30.3.2020 | Tutkimus, Inspiraatio, Kohderyhmätieto/asiakasymmärrys, Mainonnan toimivuus, Kuluttajakäyttäytyminen
Miksi ja miten nyt kannattaa mainostaa?
Epävarmuuden keskellä on tärkeää muistuttaa, että yhteiskunta toimii edelleen ja epävakaus on vain ohimenevä tilanne. Ulkomainonta on edelleen toimiva keino välittää kuluttajille arkea helpottavaa informaatiota, herättää inspiraatiota sekä osoittaa, että asiat normalisoituvat.
Mainontaa kannattaa jatkaa myös kriisitilanteessa, sillä mainosbudjettien jäädyttämisellä on todettu olevan pitkäkestoisia vaikutuksia yritysten liiketoimintaan:
“Brand health becomes vulnerable when companies stop advertising. If they do this for longer than six months it destroys both short- and long-term health”,
Kantar Insights Global Head of Media, Jane Ostler kuvailee
Marketing Weekin artikkelissa1.
Kantarin tutkimuksen1 mukaan mainonnan lopettaminen kokonaan voi vaikuttaa jopa 13 % yrityksen myyntiin pitkällä aikavälillä, ja kriisiä edeltänyt markkinaosuus voi olla vaikea saada takaisin. Jos mainosbudjetista leikataan sen sijaan vain puolet, on sillä negatiivisia vaikutuksia myyntiin ainoastaan 1 % verran. Tämän lisäksi vain 8 %1 kuluttajista on sitä mieltä, että brändien pitäisi lopettaa mainostaminen vallitsevassa tilanteessa. Brändeiltä kaivataan nyt elämää helpottavaa, informatiivista ja solidaarista sisältöä, joka on linjassa viranomaisviestien kanssa. Kuluttajat toivovat tietoa myös siitä, miten brändit ovat toiminnallaan edistäneet yhteiskunnan ja yhteisöjen hyvinvointia5.
Helpota kuluttajIEn arkea ulkomainonnalla
Ulkomainonnalla voit auttaa kuluttajia poikkeustilanteen keskellä jakamalla inspiraatiota ja tärkeää informaatiota. Monet etätyövanhemmat etsivät nyt aktiviteetteja perheen pienimmille tai vaihtoehtoisia urheilumuotoja sekä lounasideoita itselleen. Voit vakuuttaa kuluttajat viestimällä, kuinka tuotteesi tai palvelusi voisi helpottaa heidän jokapäiväistä elämäänsä tässä epätavallisessa tilanteessa. Lounasravintoloiden ollessa suljettuina arvostaisivat ohikulkijat varmasti esimerkiksi nouto- ja tilausruokamainoksia. Myös urheiluvälinemainokset ja muut tekemiseen aktivoivat vinkit, kuten äänikirjamainokset, sopivat ulkomainosverkostoomme erinomaisesti.
Ulkomainonta on kustannustehokas ja kilpailukykyinen mainosratkaisu, joka jättää positiivisen muistijäljen. Kuluttajat arvostavat sisältöä, joka ei häiritse heidän tekemistään. Tämä ilmenee myös mainonnan esto-ohjelmien käytön yleistymisestä, sillä Statistan2 mukaan jopa 29 % suomalaisista käyttää jotakin ad blocking -ohjelmaa. Ulkona näkyvillä oleva mainos ei kilpaile kuluttajan huomiosta muiden ärsykkeiden kanssa, ja ulkomainontaa pidetäänkin myönteisenä, kaupunkikuvaan kuuluvana elementtinä.
Ulkomainonta reagoi KULUTTAJAKÄYTTÄYTYMISEN MUUTOKSIIN
Hyödynnämme kattavasti big dataa alan ammattilaisten kanssa tutkiaksemme ihmisten liikennevirtoja ja niiden muutoksia, jotta voimme reagoida tilanteiden muutoksiin. Kattavasta valikoimastamme voit valita juuri tähän tilanteeseen sopivat tuotteet, ja räätälöimme kampanjan yrityksesi tarpeisiin sopivaksi.
Uusi Flex-konseptimme on luotu tuomaan turvaa asiakkaillemme. Tarjoamme mahdollisimman riskittömät kaupat joustavan siirtomahdollisuuden ja poikkeuksellisten peruutusehtojen avulla. Tarvittaessa kampanjaan on mahdollista saada myös joustavat maksuehdot, mikäli liiketoimintasi sitä edellyttää.
