Kenen vuoro juhlia Grand Onessa tänä vuonna?
Grand One palkitsee jälleen parhaat kotimaiset digitaaliset kampanjat. Torstai-iltana Helsingissä järjestettävässä palkintogaalassa
julkistetaan myös Paras digitaalinen ulkomainos -sarjan voittaja.Outdoor News kysyi Grand Onen palkintoraadilta, mikä on suomalaisen digitaalisen ulkomainonnan taso ja kuinka suunnittelu on pysynyt mukana ulkomainonnan kasvussa.
Grand Onessa palkittavilta työltä odotetaan ennen kaikkea digitaalisten mahdollisuuksien hyödyntämistä, vuorovaikutteisten elementtien käyttöä ja dynaamista sisältöä.
OF News tiedusteli digitaalisen ulkomainoskategorian palkintoraadin jäseniltä Sari Heinilältä ja Ilkka Uotilalta, miten Grand Onessa mukana olevat ulkomainokset vastasivat tähän haasteeseen.
Tuomariston mukaan Grand One finalistit erottuivat lopulta varsin helposti. Heinilän ja Uotilan lisäksi parasta ulkomainosta olivat valitsemassa Erkki Izarra ja Sirpa Tuomi.
”Niissä digitaalista ulkomainontaa oltiin käytetty luovasti ja keskeisenä osana isoja kokonaisuuksia tai vähintäänkin todella kaupallisesti. Ne saivat tuomarit näkemään ulkomainonnan mahdollisuudet uudella tavalla”, Uotila perusteli näkemystään.
Digitaalisen ulkomainossarjan (Digital Out-Of-Home) raadin puheenjohtajana toiminut Heinilä oli hämmästynyt töiden vähäisestä määrästä.”Mukaan ilmoittautui vain 12 työtä,
joista osa vielä venytti käsitystä digitaalisesta ulkomainoksesta – mutta hyvä niin. Toisin sanoen ulkoilmaympäristöä on opittu käyttämään mediana myös ilman maksettuja mediapaikkoja.”
McCann Helsingin toimitusjohtajana työskentelevä Heinilä oli ilahtunut, että mukana oli töitä, joiden koko idea lähti ulkomainospaikasta.
”Vastaanottaja on aina vaikuttavinta kohdata mediaympäristöön suunnitellulla viestillä eikä monistamalla samaa kaavaa kaikissa mediapaikoissa.”
Ulkomainonnan osaaminen on hyvää, mutta myös selviä kehityskohteita nousi esiin.”Yleisesti Suomessa DOOHin taso vaikuttaa parhaiden töiden osalta yllättävänkin hyvältä,
mutta edelleen näkee vähän liikaa mainontaa, jossa banneriaineisto on viety ulkomainontaan - ilman sen suurempaa ajattelua”, toteaa Bob The Robotissa strategistina toimiva Uotila.
Heinilä on samoilla linjoilla: ”Digitaalisuus tuntuu vielä monin paikoin päälle liimatulta. Sitä haetaan siis vähän väkisin ilman, että se tuo työhön todellista syvyyttä.
Vastaavasti perustoteutuksissa pinnan digitaalisuuden antamia mahdollisuuksia ei ole vaivauduttu kunnolla hyödyntämään, vaan toteutus vaikuttaa lähinnä animoidulta powerpointilta.”
Digitaalinen ulkomainos nähdään myös mainonnan ammattilaisten keskuudessa tulevaisuuden mediana. Suomessa on Heinilän mukaan pysytty varsin hyvin mukana kehityksessä samaan
aikaan kun digitaalisten pintojen määrä on kasvanut rajusti.”Verkon tarjoamat mahdollisuudet ovat laajentuneet ulos. Tästä kiitos ulkomainosyhtiöille, jotka ovat pysyneet kehityksen kärjessä.
Kaupungit voisivat kuitenkin tulla enemmän vastaan ymmärtäen, että kokemukselliset erikoistoteutukset ovat parhaimmillaan oivaa viihdettä kaupunkilaisille.
”Uotila näkee, että useimmissa toimistoissa on myös tarpeeksi kykyä ajatella digitaalisesti.
”Haasteet on maailmanluokan luovissa ideoissa ja eritoten budjeteissa. Asiakkaille voi olla vaikea perustella suhteellisen isojakin tuotantobudjettien kasvuja, jos DOOHiin halutaan
tehdä monimutkaisempia toteutuksia.”Hänen mukaan luovissa toimistoissa digitaalinen ulkomainonnan suunnittelu on otettu vastaan tervetulleena mediana uusine mahdollisuuksineen.
Niiden hyödyntämisessä ollaan nähty vasta pintaraapaisu.”
Grand Onen Digitaalisen ulkomainoskategorian parhaasta työstä kilpailevat torstain palkintogaalassa Elisan X JVG, Helsingin Sanomien Art of Journalism,
Turun kaupungin Satumainen Aurajoki-sovellus ja Finnkinon Dynaaminen Leffakesä.
Jaa sisältö: