Digitaalinen mainonta, Store Digital, Ostosympäristö, Mainonnan toimivuus, Huomioarvotutkimus

Kun luova aineisto toimii, myynti vetää – Atrian kanafileiden myynti kasvoi 43 %

Atria Suomi Oy halusi kampanjassaan kertoa, että kaikki kanatuotteet voidaan jäljittää alkuperätiloille asti. Luovan aineiston toimivuutta tutkittiin myymäläympäristössä ja kampanjan tuloksia todennettiin huomioarvotutkimuksella sekä kuittidatalla. Yksinkertaisella, selkeällä ja erottuvalla mainonnalla saavutettiin hyvä huomioarvo sekä merkittävä myynnin kasvu.

Asiakas: Atria Suomi Oy

Kampanjan tavoite: Pääviestinä kertoa, että kaikki kanatuotteet voidaan jäljittää alkuperätiloille asti. Alaviesteinä kommunikoida pakkausvärin muutosta sekä pakkauksista löytyvää tietoa fileiden määrästä.

Kohderyhmä: Kaikki kanaa vähintään viikoittain käyttävät, painotus lapsiperheissä

Mainospinnat: Store Digital

Kampanjan ajankohta: 16.-22.10.2024


Store Digital -verkostomme tavoittaa viikon aikana 90 % suomalaisista(1 ja 86 % kertoo kiinnittäneensä huomiota ruokakaupassa näkyvään mainontaan(2.

”Store Digital -mainosratkaisujen etuna on pääsy lähelle kuluttajan ostopistettä. Pystyimme tarjoamaan brändistä muistuttavan viestin siellä, missä ostopäätöksiä tehdään”, kertoo Nanna Järvinen, brändijohtaja, Atria.

Selkeällä luovalla aineistolla merkittävää myynnin kasvua

 

Smart Marketing -kampanjaraportoinnin kuittidata todensi kampanjan vaikutukset myyntiin. Kampanjaviikon aikana Atrian kanan minuuttifileiden myynti nousi huomattavasti sekä kampanjan toimipaikoissa että muissa toimipaikoissa. Tämän ohella kampanja vaikutti positiivisesti brändimielikuvaan. Hyvin suunnitellulla, yksinkertaisella aineistolla voidaan siis saavuttaa tehokkaasti eri tasoisia tavoitteita.

 

+ 43 %

myynnin kasvu kampanjan toimipaikoissa

+ 32 %

kasvu muissa toimipaikoissa

 

”Myynti kasvoi kampanjapisteissä huomattavasti kategorian yleiseen kehitykseen verrattuna", toteaa Nanna Järvinen.

 

Toimiva aineisto ei tarvitse montaa elementtiä


Digitaalisen ulkomainonnan tulee olla helposti ymmärrettävää, huomiota herättävää, harkittua sekä helppolukuista. Liike mahdollistaa 60 % pidemmän katseluajan. (3 


”Idean on hyvä pohjautua mielikuvaan, joka mainoksella halutaan herättää sekä markkinoitavan tuotteen tärkeimpään ominaisuuteen. Mainoksen on oltava selkeä, yksiselitteinen ja yksikertainen mahdollista animaatiota myöten. Ja tietysti mainoksen erottuvuus ja kokeiluhalun herättävän mielikuvan luominen on tärkeässä roolissa”, kertoo Virpi Grönlund, Senior Client Service Director, TBWA.

Kampanja koostui kolmesta toisiaan tukevasta aineistosta, joilla viestittiin kanatuotteiden ominaisuuksista ja alkuperästä.

 

atria case kuva

 

Kampanja saavutti korkean huomioarvon ja vaikutti brändimielikuvaan positiivisesti


Norstat teki kampanjatutkimuksen, jonka tavoitteena oli selvittää Atrian mainonnan huomioarvoa, vaikuttavuutta ja toimivuutta päivittäistavaramyymälässä. 
Aineiston hyvä suunnittelu näkyy tutkimustuloksissa.
 
 

45 %

muisti nähneensä vähintään yhden mainosversiosta

88 %

piti mainontaa selkeänä

50 %

koki mainonnan parantavan mielikuvaa Atria-brändistä

Tutkimukseen osallistuneista 70 % koki kuuluvansa kohderyhmään ehdottomasti tai melko hyvin ja 35 % koki mainonnan herättävän halun kokeilla mainostettua tuotetta.

”Yleisesti ottaen kampanja saavutti tavoitteensa ja olemme tyytyväisiä saatuihin tuloksiin. Huomioarvo oli hyvällä tasolla ja kaikki viestit menivät hyvin läpi. Kampanja lisäsi myös positiivista brändimielikuvaa, joka on meille tärkeä tavoite jokaisessa kampanjassa”, kertoo Nanna Järvinen.

 
 
Lähteet:
 

1) Kantar Mind tammi-kesäkuu 2021

2) Consumer Compass Oy. Clear Channel. Ostopolkututkimus 2018. Kohderyhmä: N1040, Väestö 18-69

3) Kinetic: Digital Eye and Face Tracking (2011)

Digitaalinen mainonta - lue asiakastarinoita

Telia kutsui yritykset tukemaan pienyrittäjiä

Digitaalinen mainonta

Telia kutsui yritykset tukemaan pienyrittäjiä

Maalis-huhtikuun 2020 vaihteessa olimme mukana tukemassa Telian #yhdessä-kampanjaa, jossa haluttiin...
Lue lisää
Mall of Triplan lanseeraus ulkomainosverkostossamme

Digitaalinen mainonta

Mall of Triplan lanseeraus ulkomainosverkostossamme

Mall of Tripla avasi ovensa lokakuussa Helsingin Pasilassa ja uusi kaupunkikeskus lanseerattiin...
Lue lisää
Software Saunan kampanja tavoitti tehokkaasti lentoasemalla

Digitaalinen mainonta

Software Saunan kampanja tavoitti tehokkaasti lentoasemalla

Software Sauna valitsi uniikin ja kohderyhmänsä tavoittavan lentoaseman ympäristön...
Lue lisää

Store Digital - lue asiakastarinoita

3 Kaveria hyödynsi kesän tarjoamia mahdollisuuksia mainonnassaan

Store Digital

3 Kaveria hyödynsi kesän tarjoamia mahdollisuuksia mainonnassaan

Suomalaiset rakastavat jäätelöä – kuulumme jäätelönsyöjien kärkimaihin ja kesällä jäätelönkulutus...
Lue lisää
Estrella houkutteli herkuttelijat linssisipsien äärelle

Store Digital

Estrella houkutteli herkuttelijat linssisipsien äärelle

Perunapohjaiset sipsit ovat meille arkipäivää, mutta Estrellan toteuttama ulkomainoskampanja...
Lue lisää
Vönerin uutuustuote tuotiin esille näyttävästi ulkomainonnan keinoin

Store Digital

Vönerin uutuustuote tuotiin esille näyttävästi ulkomainonnan keinoin

Vöner toteuttaa näyttäviä ulkomainoskampanjoita katukuvassa. Yrityksen ensimmäisen...
Lue lisää

Ostosympäristö - lue asiakastarinoita

Lumenen ”Löydä uusi luottomeikkivoiteesi” –kampanja

Ostosympäristö

Lumenen ”Löydä uusi luottomeikkivoiteesi” –kampanja

Clear Channel lisäsi huomioarvoa erikoistoteutuksella LUMENEN TAAVOITTAVA ERIKOISTOTEUTUS ”Löydä...
Lue lisää
L'Oréal lanseerasi uutuustuotteen hyödyntäen realistista 3D-toteutusta

Ostosympäristö

L'Oréal lanseerasi uutuustuotteen hyödyntäen realistista 3D-toteutusta

L'Oréalin uutuustuote Revitalift Clinical Vitamin C Serum lanseerattiin upealla 3D-toteutuksella....
Lue lisää
Helsinkimission joulukampanja puhuttelee kaupunkilaisia

Ostosympäristö

Helsinkimission joulukampanja puhuttelee kaupunkilaisia

HelsinkiMission Myötätunto on valinta -kampanja näkyy Clear Channelin verkostoissa Kampin...
Lue lisää

Mainonnan toimivuus - lue asiakastarinoita

Pelastusarmeijan kampanja toteutettiin ohjelmallisen ostamisen avulla

Mainonnan toimivuus

Pelastusarmeijan kampanja toteutettiin ohjelmallisen ostamisen avulla

Pelastusarmeija uudisti perinteisen Joulupata-kampanjansa käyttämällä ohjelmallista ostamista...
Lue lisää
Taksi Helsingin ulkomainoskampanjat viestivät luotettavuudesta

Mainonnan toimivuus

Taksi Helsingin ulkomainoskampanjat viestivät luotettavuudesta

Taksi Helsinki on kääntänyt katseet puoleensa kaupungin vilinässä ja lentokentän hälinässä –...
Lue lisää
Kotipizzan herkullinen Jättitaulu-kampanja houkutteli Kotzonen ääreen

Mainonnan toimivuus

Kotipizzan herkullinen Jättitaulu-kampanja houkutteli Kotzonen ääreen

Kotipizza on toteuttanut herkullisen Jättitaulu-kampanjan jo useana kesänä peräkkäin. Kampanjan...
Lue lisää

Huomioarvotutkimus - lue asiakastarinoita

Ulkomainokset lisäsivät juureen leivottujen Pågen-leipien tunnettuutta

Huomioarvotutkimus

Ulkomainokset lisäsivät juureen leivottujen Pågen-leipien tunnettuutta

Pågenin kekseliäät ulkomainokset houkuttelivat herkullisen leivän pariin ja lisäsivät yrityksen...
Lue lisää
Bolt.Works herätti kohderyhmänsä huomion

Huomioarvotutkimus

Bolt.Works herätti kohderyhmänsä huomion

Bolt.Works kampanjoi näkyvästi Clear Channelin mainosverkostossa kevään ja kesän 2020 aikana...
Lue lisää
Luova SodaStream-kampanja herätti ostokiinnostuksen

Huomioarvotutkimus

Luova SodaStream-kampanja herätti ostokiinnostuksen

Maailman johtavan kuplavesien valmistajan SodaStreamin selkeät ja hyväntuuliset ulkomainokset...
Lue lisää