18.3.2016 | Matkustusympäristö
Tavoita elämyksiä ja hemmottelua haluavia kuluttajia lentokentällä
Helsinki-Vantaa on jo lähes 20 vuoden ajan kuulunut lentokenttien parhaimmistoon. Skytraxin palkinto on osoitus siitä, että lentoaseman toiminta ja palvelut ovat korkealla tasolla.
Helsinki-Vantaa nousi lentoasemien kärkeen: Pohjois-Euroopan paras kenttä
Helsinki-Vantaa on jo lähes 20 vuoden ajan kuulunut lentokenttien parhaimmistoon. Skytraxin palkinto on osoitus siitä, että lentoaseman toiminta ja palvelut ovat korkealla tasolla. Finavian tavoitteena on, että Helsinki-Vantaan asema Euroopan suosituimpien vaihtokenttien joukossa vahvistuu edelleen, kun lentoasema valmistautuu palvelemaan 20 miljoonaa matkustajaa vuoteen 2020 mennessä. Käynnissä oleva 900 miljoonan euron kehitysohjelma tähtää Helsinki-Vantaan vahvuuksien säilyttämiseen. Lyhyet vaihtoajat, ystävällinen henkilökunta ja maailmanluokan palvelut säilyvät myös matkustajamäärien kasvaessa.
Haapasaari kiittää lämpimästi koko lentoaseman henkilöstöä. Hänen mukaansa palkinto perustuu kentällä eri yrityksissä työskentelevien noin 15 000 työntekijän tekemään hyvään työhön. He huolehtivat vuorokauden ympäri siitä, että asiakkaat saavat ystävällistä palvelua, kentän toiminta on sujuvaa ja palvelut pelaavat kaikissa tilanteissa.
Yli kolmannes haluaa elämyksiä ja itsensä hemmottelua
Kansainvälisten lentokenttävertailujen lisäksi monipuoliset asiakastutkimukset ovat merkittävä osa Finavian lentoasemien kehittämistyötä. Viime vuonna Helsinki-Vantaalla tehtiin jopa kahdeksaa erilaista tutkimusta.
Tietoa kerättiin muun muassa kyselytutkimuksilla terminaalissa, syvähaastatteluilla, mystery shoppingilla ja reaaliaikaisesti toimivilla tiedonkeruulaitteilla. Tietoa hankitaan esimerkiksi matkakohteista ja siitä millaisia matkustajat ovat. Lisäksi tutkitaan matkustuksen kehittymistä, matkustajien käyttäytymistä, tyytyväisyyttä ja tarpeita lentoasemalla.Tutkimusten perusteella matkustajat jakaantuvat neljään ryhmään: elämyksistä ja itsensä hemmottelusta kiinnostuneisiin asiakkaisiin (34 %), nopeaa ja tehokasta palvelua arvostaviin matkustajiin (26 %), rutiinimatkustajiin (22 %) sekä tuttuutta ja selkeyttä arvostaviin turvallisuushakuisiin matkustajiin (18 %).Eri matkustajatutkimusten tulosten perusteella kohderyhmien tarpeet otetaan huomioon palveluita kehitettäessä.– Tänä vuonna kartoitamme usein matkustavien eli niin sanottujen frequent flyerien toiveita ja tarpeita. Frequent flyereita Helsinki-Vantaan matkustajista on 33 prosenttia, Haapasaari toteaa.Finavia tutkii myös matkustajien kaupallista käyttäytymistä. Näin on saatu selville, että käyttäytymisessä on isoja eroja kansallisuuksittain. Tyypillisesti suurimpia ostoksia Helsinki-Vantaalla tekevät kiinalaiset ja venäläiset matkustajat.
Taustatietoa Skytraxin tutkimuksesta
Taustatietoa Skytraxin tutkimuksesta:
Skytraxin tutkimuksessa matkustajat äänestävät mielestään parasta lentokenttää. He arvioivat lentoasemien palveluiden toimivuutta ja laatua lähes 40:n eri mittarin perusteella aina lähtöselvityksestä lähtöportille asti. Arvioitavia osa-alueita ovat esimerkiksi turvatarkastus, jatkolennot, passintarkastus ja ostokset.
Skytrax on riippumaton ja voittoa tuottamaton organisaatio, joka on vuodesta 1999 alkaen tehnyt kansainvälisten lentokenttien vertailututkimusta (World Airport Survey). Organisaatio ei saa toimintaansa ulkopuolista rahoitusta tai mitään maksuja lentokentiltä tai muilta tahoilta. Palkinto perustuu matkustajien antamiin arvioihin.
Kesäkuun 2015 ja helmikuun 2016 välillä kyselyyn vastasi 13,25 miljoonaa henkilöä, jotka edustivat 106 eri kansallisuutta. Tutkimuksessa oli mukana 550 lentoasemaa eri puolilta maailmaa.
Maailman parhaaksi kentäksi valittiin Singapore Changi ja Euroopan parhaaksi Münchenin lentoasema. Helsinki-Vantaa on Pohjois-Euroopan paras lentoasema.
Lähde: Finavia
Jaa sisältö: