Maailman johtavan kuplavesien valmistajan SodaStreamin selkeät ja hyväntuuliset ulkomainokset kasvattivat mielenkiintoa tuotteita kohtaan ja vahvistivat brändin tunnettuutta. Ulkomainontaa hyödynnettiin osana Pepsi Max -makutiivisteen lanseerausta. Tavoitteena oli lisätä brändin tunnettavuutta sekä houkutella kohderyhmä kokeilemaan uutta makua. Lue lisää, miksi SodaStream valitsi ulkomainonnan osaksi kampanjaansa ja miten kampanjan tavoitteet toteutuivat!
Asiakas: Sodastream
Tavoite: Nostaa SodaStreamin tuotteiden tunnettavuutta ja houkutella kohderyhmä kokeilemaan uutta makutiivistettä
Pääviesti: SodaStreamin avulla voi tehdä Pepsi Maxia kotona
Kampanja-aika: Vko 21
Kampanjan kohderyhmä: Kaupungeissa asuvat 20-40 -vuotiaat
Käytetyt mainospinnat: Store Digital Prisma
ULKOMAINONTA OSANA LANSEERAUSKAMPANJAA
Maailman tunnetuin kuplavesien valmistaja SodaStream käytti kevään lopulla visuaalista ulkomainoskampanjaa osana uutuusmaun lanseerausta. Kampanjan kohderyhmänä olivat kaupungeissa asuvat 30-40 -vuotiaat perheenäidit- ja isät sekä 20-30-vuotiaat nuoret naiset ja miehet. Kampanjasta toteutettiin huomioarvotutkimus yhdessä Norstat Suomen kanssa, mihin haastateltiin yhteensä 311 vastaajaa online-kyselyn keinoin. Tutkimus kohdistettiin 20-40 -vuotiaille kaupunkilaisille, ja sen tavoitteena oli selvittää SodaStreamin kampanjan huomioarvoa sekä mainonnan luovan toteutuksen toimivuutta ja aktivointikykyä.
''We were happy that the audience understood the message and that we reached a large number of people. Good service and smooth co-operation with Clear Channel'', kertoo Petra Strandberg Nordic Brand Manager, SodaStream.
Kampanjassa käytettiin myymälämedia Store Digital Prismaa, joka tavoittaa suuren yleisön vilkkaimpien kauppojen sisällä juuri ennen ostopäätöstä. SodaStream valitsi digitaalisen myymälämainonnan mukaan mediamixiin, sillä tavoitteena oli saada kohderymä ostamaan uutta tuotetta ja lisätä brändin näkyvyyttä ostohetkellä. Ulkomainonnan lisäksi kampanjaa mainostettiin televisiossa, Instagramissa sekä Youtubessa.
''Outdoor advertising complements TV and social media in a great way, you have several touchpoints where the consumer meets your brand. It is great for launches since it is very visible and gives high frequence.'', Strandberg kertoo.
SodaStreamin uutuusmakuna oli PepsiMax, jota pidettiin parhaimpana koko valikoimasta. Muitakin makuja pidettiin tutkimuksen mukaan todella mielenkiintoisina, kuten colaa, vadelmaa ja limeä. Yleensä virvoitusjuomien päivittäinen juominen yhdistetään nuorempaan kohderyhmään, mutta tutkimuksen perusteella vanhempi kohderyhmä juo useammin virvoitusjuomia päivässä. 30–40 -vuotiaista 13 % kertoo juovansa kivennäisvettä tai virvoitusjuomia useita kertoja päivässä.
Kampanjan selkeät ja hyväntuuliset mainokset tehosivat kohderyhmään
Toteuttamamme huomioarvotutkimuksen mukaan kampanja oli todella onnistunut, sillä jopa 64 % vastaajista muisti spontaanisti nähneensä SodaStreamin mainontaa jossain mediassa. Mainonnasta myös tykättiin, sitä pidettiin selkeänä ja se sai kohderyhmänsä hyvälle tuulelle. Lisäksi kampanja johti SodaStreamin uutuusmaun sekä muiden tuotteiden ostokiinnostuksen heräämiseen. Mainonnan näkyvyys kauppojen sisällä on tehokasta, sillä yli puolet muistaa nähneensä SodaStreamin mainontaa kaupan sisällä ja digitaalisen myymälämedian herättävän kiinnostuksen tuotteita kohtaan.
- 96 % vastaajista piti mainontaa selkeänä.
- 73 % kertoi mainonnan herättäneen kiinnostusta ostaa SodaStreamin tuotteita tai laitteen.
- 80 % vastaajista kertoi pitävänsä mainonnasta. 1
Tutkimuksessa selvitettiin myös brändimielikuvaa. Sen perusteella luovan ulkomainoskampanjan avulla saatiin lisää näkyvyyttä brändille. Tutkimus vahvisti mielikuvaa brändistä perheystävällisenä, ympäristöystävällisenä, jokapäiväistä elämää helpottavana, iloisena sekä korkealaatuisena. Vaikka suurimmalta osalta löytyy SodaStream-laite omasta kodistaan, kampanjan avulla herätettiin mielenkiinto uutuusmakua kohtaan ja kasvatettiin myyntiä.
miksi hyödyntää myymälämainontaa?
Asiakas näkee arvioilta jopa 500 hintaviestiä 40 minuutin kauppareissun aikana. Tuotteen valintaan vaikuttavat monet asiat kuten kuluttajan aiemmat kokemukset, nähty mainonta ja brändimielikuva. Keskenään kilpailevia tuotteita on paljon, joten aktivointi oikealla hetkellä on tärkeää kuluttajan miettiessä minkä brändin hän valitsee. Store Digital -mediapinnat keräävät katseita liikkuvalla korkealaatuisella kuvallaan ja ohjaavat kuluttajan brändisi luokse.
Clear Channel suoritti yhdessä tutkimusyritys Consumer Compassin kanssa suuren Ostopolkututkimuksen syksyllä 2018. Tutkimuksen mukaan 67 % suomalaisista tekee lopullisen tuotevalinnan vasta kaupassa. Suomalaiset tekevät paljon heräteostoksia, sillä enemmistö ostaa kaupassa aiottua enemmän tuotteita tai käyttää suunniteltua enemmän rahaa. Kuluttajaa on siis tärkeää kannustaa ostamaan, eli muistuttaa tuotteesta juuri oston hetkellä. Jopa 86 % suomalaisista kertoo kiinnittäneensä huomiota ruokakaupassa näkyvään mainontaan ja ulkomainonta ohjaakin ostamaan tuotteita.
Lue lisää ostopolkututkimuksesta alla olevasta painikkeesta!
HYÖDYNNÄ VERKOSTOAMME
Store Digital -verkostossamme teet tuloksellista mainontaa ja saat kuluttajan ostamaan tuotteesi. Digitaalinen myymälämedia kaupan sisällä vaikuttaa tutkitusti suoraan tuotteen myyntiin. Se on toimiva kanava tuotteen tunnettuuden, markkinaosuuden sekä myynnin kasvattamiseksi. Kattava verkostomme tuo viestisi lähelle asiakasta oikeassa paikassa, oikeaan aikaan. Mainostamalla Store Digital -verkostossamme varmistat sen, että kuluttaja muistaa juuri sinun brändisi tuotehyllyn ääreen astuessaan.
Tutustu tarkemmin Store Digitaliin ja sen hyötyihin:
LÄHTEET
1. Norstat Finland Oy. Sodastream-kampanjan huomioarvotutkimus. 2021.