Valveen suunnittelema Katu Ei Ole Koti -kampanja Sininauhasäätiölle keräsi varoja kodittomille nuorille. Toteutuksessa hyödynnettiin ulkomainonnan lisäksi näyttävää installaatiota, joka sisälsi 800 kenkäparia Kampin Narinkkatorilla. Kokonaisuus herätti voimakkaita tunteita, korosti kodittomien nuorten tilannetta ja kannusti yleisöä toimimaan.
Asiakas: Sininauhasäätiö
Kampanjan tavoite: kerätä lahjoituksia yksityishenkilöiltä ja yrityksiltä
Kohderyhmä: laaja yleisö/koko Suomi
Kampanjan ajankohta: 6.10.–8.10.2023
Katu Ei Ole Koti on Sininauhasäätiön varainhankinnankampanja, jonka tuotoilla autetaan kodittomia nuoria. Kampanjassa hyödynnettiin oivaltavasti ulkomainontaa, joka yhdistettiin vaikuttavaan toteutukseen Kampin Narinkkatorilla. Vaikka ulkomainonta kattoi koko Suomen, erityinen panostus sijoittui pääkaupunkiseudun näkyvyyteen, koska asunnottomuus on siellä yleisintä.
"Ulkomainonta, erityisesti Clear Channelin ’The Wall’ tarjoaa meille erinomaisen keinon tavoittaa kampanjan kohderyhmä. The Wall yhdistettynä Katu Ei Ole Koti -kampanjan installaatioon Narinkkatorilla antaa mahdollisuuden kokonaisvaltaiseen näkyvyyteen siellä, missä tapahtuu",
kuvailee Jack Tarvajärvi Valveelta.
Koskettavaa symboliikkaa ja ohittamatonta näkyvyyttä
Viikonlopun ihmisvilinän pysäytti vaikuttava näky Kampin Narinkkatorilla:
800 kenkäparia, joista jokainen symboloi yhtä Suomessa olevaa koditonta nuorta. Tämä huomiota herättävä installaatio yhdistettynä Kampin ikoniseen 'The Wall' -pintaan, loi ajatuksia herättävän ja ohittamattoman yhdistelmän.
Tällaiset puhuttelevat kokonaisuudet eivät vain informoi ja tavoita suurta yleisöä, vaan myös jäävät mieleen, herättävät ajatuksia ja aktivoivat. Lisäksi ulkomainonta kohtaa ihmiset heidän arkielämässään häiritsemättä tai keskeyttämättä, minkä vuoksi he ovat vastaanottavaisia näkemälleen.
Ulkomainonnan voima piilee sen kyvyssä luoda yhteys reaalimaailmaan
Kampanjan pääviesti "Katu ei ole koti" pyrki välittämään Sininauhasäätiön tavoitteen tarjota jokaiselle asunnottomalle oma koti, jonne he voivat laskea päivän päätteeksi kengät eteiseen. Kengät ovat olennainen osa asunnottomien arkea, ja suomalaisessa kulttuurissa kenkien jättäminen eteiseen on kotiin saapumisen symboli.
Koska ulkomainonta on suurta ja näyttävää, se jättää pysyvän muistijäljen katsojan mieleen. Siihen yhdistettynä vaikuttavat visuaaliset elementit tai symbolit, kuten kodittomien nuorten edustamat kengät, ovat erityisen tehokkaita.
Onnistunutta pro bono -näkyvyyttä tärkeälle teemalle
"Olimme erityisen tyytyväisiä kampanjan näkyvyyteen ja siihen, miten se otettiin vastaan laajalti. Kampanjan alkuperäinen tavoite saavutettiin, mikä tekee meidät onnellisiksi.