomattavasti sekä kampanjan toimipaikoissa että muissa toimipaikoissa. Tämän ohella kampanja vaikutti positiivisesti brändimielikuvaan. Hyvin suunnitellulla, yksinkertaisella aineistolla voidaan siis saavuttaa tehokkaasti eri tasoisia tavoitteita.
+ 43 %
myynnin kasvu kampanjan toimipaikoissa
+ 32 %
kasvu muissa toimipaikoissa
”Myynti kasvoi kampanjapisteissä huomattavasti kategorian yleiseen kehitykseen verrattuna", toteaa Nanna Järvinen.
Toimiva aineisto ei tarvitse montaa elementtiä
Digitaalisen ulkomainonnan tulee olla helposti ymmärrettävää, huomiota herättävää, harkittua sekä helppolukuista. Liike mahdollistaa 60 % pidemmän katseluajan. (3
”Idean on hyvä pohjautua mielikuvaan, joka mainoksella halutaan herättää sekä markkinoitavan tuotteen tärkeimpään ominaisuuteen. Mainoksen on oltava selkeä, yksiselitteinen ja yksikertainen mahdollista animaatiota myöten. Ja tietysti mainoksen erottuvuus ja kokeiluhalun herättävän mielikuvan luominen on tärkeässä roolissa”, kertoo Virpi Grönlund, Senior Client Service Director, TBWA.
Kampanja koostui kolmesta toisiaan tukevasta aineistosta, joilla viestittiin kanatuotteiden ominaisuuksista ja alkuperästä.
Kampanja saavutti korkean huomioarvon ja vaikutti brändimielikuvaan positiivisesti
Norstat teki kampanjatutkimuksen, jonka tavoitteena oli selvittää Atrian mainonnan huomioarvoa, vaikuttavuutta ja toimivuutta päivittäistavaramyymälässä.
Aineiston hyvä suunnittelu näkyy tutkimustuloksissa.
45 %
muisti nähneensä vähintään yhden mainosversiosta
88 %
piti mainontaa selkeänä
50 %
koki mainonnan parantavan mielikuvaa Atria-brändistä
Tutkimukseen osallistuneista 70 % koki kuuluvansa kohderyhmään ehdottomasti tai melko hyvin ja 35 % koki mainonnan herättävän halun kokeilla mainostettua tuotetta.
”Yleisesti ottaen kampanja saavutti tavoitteensa ja olemme tyytyväisiä saatuihin tuloksiin. Huomioarvo oli hyvällä tasolla ja kaikki viestit menivät hyvin läpi. Kampanja lisäsi myös positiivista brändimielikuvaa, joka on meille tärkeä tavoite jokaisessa kampanjassa”, kertoo Nanna Järvinen.
1) Kantar Mind tammi-kesäkuu 2021
2) Consumer Compass Oy. Clear Channel. Ostopolkututkimus 2018. Kohderyhmä: N1040, Väestö 18-69
3) Kinetic: Digital Eye and Face Tracking (2011)