11.10.2022 | Digitaalinen mainonta, Staattinen mainonta, Inspiraatio, Mainonnan toimivuus
Millainen on hyvä ulkomainos? Suunnittelijan muistilista
Vaikuttava ulkomainos on toimivan kampanjan ydin. Mainoksen kuuluu herättää huomiota, mutta myös selkeys ja ymmärrettävyys tulee pitää mielessä mainosta suunniteltaessa. Hyvä ulkomainos puhuttelee, säväyttää ja jää mieleen. Ota tästä talteen muistilista hyvän ulkomainoksen suunnitteluun.
Mainonnassa kannattaa hyödyntää visuaalisuutta, digitaalisuutta ja kekseliäisyyttä. Noudattamalla alla olevia vinkkejä jätät pitkän muistijäljen yleisöllesi. Tuo brändisi esille rohkeasti!
Näyttävä ulkomainonta tavoittaa suuren yleisön.
1. Yksinkertaisuus
Tarkista ainakin nämä:
Jokainen mainoksen visuaalinen elementti on relevantti ja tukee viestin läpimenoa.
Mainokseen sisältyy kuva mainostettavasta tuotteesta.
2. Brändi
Tarkista ainakin nämä:
Mainoksen visuaaliset elementit, kuten käytetyt värit, ovat linjassa muun viestinnän kanssa.
Mainonnassa on yhtenäinen, brändin mukainen teema.
3. Kuvat ja kontrasti
Valitse kirkkaita, selkeitä ja voimakkaita värejä, jotka näkyvät myös kauempaa. Hyviä värivaihtoehtoja ovat mm. musta, punainen, keltainen ja sininen.
Taustan ja tekstin välillä on korkea kontrasti ja kuvat ovat laadukkaita sekä tarkkoja.
4. copy
Mainoksessa tarjotaan jotakin tiettyä asiaa, kuten uutuustuotetta.
Tekstisisältö on ilmaistu tiiviisti, sanoja on korkeintaan kymmenen.
5. Rohkeus ja kekseliäisyys
Tarkista ainakin nämä:
Kokeile hyödyntää kekseliäitä mainosviestejä ja erilaisia tekstivariaatioita, jotka jatkavat tarinaa.
Jää tehokkaammin mieleen hyödyntämällä digitaalisten mainospintojen mahdollisuuksia.
6. kontekstiaalisuus
Kokeile erilaista mainosta esimerkiksi ostoskeskuksessa, tienvarsilla ja isoilla pinnoilla. Voit myös hyödyntää dynaamisia mainoksia ja asettaa mainoksen vaihtumaan esimerkiksi säätilan, sijainnin tai ajankohdan mukaan. Huomioi myös ympäristö ja vuodenaika – käytä värejä, jotka erottuvat hyvin kyseisessä mainosympäristössä ja vuodenaikana.
hyvä suunnittelu takaa onnistuneen lopputuloksen
Itse mainoksen suunnittelun lisäksi on tärkeää perehtyä myös muihin suunnitteluvaiheisiin. Esimerkiksi kanavan määrittäminen sekä oikeanlaisen mediamixin hyödyntäminen ovat tärkeitä tekijöitä kampanjan onnistumisen kannalta.
Katkeamattoman vuorovaikutuksen takaamiseksi kannattaa yhdistellä useita mediavalintoja. Ulkomainonta on ainutlaatuinen osa mediamixiä, sillä sen avulla voidaan tavoittaa asiakas läpi koko ostopolun ja se mahdollistaa vahvan tavoittavuuden sekä korkea toistotason.
Lue lisää kampanjan suunnitteluvaiheista »
Haluaisitko kuulla lisää?
Jaa sisältö: