Digitaalinen mainonta, Store Digital, Ostosympäristö, Mainonnan toimivuus, Huomioarvotutkimus

Kun luova aineisto toimii, myynti vetää – Atrian kanafileiden myynti kasvoi 43 %

Atria Suomi Oy halusi kampanjassaan kertoa, että kaikki kanatuotteet voidaan jäljittää alkuperätiloille asti. Luovan aineiston toimivuutta tutkittiin myymäläympäristössä ja kampanjan tuloksia todennettiin huomioarvotutkimuksella sekä kuittidatalla. Yksinkertaisella, selkeällä ja erottuvalla mainonnalla saavutettiin hyvä huomioarvo sekä merkittävä myynnin kasvu.

Asiakas: Atria Suomi Oy

Kampanjan tavoite: Pääviestinä kertoa, että kaikki kanatuotteet voidaan jäljittää alkuperätiloille asti. Alaviesteinä kommunikoida pakkausvärin muutosta sekä pakkauksista löytyvää tietoa fileiden määrästä.

Kohderyhmä: Kaikki kanaa vähintään viikoittain käyttävät, painotus lapsiperheissä

Mainospinnat: Store Digital

Kampanjan ajankohta: 16.-22.10.2024


Store Digital -verkostomme tavoittaa viikon aikana 90 % suomalaisista(1 ja 86 % kertoo kiinnittäneensä huomiota ruokakaupassa näkyvään mainontaan(2.

”Store Digital -mainosratkaisujen etuna on pääsy lähelle kuluttajan ostopistettä. Pystyimme tarjoamaan brändistä muistuttavan viestin siellä, missä ostopäätöksiä tehdään”, kertoo Nanna Järvinen, brändijohtaja, Atria.

Selkeällä luovalla aineistolla merkittävää myynnin kasvua

 

Smart Marketing -kampanjaraportoinnin kuittidata todensi kampanjan vaikutukset myyntiin. Kampanjaviikon aikana Atrian kanan minuuttifileiden myynti nousi huomattavasti sekä kampanjan toimipaikoissa että muissa toimipaikoissa. Tämän ohella kampanja vaikutti positiivisesti brändimielikuvaan. Hyvin suunnitellulla, yksinkertaisella aineistolla voidaan siis saavuttaa tehokkaasti eri tasoisia tavoitteita.

 

+ 43 %

myynnin kasvu kampanjan toimipaikoissa

+ 32 %

kasvu muissa toimipaikoissa

 

”Myynti kasvoi kampanjapisteissä huomattavasti kategorian yleiseen kehitykseen verrattuna", toteaa Nanna Järvinen.

 

Toimiva aineisto ei tarvitse montaa elementtiä


Digitaalisen ulkomainonnan tulee olla helposti ymmärrettävää, huomiota herättävää, harkittua sekä helppolukuista. Liike mahdollistaa 60 % pidemmän katseluajan. (3 


”Idean on hyvä pohjautua mielikuvaan, joka mainoksella halutaan herättää sekä markkinoitavan tuotteen tärkeimpään ominaisuuteen. Mainoksen on oltava selkeä, yksiselitteinen ja yksikertainen mahdollista animaatiota myöten. Ja tietysti mainoksen erottuvuus ja kokeiluhalun herättävän mielikuvan luominen on tärkeässä roolissa”, kertoo Virpi Grönlund, Senior Client Service Director, TBWA.

Kampanja koostui kolmesta toisiaan tukevasta aineistosta, joilla viestittiin kanatuotteiden ominaisuuksista ja alkuperästä.

 

atria case kuva

 

Kampanja saavutti korkean huomioarvon ja vaikutti brändimielikuvaan positiivisesti


Norstat teki kampanjatutkimuksen, jonka tavoitteena oli selvittää Atrian mainonnan huomioarvoa, vaikuttavuutta ja toimivuutta päivittäistavaramyymälässä. 
Aineiston hyvä suunnittelu näkyy tutkimustuloksissa.
 
 

45 %

muisti nähneensä vähintään yhden mainosversiosta

88 %

piti mainontaa selkeänä

50 %

koki mainonnan parantavan mielikuvaa Atria-brändistä

Tutkimukseen osallistuneista 70 % koki kuuluvansa kohderyhmään ehdottomasti tai melko hyvin ja 35 % koki mainonnan herättävän halun kokeilla mainostettua tuotetta.

”Yleisesti ottaen kampanja saavutti tavoitteensa ja olemme tyytyväisiä saatuihin tuloksiin. Huomioarvo oli hyvällä tasolla ja kaikki viestit menivät hyvin läpi. Kampanja lisäsi myös positiivista brändimielikuvaa, joka on meille tärkeä tavoite jokaisessa kampanjassa”, kertoo Nanna Järvinen.

 
 
Lähteet:
 

1) Kantar Mind tammi-kesäkuu 2021

2) Consumer Compass Oy. Clear Channel. Ostopolkututkimus 2018. Kohderyhmä: N1040, Väestö 18-69

3) Kinetic: Digital Eye and Face Tracking (2011)

Digitaalinen mainonta - lue asiakastarinoita

Etäisyyttä mittaava ulkomainoskampanja koitui menestyksekkääksi

Digitaalinen mainonta

Etäisyyttä mittaava ulkomainoskampanja koitui menestyksekkääksi

Helsinki on jo pullollaan monipuolista ravintolatarjontaa, mutta ravintoloitsijat Jarkko Myllymäki...
Lue lisää
Samsungin vaikuttava lanseerauskampanja hyödynsi tunnettua ääntä

Digitaalinen mainonta

Samsungin vaikuttava lanseerauskampanja hyödynsi tunnettua ääntä

Samsung lanseesari uuden Samsung Music Galaxy -tapahtumakonseptinsa yhteistyössä artisti Isac...
Lue lisää
Luokkakokous 3 -elokuva − 15 minutes of fame

Digitaalinen mainonta

Luokkakokous 3 -elokuva − 15 minutes of fame

Suomalaisen komediatuotannon johtotähdet palaavat valkokankaalle, kun Luokkakokous 3 -elokuva saa...
Lue lisää

Store Digital - lue asiakastarinoita

3 Kaveria hyödynsi kesän tarjoamia mahdollisuuksia mainonnassaan

Store Digital

3 Kaveria hyödynsi kesän tarjoamia mahdollisuuksia mainonnassaan

Suomalaiset rakastavat jäätelöä – kuulumme jäätelönsyöjien kärkimaihin ja kesällä jäätelönkulutus...
Lue lisää
Estrella houkutteli herkuttelijat linssisipsien äärelle

Store Digital

Estrella houkutteli herkuttelijat linssisipsien äärelle

Perunapohjaiset sipsit ovat meille arkipäivää, mutta Estrellan toteuttama ulkomainoskampanja...
Lue lisää
Vönerin uutuustuote tuotiin esille näyttävästi ulkomainonnan keinoin

Store Digital

Vönerin uutuustuote tuotiin esille näyttävästi ulkomainonnan keinoin

Vöner toteuttaa näyttäviä ulkomainoskampanjoita katukuvassa. Yrityksen ensimmäisen...
Lue lisää

Ostosympäristö - lue asiakastarinoita

Samsungin vaikuttava lanseerauskampanja hyödynsi tunnettua ääntä

Ostosympäristö

Samsungin vaikuttava lanseerauskampanja hyödynsi tunnettua ääntä

Samsung lanseesari uuden Samsung Music Galaxy -tapahtumakonseptinsa yhteistyössä artisti Isac...
Lue lisää
SF FILM ILAHDUTTI INTERAKTIIVISELLA KAMPANJATOTEUTUKSELLA

Ostosympäristö

SF FILM ILAHDUTTI INTERAKTIIVISELLA KAMPANJATOTEUTUKSELLA

SF Film toi digitaaliset värityskuvat Kauppakeskus Kampin kävijöiden kokeiltavaksi Late Lammas:...
Lue lisää

Mainonnan toimivuus - lue asiakastarinoita

Ulkomainokset lisäsivät juureen leivottujen Pågen-leipien tunnettuutta

Mainonnan toimivuus

Ulkomainokset lisäsivät juureen leivottujen Pågen-leipien tunnettuutta

Pågenin kekseliäät ulkomainokset houkuttelivat herkullisen leivän pariin ja lisäsivät yrityksen...
Lue lisää
Samsungin lanseerauskampanja loisti 3D-toteutuksellaan

Mainonnan toimivuus

Samsungin lanseerauskampanja loisti 3D-toteutuksellaan

Samsung toteutti näyttävän lanseerauskampanjan uuden Samsung Galaxy S22 -sarjan johdosta. Kampanjan...
Lue lisää
Lemonsoft tunnisti digitaalisen ulkomainonnan hyödyt

Mainonnan toimivuus

Lemonsoft tunnisti digitaalisen ulkomainonnan hyödyt

Digitaalisella ulkomainonnalla ihmisten tietoisuuteen − Lemonsoft Oy mainosti menestyksekkäästi...
Lue lisää

Huomioarvotutkimus - lue asiakastarinoita

Luova SodaStream-kampanja herätti ostokiinnostuksen

Huomioarvotutkimus

Luova SodaStream-kampanja herätti ostokiinnostuksen

Maailman johtavan kuplavesien valmistajan SodaStreamin selkeät ja hyväntuuliset ulkomainokset...
Lue lisää
S-marketin veikeä kampanja laulatti kauppakeskuskävijöitä ihan vegenä

Huomioarvotutkimus

S-marketin veikeä kampanja laulatti kauppakeskuskävijöitä ihan vegenä

S-marketin Vege-kampanja toteutettiin Clear Channelin ja Mall Voicen yhteistyönä. Kampanja yhdisti...
Lue lisää
Estrella houkutteli herkuttelijat linssisipsien äärelle

Huomioarvotutkimus

Estrella houkutteli herkuttelijat linssisipsien äärelle

Perunapohjaiset sipsit ovat meille arkipäivää, mutta Estrellan toteuttama ulkomainoskampanja...
Lue lisää