Liikenneympäristö, Kaupunkiympäristö, Inspiraatio, Mainonnan toimivuus

Nesteen ja Sherpan kampanjan jokaisessa vaiheessa käytettiin tekoälyä

Nesteen kampanja toteutettiin luova toimisto Sherpan kanssa alusta loppuun tekoälyä hyödyntäen. Tekoälylle haluttiin antaa avoimesti mahdollisuus sopimuksesta visuaaliseen toteutukseen asti. Ulkomainonta oli kampanjassa suuressa roolissa – lue lisää innovatiivisesta toteutuksesta!

Asiakas: Neste

Kampanja-aika: 9.2.2023–19.2.2023

Mainosympäristö: Downtown Digital ja Panorama Metropolitan

Kampanjan tavoite: Saada autoilijat lataamaan Neste-äppi eli Nesteen mobiilisovellus

Pääviesti: "Lataa äppi, säästä 5 senttiä litralta"

 

Nesteen taktisessa kampanjassa käytettiin tekoälyä prosessin aivan jokaisessa vaiheessa. Neste-äppiä mainostavalla kampanjalla haluttiin tavoittaa autoilijat, joten tienvarsien mainospinnat ja ydinkeskustan ratkaisut olivat tähän luonteva valinta myös tekoälyn mielestä. 

Kampanjassa hyödynnettiin ulkomainonnan lisäksi sosiaalista mediaa ja Display-mainontaa mobiilissa. Ulkomainontaan sopiva ilme saatiin luotua nopeasti ja kustannustehokkaasti. 

 

Mahdollisuus tekoälylle ennakkoluulottomasti 

"Idea tuli luovasta toimistosta Sherpasta. Keskustelu tekoälystä käy parhaillaan kiivaana ja Sherpasta ehdotettiin, että annetaan sille mahdollisuus ja tehdään koko kampanja tekoälyllä sopimuksesta tulosten analysointiin asti. Halusimme testata tekoälyn vahvuudet ja heikkoudet sekä oppia yhdessä, miten sitä voi käytännössä hyödyntää.Olen kannustanut omaa porukkaa kokeilemaan alusta asti, joten tällainen kokeilu sopii hyvin meidän tapaamme tehdä asioita: Haluamme koko ajan etsiä uusia mahdollisuuksia ja ratkaisuja ja tarvittaessa myös ajatella ja toimia nopeasti", kommentoi Mika Hyötyläinen, Vice President, Marketing Communications, Data & Digital, Marketing and Services, Neste.

 

Tekoäly ei suinkaan ole uusi keksintö, ja sitä on hyödynnetty mainonnassa jo aikaisemminkin. Tekoäly on ottanut suuria kehitysaskeleita viime vuosina, ja sen käyttö on yleistynyt markkinoinnissa. Näin laajaa ulottuvuutta tekoälyn käsiin ei ole kuitenkaan aikaisemmin annettu.

 

"Tietääksemme tämä on ensimmäinen kampanja maailmassa, jossa on käytetty tekoälyä jokaisessa vaiheessa", toteaa Mika Hyötyläinen, Vice President, Marketing Communications, Data & Digital, Marketing and Services, Neste.

 

Kampanjassa oli käytössä eri vaiheissa eri tekoälyohjelmia: yhteistyösopimus Docuella, mediasuunnitelma ja copyt ChatGPT:llä, ilme Midjourneylla ja viimeistely Topaz gigapixel AI:lla. ChatGPT reagoi ulkomainonnasta käytyyn keskusteluun muun muassa näin:

"Ulkomainonta voi olla erittäin näkyvä ja tehokas tapa tavoittaa suuren yleisön. Tienvarsimainokset ja ohjelmallinen display-mainonta ovat tehokkaita tapoja tavoittaa autoilijat ja tarjota heille tietoa huoltamoketjun uudesta sovelluksesta."

 

Ihmisen tekemää työtä tekoäly ei korvaa

Ihmisen tekemää työtä ja asiantuntemusta teköäly ei kuitenkaan korvaa. Tunneälyllisiä viestejä ja luovia ratkaisuja syntyy vain ihmisen inhimillisyyden ja empatian avulla. ChatGPT sisältää valtavasti tietoa, mutta vastaukset ovat hyvin pinnallisia, geneerisiä ja jopa virheellisiä. Ilman asiantuntemusta niihin ei voi siis täysin luottaa.

