Polar lähti rohkeasti toteuttamaan ulkomainonnan avulla uusien tuotteiden lanseerauksia ja markkinointia vuoden 2020 COVID-19 -pandemian aikaan. ”Syteen tai saveen”, totesi toimitusjohtaja Tomi Saario, kun he päättivät lanseerauksesta vaikean tilanteen hetkellä ja panostivat markkinointiin. Polarin kohdalla riskinotto kannatti ja myynti lähti nousuun.1
Asiakas: Polar Electro
Tavoite: Kampanjan tavoitteena oli nostaa isosti esille Polar-brändiä sekä heidän uutuustuotteita – juuri laanserattua Polar Unite -fitnesskelloa, keväällä markkinoille tullutta Polar Grit X -outdoor-kelloa, sekä huippusuosittua Polar Ignite -fitnesskelloa.
Kampanja-aika: 1.7.−14.7.2020
Kampanjan kohderyhmä: Kohderyhmänä oli urbaanit, liikkuvat ja hyvinvoinnista kiinnostuneet kuluttajat.
Käytetyt mainospinnat: The Fame, The Rex, Shopping Walls, Outdoor & Sport Cover
Polar toteutti laajan ulkomainoskampanjan kesällä 1.7.–14.7.2020 COVID-19 -pandemian aiheuttamasta haastavasta tilanteesta huolimatta. Mainonnan tavoitteena oli tuoda Polarin brändi ja tuotteet näyttävästi katukuvaan, sekä ostospaikkojen läheisyyteen haastaen myös harrastajia seuraamaan omaa hyvinvointiaan ja aktiivisuuttaan.
Mainospintoina käytettiin Clear Channelin suuria ja näyttäviä The Fame ja The Rex -näyttöjä sekä kauppakeskusten ja keskustojen mainospintoja. Kampanjassa hyödynsimme ulkomainonnan uutta Audience Engine -suunnittelutyökalua kohderyhmien määrittelyssä. Halusimme varmistaa, että Polar saa haluamaansa näkyvyyttä juuri tietyssä kohderyhmässä. Polar haluaa laajentaa käyttäjiään tosiurheilijoista myös harrastajiin ja sen vuoksi massamedian hyödyntäminen tietoisuuden nostattamisessa oli erityisen järkevää ja osoittautui kannattavaksi.
"Uskomme, että näkyvyys kaupungin keskustassa toimi erityisen hyvin tänä kesänä, sillä ulkomaanmatkojen sijaan, suomalaiset kuluttajat pysyivät kotimaassa. Uskomme, että ulkomaanmatkojen peruuntuessa, suomalaiset haluavat silti panostaa itseensä ja omaan hyvinvointiinsa," toteaa Liisa Puranen, Managing Director Polar Nordics.
tavoita suomalaiset siellä, missä ikinä he liikkuvatkaan
Olemme halunneet tehdä ulkomainonnasta entistäkin tehokkaampaa ja helpompaa. Uuden Audience Engine -työkalun avulla pystymme luomaan entistäkin kohderyhmälähtöisempiä kampanjoita mainostajille yhdistämällä big datan, analytiikan ja tekoälyn. Teknologian tukena mainosverkostomme on rakennettu sijoittamalla mainoslaitteita tavoittamaan kuluttajat konkreettisesti jokaisen matkan varrella korkealla toistotasolla. Näin saamme välitettyä oikean viestin, oikeaan aikaan, oikeassa paikassa.
"Panostamme paljon tarkasti kohdennettuun digitaaliseen näkyvyyteen sekä yhteistyöhön eri lajiliittojen ja huippu-urheilijoiden kanssa. Tällä kampanjalla halusimme tavoittaa vähän eri kohderyhmää ja herättää kiinnostuksen Polarin urheilukelloon tai fitnesskelloon niissä kuluttajissa, joita emme yleensä tavoita. Ulkomainonnalla keskeisillä paikoilla pystymme tavoittamaan laajasti erilaisia ihmisiä," kertoo Liisa Puranen, Managing Director Polar Nordics.
dataa koko suomen kattavalta ruututietokannalta
Hyödyntämällä dataa monista eri tietolähteistä pystymme tarjoamaan mainostajalle tehokkaan tavan hyödyntää ulkomainontaa koko Suomen kattavasti, aivan uudella tavalla. Datan avulla voimme luoda kohderyhmiä demografisten tekijöiden mukaan. Lisäksi meillä on mahdollisuus tunnistaa kuluttajien kulutuspotentiaalia 250 metriä x 250 metriä karttaruututasolla. Yhdistämällä kokonaisuuteen liikennettä ja työssäkäyntiä taustoittavaa dataa tiedämme myös, miten suomalaiset liikkuvat ja tekevät työmatkansa.
älykästä kampanjan suunnitelua entistä helpommin
Kampanjan suunnittelu ja sijoittelu on siis entistäkin helpompaa, määritämme vain halutun kohderyhmän, minkä jälkeen Audience Engine -työkalumme tunnistaa, missä tavoiteltu kohderyhmä asuu ja liikkuu eri vuorokauden aikoina. Kohdennusta voidaan tarvittaessa myös tarkentaa asiakkaan omalla insightillä ja ostokäyttäytymisdatalla. Ulkomainonnan avulla mainostajat siis tavoittavat kohdeyleisönsä nyt aiempaakin älykkäämmin. Oikeassa paikassa, oikeaan aikaan ja oikealla viestillä.
Lue kuinka uusi Audience Engine -työkalumme toimii.
LÄHTEET:
1. Kauppalehti: Tappioputkessa kamppaillut Polar palkkasi Tomi Saarion luomaan muutosta - "nyt ollaan siinä tilanteessa, että viime kuussa kasvettiin taas", 2020