20.5.2021 | Tutkimus, Kohderyhmätieto/asiakasymmärrys, Kuluttajakäyttäytyminen, Tutkimus: kohderyhmätieto
Miten suomalaiset liikkuvat sekä kuluttavat juuri nyt ja kesällä?
Kesä on mainostajalle erinomaista aikaa, sillä aurinkoinen lomakausi saa kuluttajat käyttämään tavanomaista enemmän rahaa sekä kokeilemaan uusia asioita. Tämän vuoden kesää piristävät myös positiiviset uutiset koronatilanteen helpottumiseen ja rajoitusten purkamiseen liittyen. Miten tänä kesänä liikutaan, matkustetaan ja kulutetaan? Entä miksi juuri tämä kesä on erinomaista aikaa mainostaa ulkona?
Kesä on jo yleisestikin erinomaista aikaa mainostajalle, sillä kuluttajat ovat silloin tavanomaista elämyshakuisempia, spontaanimpia sekä tekevät enemmän heräteostoksia. Ajankohtaiset kesätrendit kannattaakin ehdottomasti huomioida myös mainonnassa – houkuttele kuluttajia kokemaan uusia elämyksiä, rohkaise järjestämään spontaani grillijuhla tai inspiroi kokeilemaan uutta makuvarianttia. Kekseliään viestin tai kuvan avulla voit yhdistää suomalaisia innostavaan kesäfiilikseen myös perinteiset tuotteet, kuten kodin käyttötavarat tiskiaineesta talouspaperiin.
Kesä on erityisen houkuttelevaa aikaa mainostajalle
Entä miltä kesä näyttää yli vuoden kestäneen koronaviruspandemian jälkeen?
Positiiviset uutiset koronatilanteen helpottumisesta ja rajoitusten purkamisesta ovat odotettu piristys ennen kesää, vaikka suomalaisilta edellytetäänkin yhä varovaisuutta. Viime kesä on jo näyttänyt, että ulkoilu, retkeily ja kotimaanmatkailu ovat olleet suosittuja ajanviettotapoja huolimatta koronavirustilanteesta. Ulkomainonta tavoittaakin suomalaiset erinomaisesti myös kesällä 2021.
Ulkomainonnalla tavoitat kuluttajat häiriöttömässä mediaympäristössä, kun he ovat läheistensä kanssa matkalla kesämökille, ulkoilemaan, rannalle tai piknikille. Tavoita suomalaiset myös päivittäistavarakaupoissa, kun he ovat menossa hakemaan grillattavaa aurinkoiseksi viikonlopuksi sekä esimerkiksi laivasatamissa, jotka hiljalleen avautuvat matkustamista kaipaaville lomailijoille.
Mikä olisikaan parempi tapa tavoittaa kuluttaja kuin tilanteet, joissa ollaan tyypillisesti hyvin positiivisessa mielentilassa? Lue lisää ulkomainonnan hyödyistä »
Tutkimus: Miten suomalaiset liikkuvat, matkustavat ja kuluttavat vuonna 2021?
Selvitimme juuri teettämämme Travel Restart -tutkimuksen (2 avulla, kuinka suomalaiset liikkuvat, matkustavat ja kuluttavat juuri nyt sekä lähitulevaisuudessa. Kantarin toteuttamasta tutkimuksesta muun muassa ilmeni, että viikoittaisen liikkumisen sijaan suomalaiset ovat siirtyneet hieman harvempaan liikkumiseen. Ulkomainoksen toisto jää siten vähemmälle, mutta ulkomainonta tavoittaa edelleen hyvin, sillä liikkumista tapahtuu yhä koko ajan. Liikkuminen myös lisääntyy jatkuvasti rokotusten lisääntyessä, koronavirustilanteen helpottaessa ja aurinkoisten säiden myötä.
Tutkimuksesta selvisi, että eri kohderyhmissä on merkittäviä eroja liikkumisen suhteen. Avullamme voit valita parhaimmat mainosratkaisut, joilla tavoitat haluamasi kohderyhmän kaikista tehokkaimmin.
Teettämästämme tutkimuksesta esimerkiksi selvisi, että ...
... pääkaupunkiseudulla 50 % käy kauppakeskuksissa yhä viikoittain ja kaupunkimaisissa kunnissakin 45 % vastaajista käy kauppakeskuksissa yhä kuukausittain.
Tutustu mainospintaratkaisuihimme ostosympäristöissä »
...pääkaupunkiseudun asukkaista 80 % liikkuu alueella viikoittain.
Tutustu mainospintaratkaisuihimme kaupunkiympäristössä »
... viikoittainen liikkuminen moottori-, kanta- tai valtateillä on yleisintä taajaan asutuissa ja maaseutumaisissa kunnissa, joiden asukkaista puolet liikkuu teillä yhtenä tai useana päivänä viikossa.
Tutustu mainospintaratkaisuihimme liikenneympäristössä »
... työn vuoksi matkustaminen korostuu etenkin 35-44-vuotiaiden keskuudessa, joista 58 % matkustaa (matkustusmuotona esimerkiksi julkiset kulkuneuvot, oma tai kaupunkipyörä, lentokone tai auto) työn vuoksi edelleenkin yhtenä tai useana päivänä viikossa.
Tutustu paikallisratkaisuihimme »
Tutkimuksella selvitettiin myös suomalaisten kuluttamista ja aikeita koronavirustilanteen helpottaessa. 11 % vastaajista kertoo olevansa ensimmäisten joukossa ottamassa vapaudesta kaiken irti, kun he saavat rokotteen tai koronavirustilanne hellittää. Kaikista innokkaimpia ovat 30-49-vuotiaat miehet ja naiset, joista 17 % kertoo ottavansa vapaudesta kaiken irti ensimmäisten joukossa. Myös 16 % vastaajista, joiden talouden bruttotulot ovat 50-85 000 € kertovat kuuluvansa tähän joukkoon. Innokkuus on yleisempää lisäksi johtavassa asemassa olevien, ylempien toimihenkilöiden ja pääkaupunkiseudulla asuvien vastaajien keskuudessa. Koronatilanteen hellittäessä tai rokotteen saamisen jälkeen tavataan läheisiä, käydään ulkona syömässä ja matkustetaan.
Kun olet saanut rokotteen tai kun tautitilanne Suomessa hellittää, miten toimit? (vastaajat %, koko väestö)
Tietyissä kohderyhmissä korostuu vieläkin merkittävämpi innokkuus lähteä esimerkiksi ulos syömään, matkustamaan, elokuviin tai tapaamaan läheisiä. Esimerkiksi jopa 40 % niistä, joiden talouden bruttovuositulot ovat 50 000 - 85 000 euroa, aikovat matkailla kotimaassa ja 12 % heistä aikoo lähteä risteilylle. Myös nuoret ovat halukkaita aktivoitumaan ja liikkuvat rohkeammin kuin muut. Ensimmäisten innokkaimpien joukossa tulevat lisäksi olemaan muun muassa 30-49-vuotiaat naiset, lapsiperheet sekä johtavassa asemassa olevat vastaajat.
Valtaosa (58 %) on kuluttanut korona-aikana yhä saman verran kuin ennen koronaa. 33 % puolestaan kertoi kuluttaneensa korona-aikana aiempaa vähemmän ja 6 % aiempaa enemmän. Kun tarkastellaan kuluttamisen muutosta koronan hellitettyä, asia kääntyykin toisin päin – 13 % aikoo kuluttaa aikaisempaa enemmän ja vain 9 % aikaisempaa vähemmän. Valtaosa suomalaisista (73 %) aikoo kuluttaa koronan hellitettyä saman verran kuin aikaisemmin. Tunnistimme myös kohderyhmiä, joissa "aion kuluttaa aiempaa enemmän" -vastaus korostuu koko väestöön verrattuna. Esimerkiksi pääkaupunkiseudulla asuvista vastaajista jopa 19 % aikoo kuluttaa aikaisempaa enemmän tilanteen hellittäessä. Vastaajat aikovat kuluttaa enemmän etenkin vapaa-aikaan, ulkomaan tai kotimaan matkailuun, asusteisiin, ruokaan, urheiluun ja isoihin ostopäätöksiin.
Entä mitä muita kiinnostavia kohderyhmiä ja eroja suomalaisten liikkumisessa sekä kuluttamisessa tunnistimme? Ota meihin yhteyttä ja tarkastellaan Kantar Travel Restart -tutkimusta juuri sinun brändisi ja kohderyhmäsi näkökulmasta!
Tutustu ulkomainonnan tavoittavuuteen ja suomalaisten liikkumiseen tarkemmin tilannekatsauksestamme
Lähteet
1. Suomalaisen Työn Liitto: Kesätutkimus 2014
2. Kantar: Travel Restart -tutkimus 2021 (N1057, painotettu iän, sukupuolen ja alueen mukaan vastaamaan yli 15-vuotiasta väestöä Suomessa)
Jaa sisältö: