12.12.2019 | Matkustusympäristö, Digitaalinen mainonta, Dynaaminen, Yhteistyö
Clear Channel ja Helsingin Satama solmivat 12 miljoonaa ihmistä tavoittavan mainosyhteistyösopimuksen – jatkossa mainontaa ohjataan datan avulla erilaisten matkustajien mukaan
Helsingin Satama Oy ja ulkomainosyhtiö Clear Channel Suomi Oy aloittavat vuoden 2020 alusta mainosyhteistyön, joka näkyy sataman 12 miljoonalle vuosittaiselle matkustajalle. Jatkossa mainontaa Helsingin laivaterminaaleissa ohjataan tutkimustiedon avulla eri matkustajaryhmien tarpeiden mukaan.
Parhaillaan Euroopan vilkkainta matkustajasatamaa uudistetaan ja digitalisoidaan voimakkaasti. Matkaketjujen sujuvuutta parannetaan muun muassa uusien palveluiden ja entistä yksityiskohtaisemman opastuksen avulla. Digitaaliset pinnat mahdollistavat myös matkustajakokemusta tukevan tärkeän informatiivisen sisällön, kuten säätietojen, uutisten, karttapalveluiden ja karttaoppaiden jakamisen.
”Satamien vilkkaus takaa sen, että uudet digitaaliset pinnat saavat valtavasti näkyvyyttä. Olemme innoissamme uudistushenkisyydestä, jolla lähdemme liikkeelle Helsingin Sataman kanssa. On hienoa päästä kohottamaan satamat tähän päivään”, sopimuksesta Clear Channelin puolelta vastaava Partner Manager Jemina Koskinen iloitsee.
DATA AUTTAA TAVOITTAMAAN OIKEAT KOHDERYHMÄT
Jatkossa Helsingin matkustajasatamissa näkyvä mainonta perustuu matkustajadataan, jota satamissa on viimeisen puolen vuoden aikana kerätty ja kerätään edelleen. Sen perusteella tiedetään, mihin aikaan päivästä laivalle lähtee tai sieltä saapuu perheitä, työmatkalaisia, nautiskelijoita, turisteja ja laivabilettäjiä.
"Niin oman strategiamme kuin Clear Channelin kanssa solmimamme mainosyhteistyön tavoitteena on saumaton matkustajakokemus. Matkustajille se näkyy niin, että he voivat tuntea jo mainospintojen sisällön omakseen. Mainostajille tämä takaa juuri oikeat kohderyhmät, eli parasta vastinetta mainospanostuksille", matkustajaliiketoiminnan kehityspäällikkö Marika Pauli Helsingin Satamasta kertoo.
16 METRIN KAAREVA ELÄMYSSEINÄ KAAPPAA HUOMION
Myös terminaalien ulkoalueita tullaan uudistamaan smart city -hengessä, jolloin satamat saadaan vahvasti osaksi kaupunkikuvaa. Ulkoalueille on tuotu kaupunkipyöräasemia, ja myöhemmin niihin sijoitetaan Agora-pakettiautomaatteja, jotka palvelevat matkustajien lisäksi myös satamien lähistöllä asuvia helsinkiläisiä. Nämä smart city -ratkaisut tuovat mukanaan digitaaliset mainospinnat ulkoalueille, ja tähän ympäristöön on mainostajankin mielekästä linkittyä.
”Parhaillaan uudistettavaan Katajanokan terminaaliin asennetaan perinteisten digitaalisten mainospintojen lisäksi 16 metriä leveä, kaareva elämysseinä, jossa voidaan näyttää niin kaupallista sisältöä kuin meren aaltojakin. Lediseinän avulla matkustaja saa tunteen siitä, kuin hän olisi jo risteilyllä. Onnistunut merimatka alkaa hyvästä terminaalista”, Pauli tietää.
Nyt solmittu sopimus on jatkoa Helsingin Sataman ja Clear Channelin yhteistyölle, mutta aikaisemmin matkustajasatamien mainonnassa on ollut mukana myös toinen toimija sekä laivavarustamot. Tammikuussa aloitettavan yhteistyön tavoitteena on yhtenäistää mainonnan laatu eri satamanosissa.
”Päädyimme Clear Channeliin, sillä yhtiö on tarkasti trendejä seuraava edelläkävijä, jolla on vahva osaaminen. He panostavat innovointiin. Haluamme myös itse olla edelläkävijöitä, ja siksi uskonkin, että tämän yhteistyön avulla onnistumme osaltaan edistämään visiotamme maailman toimivimmasta satamasta”, Pauli sanoo.
Lisätietoja:
Jemina Koskinen, Partner Manager, Clear Channel Suomi Oy, p. 020 7312 026, jemina.koskinen@clearchannel.fi
Marika Pauli, Matkustajaliiketoiminnan kehityspäällikkö, Helsingin Satama Oy, p. 040 720 2413, marika.pauli@portofhelsinki.fi
Jaa sisältö: