11.10.2022 | Digitaalinen mainonta, Staattinen mainonta, Inspiraatio, Mainonnan toimivuus

Millainen on hyvä ulkomainos? Suunnittelijan muistilista

Vaikuttava ulkomainos on toimivan kampanjan ydin. Mainoksen kuuluu herättää huomiota, mutta myös selkeys ja ymmärrettävyys tulee pitää mielessä mainosta suunniteltaessa. Hyvä ulkomainos puhuttelee, säväyttää ja jää mieleen. Ota tästä talteen muistilista hyvän ulkomainoksen suunnitteluun.

 

Mainonnassa kannattaa hyödyntää visuaalisuutta, digitaalisuutta ja kekseliäisyyttä. Noudattamalla alla olevia vinkkejä jätät pitkän muistijäljen yleisöllesi. Tuo brändisi esille rohkeasti!

Näyttävä ulkomainonta tavoittaa suuren yleisön.

 

1. Yksinkertaisuus

Mainos nähdään vain lyhyen ajan, joten viestin tulee olla nopeasti omaksuttava.

Tarkista ainakin nämä:

 Jokainen mainoksen visuaalinen elementti on relevantti ja tukee viestin läpimenoa.
 Mainokseen sisältyy kuva mainostettavasta tuotteesta.

 

Clear Idea -kampanja mediapinnallamme

 

2. Brändi

Brändin tulisi käydä selkeästi ilmi mainoksesta. Liitä mukaan selkeän kokoinen logo, mutta älä kuitenkaan niin isoa, että se vie huomion mainoksen ydinviestiltä. Jos brändi on niin selkeä ja tunnistettava, että siitä voidaan viestiä muilla tavoin, logoa ei välttämättä tarvita ollenkaan.

Tarkista ainakin nämä:
Mainoksen visuaaliset elementit, kuten käytetyt värit, ovat linjassa muun viestinnän kanssa.

Mainonnassa on yhtenäinen, brändin mukainen teema.
 
 
variaatiot2Clear Idea -kampanja mediapinnallamme
 

3. Kuvat ja kontrasti

Käytä isoja, selkeitä kuvia, jotka eivät kaipaa sanallista selittämistä, ja pidä tausta yksinkertaisena. Varmista lisäksi, että tekstin ja taustan välillä on hyvä kontrasti. Huomioi myös ympäristö ja vuodenaika, sillä mainoksen tulisi erottua ympäristöstään.

Tarkista ainakin nämä:
  Valitse kirkkaita, selkeitä ja voimakkaita värejä, jotka näkyvät myös kauempaa. Hyviä värivaihtoehtoja ovat mm. musta, punainen, keltainen ja sininen.
  Taustan ja tekstin välillä on korkea kontrasti ja kuvat ovat laadukkaita sekä tarkkoja.
 
 
Clear Idea -kampanja mediapinnallamme

4. copy 

Tiivistä sanamäärä minimiin ja käytä selkeää fonttia (non-serif, bold) sekä tarpeeksi suurta fonttikokoa. Huolehdi, että tekstin väritys erottuu selkeästi taustasta. Tässä auttavat myös reunukset tekstin ympärillä.
 
Tarkista ainakin nämä:

  Mainoksessa tarjotaan jotakin tiettyä asiaa, kuten uutuustuotetta.
  Tekstisisältö on ilmaistu tiiviisti, sanoja on korkeintaan kymmenen.

 

Variaatiot4Clear Idea -kampanja mediapinnallamme

 

5. Rohkeus ja kekseliäisyys

Pyri herättämään huomiota ja tunteita. Kolmiulotteisuus, liikkuvat osat ja animointi lisäävät mainonnan huomioarvoa. Jos käytössä on useampi lähekkäin sijoitettu pinta, käytä mielikuvitusta ja kuljeta tarinaa. Hyödynnä myös digitaalisuutta, dynaamisuutta ja vuorovaikutteista mainontaa. 
 

Tarkista ainakin nämä:
Kokeile hyödyntää kekseliäitä mainosviestejä ja erilaisia tekstivariaatioita, jotka jatkavat tarinaa.
Jää tehokkaammin mieleen hyödyntämällä digitaalisten mainospintojen mahdollisuuksia

 

Clear Idea -kampanja mediapinnallamme

6. kontekstiaalisuus

Kokeile erilaista mainosta esimerkiksi ostoskeskuksessa, tienvarsilla ja isoilla pinnoilla. Voit myös hyödyntää dynaamisia mainoksia ja asettaa mainoksen vaihtumaan esimerkiksi säätilan, sijainnin tai ajankohdan mukaan. Huomioi myös ympäristö ja vuodenaika – käytä värejä, jotka erottuvat hyvin kyseisessä mainosympäristössä ja vuodenaikana. 

 

 

hyvä suunnittelu takaa onnistuneen lopputuloksen

Itse mainoksen suunnittelun lisäksi on tärkeää perehtyä myös muihin suunnitteluvaiheisiin. Esimerkiksi kanavan määrittäminen sekä oikeanlaisen mediamixin hyödyntäminen ovat tärkeitä tekijöitä kampanjan onnistumisen kannalta.

Katkeamattoman vuorovaikutuksen takaamiseksi kannattaa yhdistellä useita mediavalintoja. Ulkomainonta on ainutlaatuinen osa mediamixiä, sillä sen avulla voidaan tavoittaa asiakas läpi koko ostopolun ja se mahdollistaa vahvan tavoittavuuden sekä korkea toistotason.

Lue lisää kampanjan suunnitteluvaiheista » 

 

Haluaisitko kuulla lisää?

 

OTA YHTEYTTÄ