13.3.2023 | Store Digital, Ostosympäristö, Tutkimus, Tutkimus: kohderyhmätieto

Tavoita kaupassa asioivat suomalaiset!

Tiesitkö, että joka viides 15 vuotta täyttäneistä suomalaisista asioi ruokakaupassa päivittäin tai lähes päivittäin ja 97 % viikoittain? Tämä selviää vastikään toteutetusta tutkimuksesta (Taloustutkimus 2022, n=564), jonka tuloksiin sukellamme seuraavaksi syvemmin. 

Milloin ja miksi suomalaiset käyvät ruokakaupassa?

Lähes kaikki suomalaiset asioivat kaupassa vähintään kerran viikossa. Päivittäin kaupassa asioivat etenkin lapsiperheet sekä erityisesti pääkaupunkiseudulla ja ympäryskunnissa asuvat. 

Eläkeläisten ja yli 50-vuotiaiden keskuudessa kaupassa asiointi on tyypillistä ennen klo 16, kun taas klo 16 jälkeen kävijöissä korostuu erityisesti 25-49-vuotiaat suomalaiset. Illalla kaupassa asioivat myös useammin lapsiperheet ja suurtaloudet.

Yleisin syy suomalaisten viimeisimpään käyntiin ruokakaupassa on pienen täydennyksen hakeminen. Muita motiiveja kaupassa asioimiseen on esimerkiksi isompien ostosten teko kerralla. Tämä korostuu etenkin eläkeläisten ja yli 50-vuotiaiden keskuudessa. Nuoret ja opiskelijat sen sijaan käyvät usein kaupassa joko hakemassa yksittäisen aterian tai herkkuja hetken mielijohteesta. 

 

Suomalaisten ruokakorin arvo ja sisältö

Tämän tutkimuksen mukaan suomalaisen kuluttajan ruokakorin arvo on keskimäärin lähes 50 €. Päivittäistavaraostoksiin käytetty summa vaihtelee eri ikäryhmien välillä. Yli 35-vuotiaiden ostoskori on selvästi kalliimpi kuin alle 35-vuotiailla.

Ostoskorin arvoon vaikuttaa luonnollisesti myös taloudellinen tilanne sekä talouden koko. Mitä parempi taloudellinen tilanne ja mitä suurempi talouden koko, sitä suurempi on myös ostoskorin loppusumma. Esimerkiksi lapsitaloudet käyttävät kauppareissulla rahaa keskimäärin 56 €

Suosituimpia tuotteita ovat maito- ja kasvipohjaiset tuotteet, kuten maito, juustot, jäätelöt ja margariinit. Muita suosittuja tuotteita ovat leivät, marjat, hedelmät ja vihannekset sekä lihatuotteet, kuten nakit ja makkarat.

 

4 eri tapaa näkyä ostohetkellä

Kuva 1_ennen16 2.0-1 Kuva3_jälkeen16 2.0-1 myymäläketju Kuva4_laajanäkyvyys 2.0-1
Kohderyhmä: Yli 50 v. ja eläkeläiset Kohderyhmä: Alle 50 v. ja lapsiperheet Kohderyhmä: Naiset 35-49 v. ja lapsiperheet (Prismassa) Kohderyhmä: Kaikki kaupassa asioivat suomalaiset
Korostuvat tuotteet: Maitotuotteet, leivät ja hedelmät Korostuvat tuotteet: Tuore liha, lastenruoka, miedot alkoholijuomat ja vihannekset Korostuvat tuotteet: Vihannekset, lastenruoka ja lihajalosteet (Prismassa) Korostuvat tuotteet: Maito- ja kasvipohjaiset tuotteet, hedelmät, vihannekset ja leivät
Tuoteratkaisu: Store Digital dayparts (räätälöity) Tuoteratkaisu: Store Digital dayparts (räätälöity)

Tuoteratkaisu: Store Digital Prisma

Tuoteratkaisu: Store Digital  Total


*valitsemasi myymäläketju, esimerkkinä Prisma


Valitse
laaja näkyvyys, kun haluat tavoittaa suomalaiset kattavasti. Laaja näkyvyys sopii etenkin brändeille, joiden asiakaskunta on laaja sekä esimerkiksi tuotelanseerauksiin ja tietoisuuden kasvattamiseen. 


Kohdentamalla mainoksesi tiettyyn aikaan voit näkyä kustannustehokkaasti juuri brändillesi relevanteimpana aikana – esimerkiksi silloin, kun tietty kohderyhmä tai tuotevalinnat korostuvat kaupassa. 

Kohdentamalla mainoksesi tiettyyn myymäläketjuun voit näkyä kustannustehokkaasti juuri brändillesi relevanteimmassa paikassa – esimerkiksi Prismassa tavoitat korostuneesti lapsiperheet, kun Alepassa korostuu puolestaan 15-34-vuotiaat naiset. 

 

Tutustu Store Digital -verkostoomme »

OTA YHTEYTTÄ

 


Lähde: Taloustutkimus Oy, Tutkimus ruokakaupasta asioinnista 12/2022, kohderyhmä 15-79 v. Suomalaiset (paneeli, n=564)