Päivittäistavarakaupassa käydään edelleen
Päivittäistavaroiden myynti ja kuluttajien keskiostosmäärät ovat kasvaneet viime aikoina. S-ryhmän ruokakaupoissa sijaitseva myymälämediaverkostomme Store Digital on tähän hetkeen sopiva mainosympäristö. Voit tavoittaa sen avulla jopa yli 100 kaupunkia ympäri Suomen, ja pääset vaikuttamaan juuri siellä, missä päivittäistavaraostopäätökset tehdään. Voimme myös räätälöidä tuotepaketin vastaamaan yrityksesi yksilöllisiin tarpeisiin.
Store Digital -verkostoa hyödyntämällä voit helpottaa ja nopeuttaa kuluttajan kaupassakäyntiä tarjoamalla inspiraatiota ja tietoa ajankohtaisista sekä tarpeellisista tuotteista. 86 % suomalaisista kertoo kiinnittävänsä huomiota ruokakaupassa näkyvään mainontaan ja 67 % tekee lopullisen ostopäätöksen vasta kaupassa. Mainonta myös aktivoi, sillä 44 % on ostanut jonkin myymälämediassa näkyneen tuotteen.3
yksityisautoilu KOROSTUU TÄSSÄ HETKESSÄ
Tavoita kuluttajat jo matkalla päivittäistavaraostoksille hyödyntämällä staattisia Jättitaulu- ja Biglight-verkostojamme tai digitaalista Panorama-verkostoamme. Julkisten kulkuvälineiden käyttö on viimeisten viikkojen aikana vähentynyt, joten yksityisautoilun merkitys korostuu entisestään. Autolla liikutaan nyt pitkin päivää eikä vain ruuhka-aikoina. Tutkimuksen4 mukaan tienvarsimainonta huomataan ja suuret mainostaulut teiden varsilla muistetaan hyvin. Valtaosa ostosmatkoista tehdään autoillen, ja lapsiperheistä jopa 80 %3 lähtee ostoksille omalla autolla. Automatkan aikana myös keskustellaan monipuolisesti tulevista ostoksista.
Ostosmatkan aikana nähty mainonta on erinomainen keino auttaa kuluttajaa hyödyllisellä informaatiolla: 88 % suomalaisista on kiinnittänyt ulkomainontaan huomiota ostosmatkan aikana ja seitsemän kymmenestä kertoo kiinnostuneensa mainostetusta tuotteesta tai palvelusta matkalla nähdyn mainoksen perusteella.3
Nyt ulkoillaan!
Harrastusmahdollisuuksien kavennuttua ihmiset hakevat vaihtoehtoisia liikkumistapoja, ja ulkoiluvälineiden myynti onkin jo kasvanut. Lenkkeily sekä ihmisten ulkoilu luonnossa ja naapuristossa on lisääntynyt. Downtown Digital -verkostomme tavoittaa ulkoilevat kaupunkilaiset vaikuttavilla, digitaalisilla näytöillä. Kaksipuoleisen näytön ansiosta tavoitat kumpaankin suuntaan liikkuvat kuluttajat – usein voit tavoittaa saman kuluttajan sekä meno- että paluumatkalla, joten saat mainoksellesi myös hyvän toiston.
Katujen kulkusuunnan mukaisesti asetetut näytöt keräävät katseet tehokkaasti jo kaukaa ja suuri osa niistä näkyy erinomaisesti myös autolla ja pyörällä liikkuville kuluttajille. Mainoksesi huomataan takuulla, sillä tyypillisesti ohikulkija kohtaa sen lähes suoraan edessään.
Tutustu tuotteisiIMME
LÄHTEET
1: Marketing Week, Sarah Vizard: Just 8% of consumers think brands should stop advertising due to the coronavirus outbreak (Julkaistu 25.3.2020)
2: Statista: Usage of ad blocking software in Finland in 2018 (2018)
3. Consumer Compass Oy. Clear Channel. Ostopolkututkimus 2018 Kohderyhmä: Väestö 18-69, N=1040.
4. CCS, Carat 2016
5. 4A's Research. Consumer Sentiment Towards Brands During COVID-19. (Julkaistu 20.3.2020)
Jaa sisältö: