Helsinki on jo pullollaan monipuolista ravintolatarjontaa, mutta ravintoloitsijat Jarkko Myllymäki ja Yrjänä Raitanen olivat sitä mieltä, että jotain puuttuu. Siksi Helsingin ytimeen syntyi kasvisraaka-aineita hyödyntävä bistrohenkinen elämysravintola The Glass. Clear Channelilla inhouse-toteutuksena dynamisoitu kampanja oli ravintolan ensimmäinen, muttei varmasti viimeinen.
Asiakas: Ravintola The Glass
Tavoite: Kertoa uuden ravintolan avautumisesta, sijainnista ja luonteesta
Kampanja-aika: 14.9.-27.9.2020
Kampanjan kohderyhmä: Täysi-ikäiset kaupunkilaiset
Käytetyt mainospinnat: Downtown Digital
Etäisyyttä mittaava kampanja houkutteli bistrohenkisen makumaailman äärelle
Helsingin ydinkeskustan ravintolaympäristöön on hetki sitten saapunut uusi peluri - The Glass. Bistrohenkinen ja valokuvataiteella höystetty kasvisruokaan kallistunut ravintola houkutteli ruokakulttuurin ystäviä luokseen dynaamisella ulkomainoskampanjalla.
Kämp Gallerian pohjakerroksen yhteyteen elokuussa avattu The Glass on luonut Pohjolan bistron makumaailmallaan, taiteellaan sekä rommibaarillaan aivan uudenlaisen elämyskokonaisuuden helsinkiläisille. Yrittäjinä toimivat Jarkko Myllymäki ja Yrjänä Raitanen.
Kampanja dynamisoitiin Clear Channelilla täysin inhouse-toteutuksena. Visuaalisen toteutuksen suunnitteli ja teki Anri Veisterä. Erikoisuutena jokainen kampanjassa käytetty mainoslaite laski itse metrin tarkuudella, kuinka kaukana ravintola laitteesta sijaitsee. Etäisyys ravintolaan näkyi mainosnäytöllä. Ravintolan kampanja oli nähtävissä Downtown Digital -verkostossamme Helsingin keskustan vilkkaimmilla kaduilla.
Aina ajankohtainen, dynaaminen kampanja
Dynaaminen mainonta on kasvava trendi, jonka tehokkuus on jo huomattu laajasti online-mainonnassa. Yhä useammat online-mainokset muuttuvat käyttäjän toiminnan mukaan ja monet suoratoistopalvelut näyttävät asiakkailleen dynaamisen etusivun, jolla suositellaan juuri käyttäjälle sopivaa sisältöä.
Dynaamisuuden edut eivät kuitenkaan rajaudu vain internetiin, sillä nyt se on mahdollista myös ulkomainonnassa. Koska dynaaminen ulkomainonta on vielä uusi ratkaisu, läheskään kaikkea sen potentiaalia ei ole vielä hyödynnetty. Digitaalinen ulkomainos taipuu kuitenkin uskomattoman moneen – vain mielikuvitus on toteutusten rajana. Voit keksiä toinen toistaan omaperäisempiä, moderneja kampanjoita, jotka ovat aina ajankohtaisia – kellonajasta tai sijainnista riippumatta.
Yksinkertainen on tehokasta
The Glassin kampanja oli malliesimerkki siitä, miten dynaamisuus yksinkertaisimmillaankin herättää mainoksen henkiin ja tehostaa sen vaikutusta. Illallispaikkaa Helsingissä etsinyt jalankulkija näki suoraan mainoksesta ravintolan etäisyyden, jolloin informaatiota ei tarvitse etsiä karttapalvelusta ja päätöksen tekeminen on helpompaa.
Dynaaminen mainoskampanja on erinomainen keino varioida viestiä. Viestivariaatioiden tekeminen on ollut mahdollista tavallisellakin mainoksella, mutta tällöin jokainen mainosvariaatio on pitänyt toteuttaa erikseen. Dynaamiset mainosmateriaalit mahdollistavat vain yhden aineiston toimittamisen. Aineisto voidaan päivittää jopa reaaliaikaisesti ja variaatioita tehdä miten paljon tahansa.
Dynaamisia elementtejä hyödyntämällä vahvistat kampanjaasi entisestään. Tiesitkö, että jopa 58 % ihmisistä haluaisi nähdä säätilan mukaan päivittyvää mainontaa ja 74 % ihmisistä haluaisi mielellään nähdä ajankohtaan ja päivään sopivaa mainontaa.1 Ajankohtaan sopiva sisältö kasvatti sitoutuneisuutta mainokseen, mainos muistettiin paremmin ja siihen kiinnitettiin enemmän huomiota.2
Kiinnostuitko dynaamisesta ulkomainonnasta? Tutustu Nelonen Median alkuvuodesta 2020 toteuttamaan kampanjaan ja dynaamisen mainonnan perusteisiin.
Kampanjasta innostunut The Glass aikoo käyttää ulkomainontaa jatkossakin
The Glassin kampanjan pääviestinä oli kertoa uuden ravintolan avautumisesta, konseptista ja sijainnista. Kampanjalla haluttiin houkutella täysi-ikäisiä kaupunkilaisia tutustumaan uuteen bistrohenkiseen ravintolaan. Globaali pandemia on tuonut omat mausteensa soppaan, mutta ravintoloitsija Yrjänä Raitanen kokee, että kampanjalla saavutettiin tavoitteet hyvin.
Pitkän linjan ravintola-alan ammattilaisena tunnettu Raitanen oli erittäin tyytyväinen kampanjakokonaisuuteen ja kehui erityisesti teknistä toteutusta ja saamaansa ammattitaitoista palvelua. Ravintoloitsijan omien sanojen mukaan ulkomainonta valikoitui kampanjaan juuri aktiivisen ja ammattitaitoisen myyntihenkilöstön ansiosta.
"Yhteistyö oli sujuvaa, ammattitaitoista ja kaikki toimi sovitusti ilman yllätyksiä", The Glassin ravintoloitsija, Yrjänä Rantanen, kehuu.
Hän myös kertoi, että ulkomainonta ei ole ravintoloiden usein käyttämä markkinoinnin muoto, mutta he uskovat sen toimivuuteen ravintola-alalla. The Glass aikoo käyttää ulkomainontaa jatkossakin.
HYÖDYNNÄ KATTAVAA VERKOSTOAMME
Downtown Digital vaikuttaa ja herättää huomiota katutasossa sekä kaupunkien vilkkaimmilla paikoilla. Tarjoamme paketteja erilaisiin tarpeisiin: esimerkiksi Downtown Digital – Metropolitan Total -verkostoon kuuluu huimat 300 näyttöä, jotka sijaitsevat keskeisillä sijainneilla Espoossa, Helsingissä, Hyvinkäällä, Järvenpäässä, Keravalla, Nurmijärvellä, Tuusulassa sekä Vantaalla tavoittaen yli 30 miljoonaa kontaktia viikossa! Lisäksi valikoimaamme kuuluu muun muassa kaupunkikohtaiset sekä päivittäistavarakauppojen ja metrojen mukaan kohdennetut tuotepaketit.
Valitse valmiiksi kohdennettu tuotepaketti tai pyydä tarjous juuri sinun tarpeisiisi räätälöidystä ratkaisusta. Tutustu tuotteisiin tai ota yhteyttä ja kysy lisää!
LÄHTEET
1. Posterscope, Outdoor Consumer Survey, 2013
2. Clear Channel Australia, The Context Effect, 2016