27.3.2019 | Digitaalinen mainonta, Smart City

Digitaaliset mainospinnat tekevät smart cityn eli älykkään kaupungin

 

Mainonta on mahdollistanut kaupunkipyörät, ympäri vuorokauden auki olevat pakettikioskit ja mainosrahoitteiset sähköautojen latauspisteet. Digitaalisen ulkomainonnan avulla kaupunkeihin pystytään kehittämään älykkäitä ratkaisuja, jotka eivät muuten onnistuisi.
  

Millainen on tulevaisuuden smart city eli älykäs kaupunki, jossa innovatiivisten ratkaisujen avulla saavutetaan parempi elämänlaatu ihmisille? Tätä visioidaan maaliskuun lopussa Helsingissä järjestettävässä markkinoinnin ja teknologian suurtapahtumassa NextM:ssä.

”Me tuemme älykkäiden kaupunkien rakentumista digitaalisten ulkomainosratkaisujen avulla. Avainasemassa on mainonta, jonka avulla ihmisten arkea helpottavien innovaatioiden kuluja saadaan pienennettyä tai jopa nollattua. Mainonta mahdollistaa upeita ratkaisuja”, Clear Channel Suomen tuote- ja kehitysjohtaja Lassi Tolonen kuvailee.

 

Fillarit ja pakettikioskit helpottavat arkea

 Kaupungistuminen on yksi maailman megatrendeistä eli kehityksen suurista linjoista. Valtaosa ihmisistä asuu kaupungeissa, ja määrä on jatkuvassa kasvussa. Kasvu aiheuttaa monenlaisia haasteita niin liikkumisen, infrastruktuurin, ympäristön kuin taloudenkin kannalta.

 Suomessa haasteisiin on jo löydetty ratkaisuja: pian koko pääkaupunkiseudulla on kaupunkipyörät, jotka helpottavat ihmisten liikkumista ekologisesti. Kaupunkipyöriä ei olisi ilman pyöräasemien yhteydessä olevia mainosnäyttöjä. Mainospaikkojen ansiosta ihmisvirtojen ytimeen on saatu myös Agora-pakettikioskeja. Niiden avulla pakettien vastaanottaminen, ja tulevaisuudessa myös lähettäminen, onnistuu ympäri vuorokauden.

 ”Ympäristön kannalta ei ole kestävää, että jokainen paketti toimitetaan suoraan vastaanottajalle. Verkkokaupan lisäksi Agora-kioskit voivat toimia myös kaupungin palveluja tukevina palvelupisteinä. Niitä voidaan käyttää kirjastokirjojen palautuspisteinä, hyödyntää turistikarttojen jakelussa tai opastamisessa interaktiivisilla näytöillä”, Tolonen lupaa.

 

Ulkomainontaa kohtaa jokainen

 Tulevaisuuden kaupungeissa korostuu turvallisuus. Digitaaliset ulkomainosnäytöt toimivat poikkeustilanteiden viestintäkanavana. Niiden avulla viesti saadaan nopeasti perille isoille väkimäärille.

 Ulkomainonta on erinomainen kanava mainostajalle, sillä eri medioiden seuraaminen on hyvin pirstaloitunut. Harva lukee naapurinsa kanssa samaa lehteä tai surffaa samoilla verkkosivuilla, mutta ulkomainontaa kohtaa jokainen.

 ”Ketterän digitaalisen ulkomainonnan avulla ohikulkijoille saadaan erilaisia mainosviestejä eri vuorokaudenaikoina ja jopa vallitsevan säätilan perusteella. Tutkimuksissa on selvinnyt, että ihmiset suhtautuvat ulkomainontaan myönteisesti”, Tolonen kertoo.

 

Markkinoinnin ja teknologian yhdistävä NextM-tapahtuma järjestetään 28.–29.3. Helsingin Wanhassa Satamassa. Clear Channel on tapahtuman pääyhteistyökumppani.

 

Lisätietoja:

 Lassi Tolonen

Tuote- ja kehitysjohtaja

Clear Channel

puh.  040 523 0041

lassi.tolonen@clearchannel.fi

 

Clear Channel Suomi Oy valtakunnallinen ulkomainosyhtiö. Olemme osa globaalia Clear Channel Outdoor -konsernia. Mainosratkaisumme tavoittavat halutun kohderyhmän niin valtakunnallisesti kuin paikallisesti. Mainoslaiteverkostomme sijaitsevat kaupunkien keskustoissa, suosituimmissa kauppakeskuksissa sekä myymälöiden sisällä, vilkkaimpien teiden varsilla ja Helsinki-Vantaan lentoasemalla.