 

Katso video:

 

 

 

Liikenneympäristö - lue asiakastarinoita

SBS Discovery Finland – The Voice

Liikenneympäristö

SBS Discovery Finland – The Voice

Maailman ensimmäinen ulkomainostaulukampanja dynaamisilla, reaaliaikaisesti päivittyneillä...
Lue lisää
Bolt.Works herätti kohderyhmänsä huomion

Liikenneympäristö

Bolt.Works herätti kohderyhmänsä huomion

Bolt.Works kampanjoi näkyvästi Clear Channelin mainosverkostossa kevään ja kesän 2020 aikana...
Lue lisää
Valio Oltermanni muistutti liikenneturvasta näyttävästi

Liikenneympäristö

Valio Oltermanni muistutti liikenneturvasta näyttävästi

Valio Oltermanni halusi tehostaa liikenneturvallisuuskampanjaansa mahdollisimman vaikuttavasti,...
Lue lisää

Kaupunkiympäristö - lue asiakastarinoita

Lidl täyttää katumainostaulut leivonnaisilla

Kaupunkiympäristö

Lidl täyttää katumainostaulut leivonnaisilla

Lidlin paistotuotteet näkyivät luovalla tavalla Clear Channelin Adshel ja Pilari mainoslaitteissa....
Lue lisää
Lux Helsingin valoteos elävöittää katukuvaa Musiikkitalon seinällä

Kaupunkiympäristö

Lux Helsingin valoteos elävöittää katukuvaa Musiikkitalon seinällä

Valotaidefestivaali Lux Helsingin aikaan Musiikkitalon seinää koristaa SPECTRUM, tekoälypohjainen...
Lue lisää
Luokkakokous 3 -elokuva − 15 minutes of fame

Kaupunkiympäristö

Luokkakokous 3 -elokuva − 15 minutes of fame

Suomalaisen komediatuotannon johtotähdet palaavat valkokankaalle, kun Luokkakokous 3 -elokuva saa...
Lue lisää

Inspiraatio - lue asiakastarinoita

HelsinkiMission kohdennettu kampanja puhutteli yksinäisyydestä mykistävästi

Inspiraatio

HelsinkiMission kohdennettu kampanja puhutteli yksinäisyydestä mykistävästi

HelsinkiMission Jotta vastassa olisi ihminen -varainhankintakampanjassa hyödynnettiin...
Lue lisää
Katu Ei Ole Koti -kampanja keräsi varoja kodittomille nuorille

Inspiraatio

Katu Ei Ole Koti -kampanja keräsi varoja kodittomille nuorille

Valveen suunnittelema Katu Ei Ole Koti -kampanja Sininauhasäätiölle keräsi varoja kodittomille...
Lue lisää
Pelastusarmeijan kampanja toteutettiin ohjelmallisen ostamisen avulla

Inspiraatio

Pelastusarmeijan kampanja toteutettiin ohjelmallisen ostamisen avulla

Pelastusarmeija uudisti perinteisen Joulupata-kampanjansa käyttämällä ohjelmallista ostamista...
Lue lisää

Mainonnan toimivuus - lue asiakastarinoita

Oddlygood® brändin 3D-kampanja rakentui katseen vangitsevista elementeistä

Mainonnan toimivuus

Oddlygood® brändin 3D-kampanja rakentui katseen vangitsevista elementeistä

Oddlygood® brändin värikäs ja houkutteleva 3D-ulkomainoskampanja lisäsi ostointoa kohderyhmässään....
Lue lisää
Hau-Hau Championin erikoistoteutus tarjosi koirille mahdollisuuden maistaa ruokaa ennen ostopäätöstä

Mainonnan toimivuus

Hau-Hau Championin erikoistoteutus tarjosi koirille mahdollisuuden maistaa ruokaa ennen ostopäätöstä

Hau-Hau Championin innovatiivinen erikoitustoteutus Helsingin Kauppakeskus Kampissa tarjosi...
Lue lisää
Samsungin lanseerauskampanja loisti 3D-toteutuksellaan

Mainonnan toimivuus

Samsungin lanseerauskampanja loisti 3D-toteutuksellaan

Samsung toteutti näyttävän lanseerauskampanjan uuden Samsung Galaxy S22 -sarjan johdosta. Kampanjan...
Lue lisää