Nesteen kampanja toteutettiin luova toimisto Sherpan kanssa alusta loppuun tekoälyä hyödyntäen. Tekoälylle haluttiin antaa avoimesti mahdollisuus sopimuksesta visuaaliseen toteutukseen asti. Ulkomainonta oli kampanjassa suuressa roolissa – lue lisää innovatiivisesta toteutuksesta!
Asiakas: Neste
Kampanja-aika: 9.2.2023–19.2.2023
Mainosympäristö: Downtown Digital ja Panorama Metropolitan
Kampanjan tavoite: Saada autoilijat lataamaan Neste-äppi eli Nesteen mobiilisovellus
Pääviesti: "Lataa äppi, säästä 5 senttiä litralta"
Nesteen taktisessa kampanjassa käytettiin tekoälyä prosessin aivan jokaisessa vaiheessa. Neste-äppiä mainostavalla kampanjalla haluttiin tavoittaa autoilijat, joten tienvarsien mainospinnat ja ydinkeskustan ratkaisut olivat tähän luonteva valinta – myös tekoälyn mielestä.
Kampanjassa hyödynnettiin ulkomainonnan lisäksi sosiaalista mediaa ja Display-mainontaa mobiilissa. Ulkomainontaan sopiva ilme saatiin luotua nopeasti ja kustannustehokkaasti.
Mahdollisuus tekoälylle ennakkoluulottomasti
"Idea tuli luovasta toimistosta Sherpasta. Keskustelu tekoälystä käy parhaillaan kiivaana ja Sherpasta ehdotettiin, että annetaan sille mahdollisuus ja tehdään koko kampanja tekoälyllä sopimuksesta tulosten analysointiin asti. Halusimme testata tekoälyn vahvuudet ja heikkoudet sekä oppia yhdessä, miten sitä voi käytännössä hyödyntää.Olen kannustanut omaa porukkaa kokeilemaan alusta asti, joten tällainen kokeilu sopii hyvin meidän tapaamme tehdä asioita: Haluamme koko ajan etsiä uusia mahdollisuuksia ja ratkaisuja ja tarvittaessa myös ajatella ja toimia nopeasti", kommentoi Mika Hyötyläinen, Vice President, Marketing Communications, Data & Digital, Marketing and Services, Neste.
Tekoäly ei suinkaan ole uusi keksintö, ja sitä on hyödynnetty mainonnassa jo aikaisemminkin. Tekoäly on ottanut suuria kehitysaskeleita viime vuosina, ja sen käyttö on yleistynyt markkinoinnissa. Näin laajaa ulottuvuutta tekoälyn käsiin ei ole kuitenkaan aikaisemmin annettu.
"Tietääksemme tämä on ensimmäinen kampanja maailmassa, jossa on käytetty tekoälyä jokaisessa vaiheessa", toteaa Mika Hyötyläinen, Vice President, Marketing Communications, Data & Digital, Marketing and Services, Neste.
Kampanjassa oli käytössä eri vaiheissa eri tekoälyohjelmia: yhteistyösopimus Docuella, mediasuunnitelma ja copyt ChatGPT:llä, ilme Midjourneylla ja viimeistely Topaz gigapixel AI:lla. ChatGPT reagoi ulkomainonnasta käytyyn keskusteluun muun muassa näin:
"Ulkomainonta voi olla erittäin näkyvä ja tehokas tapa tavoittaa suuren yleisön. Tienvarsimainokset ja ohjelmallinen display-mainonta ovat tehokkaita tapoja tavoittaa autoilijat ja tarjota heille tietoa huoltamoketjun uudesta sovelluksesta."
Ihmisen tekemää työtä tekoäly ei korvaa
Ihmisen tekemää työtä ja asiantuntemusta teköäly ei kuitenkaan korvaa. Tunneälyllisiä viestejä ja luovia ratkaisuja syntyy vain ihmisen inhimillisyyden ja empatian avulla. ChatGPT sisältää valtavasti tietoa, mutta vastaukset ovat hyvin pinnallisia, geneerisiä ja jopa virheellisiä. Ilman asiantuntemusta niihin ei voi siis täysin luottaa.
Katso video: