14.4.2022 | Yhteistyö, Smart City, Liikenneympäristö, Kaupunkiympäristö
Kaupunkipyörät ovat osoitus älykkäästä kaupungista
Me Clear Channelilla olemme sitoutuneet vaalimaan ja kehittämään kaupunkiympäristöä kestävämpään suuntaan. Tavoitteenamme on Smart City -huomisen kaupunkiratkaisut, jotka ovat työkaluja kohti kestävämpää tulevaisuutta.
Clear Channelilla on vahva arvopohja, josta on hyvä ponnistaa vastuullisuustyön kehittämisessä. Olemme aktiivisesti mukana yhteiskunnan ja asiakkaiden kestävän toiminnan tukemisessa, esimerkiksi Smart City -ratkaisujen kautta. Älykkäät kaupunkiratkaisut mahdollistavat monipuolisia hyötyjä sen asukkaille ja yrityksille, kuten esimerkiksi kaupunkipyörät, sähköautojen latauspisteet sekä Agora-postipakettiautomaatit.
Kaupunkipyörät keväällä ja kesällä
Huhtikuun ensimmäisenä päivänä alkava kaupunkipyöräkausi tuo mukanaan toivottua väriä ja elämää kaupunkimaisemaan. Kaupunkipyöräpalvelu on laajentunut ja monipuolistunut pääkaupunkiseudulla. Huhtikuun aikana saadaan käyttöön kaikki 5 600 pyörää (Helsinki ja Espoo 4 600, Vantaa 1 000) ja jopa 587 pyöräasemaa (Helsinki 347, Espoo 110, Vantaa 120). Kaupunkipyöräkausi jatkuu tänäkin vuonna lokakuun viimeiseen päivään asti.
Nykyään Helsinki ja Espoo toimivat yhtenäisenä alueena, eli pyörän voi ottaa käyttöön Helsingin puolelta, ja palauttaa Espoossa olevalle asemalle. Vantaa toimii itsenäisenä alueena, eikä Vantaalla käyttöön otettuja pyöriä voi siis palauttaa Espooseen tai Helsinkiin.
Kaupunkipyörät ovat käyttäjiensä rakastama palvelu
Kaupunkipyörillä on tyytyväisiä käyttäjiä. HSL:n teettämän asiakaskyselyn mukaan vuonna 2020 noin 40 prosenttia ei kokenut koronan vaikuttaneen kaupunkipyörien käyttöönsä. Sen sijaan kolmannes vastaajista kertoi kaupunkipyörien käytön lisääntyneen, koska oli korvannut pyörillä enemmän joukkoliikennematkoja. Vastaavasti kolmannes kertoi kaupunkipyöräilyn vähentyneen, koska oli liikkunut korona-aikana muutenkin vähemmän. ¹
Kaupunkipyörät ovat joustava tapa liikkua kaupungilla ja ne toimivat erinomaisesti muun julkisen liikenteen jatkeena. Kaupunkipyörien avulla parannetaan eri kaupunginosien saavutettavuutta, erityisesti kantakaupunkien reuna-aluilla.
Kaupunkipyörien tuomat hyödyt ovat kiistattomia
Liikennemuotona kaupunkipyörät ovat kilpailukykyisiä erityisesti kaupunkiliikenteessä, ne ovat nopeita, ketteriä, joustavia ja hiljaisia. Lisäksi kaupunkipyörät vievät vähän tilaa, eikä niistä aiheudu haitallisia päästöjä.
Kaupunkipyörät tukevat kestävän kehityksen mallia. Ympäristöystävällisyys, taloudellisuus, helppous ja liikunta sekä riippumattomuus aikatauluista tuovat hyötyjä niin asukkaille kuin yrityksillekin.
Kaupunkipyörät ovat erinomainen jatke ja lisä muulle julkiselle liikenteelle. Pyörät ovat käytettävissä silloin kun ihmisille se parhaiten sopii, eikä niiden käyttö ole aikatauluun sidottua.
Kaupunkipyöräverkoston yhteyteen sijoitetut digitaaliset mainosnäytöt tarjoavat brändeille positiivista näkyvyyttä
Kaupunkipyörät ja kaupunkipyöräasemien yhteyteen liitetyt digitaaliset mainosnäytöt tarjoavat mainostajille korkealuokkaisen ja modernin tavan näkyä kuluttajien arjessa positiivisella tavalla.
