10.9.2024 | Matkustusympäristö, Yhteistyö, Smart City, Vastuullisuus

Yhdessä kestävämmän ja älykkäämmän satamatoiminnan edelläkävijöinä

Clear Channelin ja Helsingin Sataman toimintaa ohjaavat hyvin yhtenäiset vastuullisuustavoitteet. Kestävä kehitys on tärkeä osa toimintaamme ja tähtäämme hiilineutraaliin tulevaisuuteen. Toimimme vastuullisesti niin sosiaalisesta, taloudellisesta kuin ympäristön näkökulmasta. 

Helsingin sataman ja Clear Channelin mainosyhteistyö alkoi vuonna 2020. Siihen kuuluu monipuolisia mainosratkaisuja digipinnoista promootioihin. Mainoslaitteita löytyy kaikista terminaaleista. Tämän lisäksi satamista löytyy Clear Channelin Smart City- tekoihin sisältyvä Agora-pakettiautomaatti sekä sähköauton latauspisteitä. Näillä kustannustehokkailla ratkaisuilla tuetaan siirtymää kohti entistä kestävämpää toimintaa.

Yhteistyömme tuloksena syntyy kanava sataman omalle viestinnälle, loistavaa mainostilaa brändeille sekä matkustajia ja kaupunkilaisia entistä paremmin palveleva satamakokonaisuus. Kaupunkilaiset saavat lisäarvoa laajenevasta palveluverkostosta ja mainonta kohdataan positiivisessa mielentilassa.

"Niin oman strategiamme kuin Clear Channelin kanssa solmimamme mainosyhteistyön tavoitteena on saumaton matkustajakokemus. Matkustajille se näkyy niin, että he voivat tuntea mainosten sisällön omakseen. Mainostajille tämä takaa juuri oikeat kohderyhmät, eli parasta vastinetta mainospanostuksille", liiketoiminnan kehitys- ja konseptointipäällikkö Marika Pauli Helsingin Satamasta kertoo

Älykäs Agora-pakettiautomaatti palvelee kuluttajaa sekä mainostajaa 

Pakettiliikenteen kasvu on globaali megatrendi. Pahimmissa skenaarioissa toimitusliikenteen päästöt voivat kasvaa lähivuosina globaalisti jopa 32 % ja ruuhkat 21 % (1

Verkkokaupan ja pakettiliikenteen lisääntyminen kasvattaa tarvetta uusille logistiikkaratkaisuille, jotta pakettien toimituksen aiheuttamia CO2-päästöjä ja ruuhkia voidaan hallita tehokkaasti.

Kävelymatkan päässä sijaitseva, ympärivuorokautisesti toimiva ja edullinen pakettiautomaattiratkaisu on kestävämpi vaihtoehto verrattuna esimerkiksi kotiinkuljetukseen. Paketit voidaan toimittaa Agora-automaattiin ruuhka-aikojen ulkopuolella, mikä auttaa minimoimaan lisääntyvän pakettiliikenteen haitat. 

Agora tuo mukanaan myös monia muita hyötyjä: reaaliaikaiset ja vuorovaikutteiset digitaaliset näytöt luovat valtavasti mahdollisuuksia niin mainontaan kuin tiedonvälitykseen. Niitä hyödynnetään esimerkiksi matkustajien ja alueella liikkuvien ihmisten opastamiseen sekä sataman omaan viestintään.

Digitaalisten mainospintojen ansiosta automaatti on täysin mainosrahoitteinen. Agora-pakettiautomaatti sijaitsee Eteläsatamassa.

 

Latausmahdollisuudet helpottavat sähköautoiluun siirtymistä  

Helsingin Satama on viime vuosina aktiivisesti rakentanut sähköautojen latausverkostoa niin omaan kuin sidosryhmiensä käyttöön. Matkustajille tarkoitetuissa ratkaisuissa hyödynnetään myös mainosrahoitteisia latauspaikkoja. 

Me Clear Channelilla haluamme rakentaa yhdessä kumppaneidemme kanssa kestävämpiä kaupunkiratkaisuja, joihin myös sähköautonlatauspisteet kuuluvat. Satamaympäristössä mainosrahoitteisia latauspisteitä löytyy Katajanokan terminaalista sekä Olympiaterminaalista. 

Ratkaisu koostuu latauslaitteesta ja erillisestä mainoslaitteesta. Laitteet sijoitetaan latauksen kannalta sopiviin paikkoihin ja mainoslaitteet asennetaan sijainteihin, joissa on merkittävät liikennevirrat. Mainonnalla tavoitetaan keskitetysti autoilevat edelläkävijät ja tuetaan siirtymää kohti kestävämpää liikennettä. Samalla mainosnäyttö tarjoaa kanavan sataman viestinnälle, esimerkiksi sataman käyttäjien opastamiselle.

Mainosrahoitteiset latauspisteet mahdollistetaan yhdessä kumppaneidemme, kuten Helsingin Sataman sekä sähköauton latauspalveluita tarjoavan Virta Globalin kanssa. Mainostamisesta saaduilla tuotoilla katetaan verkoston asennus-, käyttöönotto- ja ylläpitokustannuksia. 

 

Lähteet:

     1) World Economic Forum, (2020). The Future of the Last-Mile Ecosystem. * mikäli toimenpiteitä ei tehdä