Pyöräasemaverkosto on tuonut mukanaan katutason suurimmat digitaaliset mainosnäytöt pääkaupunkiseudun vilkkaimmille paikoille. Mainostajilla on oiva mahdollisuus tavoittaa kuluttajat heidän arkiympäristössään, työmatkoilla ja vapaa-aikana. Kaupunkipyöriin liittyvä positiivinen tunnelma luo hyvän ilmapiirin brändeille kohdata kuluttajat. Tutustu ratkaisuun tarkemmin!
Kuka mahdollistaa kaupunkipyörät?
Tiesitkö, että puolet kaupunkipyörien rahoituksesta tulee yksityiseltä sponsorilta? Helsingin, Espoon ja Vantaan kaupunkipyöriä sponsoroi HOK-Elannon Alepa-ketju, joka on toiminut pääyhteistyökumppanina Helsingin, Espoon ja Vantaan kaupunkipyörille alusta alkaen.
HKL vastaa Helsingin kaupunkipyöräpalvelun hankinnasta. Kaupunkipyöräjärjestelmän toimittaa Moventia & Smoove, josta Smoove toimittaa palvelun pyörät ja pyöräasemat, ja Moventia huolehtii siitä, että asemien täyttöaste pysyy tasaisena ja pyörät ehjinä.
Clear Channel Suomi Oy vastaa hankkeeseen liittyvästä mainosmediasta sekä kumppanuuksista, käytännössä Clear Channel on kaupallistanut kaupunkipyöräkonseptin. Kaupunkipyöräasemat ovatkin varsin mainioita mainospaikkoja ja niissä mainostavat brändit hyötyvät positiivisesta mediatilasta.
CityBike Finland puolestaan vastaa pyörien päivittäishuollosta, asiakaspalvelusta ja siitä, että pyöräasemien täyttöaste pysyy tasaisena.
Alepafillari kulkee ja kesä maistuu
Kaupunkipyörät ovat saavuttaneet paikkansa luonnollisena osana kaupunkien joukkoliikennettä. Fillareille on oikeastaan syntynyt jo oma brändi. Se on nuorekas, ekologinen, kaupunkilainen kulkupeli ja luo yhteenkuuluvuuden tunnetta. Taloudellinen liikkuminen edistää terveyttä ja kaupunkien kestävyyttä.
Clear Channel toivottaa kaikille vauhdikasta fillarikautta!
Tiesitkö? 💡
- HSL:n vuonna 2020 teettämä kysely osoittaa, että 80% käyttää pyöriä vapaa-ajan matkoilla, 63% asiointimatkoilla ja 51% työmatkoilla.1
- Kaupunkipyörillä poljettiin ahkerasti myös pandemian huolimatta. Vuonna 2021 Helsingissä ja Espoossa tehtiin yhteensä 2,8 miljoonaa matkaa, joista noin 2,4 miljoonaa Helsingissä ja 0,4 miljoonaa Espoossa. Koko kauden polkijoita on noin 50 000.2
- Talviaikana pyörät eivät suinkaan vietä talviunta, vaan ne huolletaan perusteellisesti.
- Tänä vuonna kaupunkipyöräkausi jatkuu lokakuun loppuun asti.
- Keltainen väri liittyy turvallisuuteen ja siihen, että kaikilla kulkumuodoilla on oma värinsä: bussit ovat sinisiä, metrot oransseja ja raitiovaunut vihreitä.
Ps. Tutustu muun muassa näihin tavoittaviin Downtown Digital -ratkaisuihin
Valloita ja hurmaa Helsingin, Espoon, Vantaan, Tampereen ja Turun alueella
>>Downtown Digital Big Cities Total
Tavoita ja kohtaa pääkaupunkiseudulla lähellä ostopaikkaa
>>Downtown Digital Metropolitan
Ole läsnä Helsingin kävelykeskustassa
>>Downtown Digital Helsinki Urban
Lähteet:
2 Helsingin Sanomat, https://www.hs.fi/kaupunki/art-2000008368826.html
Artikkeli julkaistu ensimmäisen kerran 25.4.2021.
Artikkelia päivitetty 1.4.2022.
Jaa sisältö: