11.11.2020 | Digitaalinen mainonta, Erikoistoteutus, Isot Digit, Kauppakeskusmedia
The Wall Reborn − Suomen ikonisin mainospinta uudistuu
Helsingin sydämeen saapui vuonna 2012 digitaalisen ulkomainonnan kruununjalokivi, The Wall. Narinkkatorilla ohikulkijoita jo vuosia ihastuttanut ikoninen mainospinta oli saapuessaan Pohjoismaiden suurin. Nyt The Wall tuodaan 2020-luvulle.
Mitä: Narinkkatorin ikoninen The Wall -mainospinta uudistuu
Miksi: Näyttö päivitetään uudemmalla teknologialla
MIlloin: Näyttö vaihdetaan aikavälillä 2.-15.11.2020
Vuodesta 2012 asti kauppakeskus Kamppi Helsingin edustalla ohikulkijoiden huomiota herättänyt The Wall tuodaan nykyaikaan. Näytön paneelit päivitetään marraskuussa uudemmalla teknologialla, joka mahdollistaa entistäkin upeammat kampanjat. Uusi ympäristöystävällinen näyttö kuluttaa vähemmän energiaa ja on pikselitarkkuudeltaan huippuluokkaa.
Miksi narinkkatorin näyttö vaihdetaan?
Teknologia kehittyy nopealla tahdilla ja halusimme kauppakeskus Kamppi Helsingin kanssa päivittää The Wallin vastaamaan nykypäivän mainostajien tarpeita. Olemme Clear Channelilla sitoutuneet vihreämpiin valintoihin ja ikonisen näytön vaihtaminen on myös askel ekologisemman ja energiatehokkaamman ulkomainonnan suuntaan. Uusi huipputeknologialla varustettu näyttö on energiatehokkaampi, huomattavasti tarkempi ja tekee etenkin liikkuvasta kuvasta sulavamman näköistä.
- Lähes kuusi kertaa korkeampi resoluutio takaa terävämmän kuvanlaadun
- 400 % korkeampi virkistystaajuus (montako kertaa sekunnissa näytön kehyspuskuri päivittyy) tekee liikkuvasta kuvasta sulavampaa
- 40 % leveämpi katselukulma mahdollistaa koko Narinkkatorin laajuisen vaikuttamisen
- Yli 10 % pienempi energiankulutus
Derek Latham vastaa Clear Channelin digitaalisista ratkaisuista. Derek oli vuonna 2012 mukana tuomassa alkuperäistä The Wallia päivänvaloon. Nyt vuonna 2020, hän on jälleen työn touhussa Narinkkatorilla.
"The main advantage to the new screen over the old one is the higher resolution of pixels, contrast and colour, and newer technology. As the old screen has now aged and is at the end of its lifespan, the picture quality and luminance have begun to fade", Derek Latham, Clear Channelin Digital Solutions Manager kertoo. "The new screen will offer our customers brighter, sharper, and colour balanced image for their content. This will have a tremendous impact and be more eye-catching to the viewer", Latham tiivistää.
times squaren tuntua helsingissä jo 8 vuotta
Alun perin kauppakeskus Kamppiin suunniteltiin korkearesoluutioista näyttöä jo avajaisiin vuonna 2006, mutta tuohon aikaan tarpeeksi kehittynyttä teknologiaa ei ollut saatavilla kustannustehokkasti. Uuden näytön aika tuli vasta 6 vuotta myöhemmin.
Vuonna 2012 silloisen The Wallin lanseerauksesta uutisoitiin laajasti. Pohjoismaiden suurinta, 108 neliöistä mainosnäyttöä verrattiin New Yorkin Times Squaren ja Lontoon Piccadilly Circuksen ympäristöön, sillä molemmat sijainnit ovat maailmalla tunnettuja valtavista LED-mainosnäytöistään.
"The idea was to replace the previous LED screen, which was old and much smaller, to make maximum use of the available space", Derek Latham kertoo Digiledin artikkelissa vuonna 2013.
Alkuperäinen The Wall oli kolme kertaa suurempi kuin edeltäjänsä ja täysin uusi ilmiö niin Suomessa kuin koko Pohjois-Euroopassa. Clear Channelin tavoitteena oli haastaa jättimäisellä pinnalla mainostajat nostamaan vuorovaikutteisuuden ulkomediassa aivan uudelle tasolle.
Onko tavoite toteutunut? Vajaan vuosikymmenen mittaisen historiansa aikana The Wallilla on nähty toinen toistaan upeampia kampanjoita. Matkan varrella Narinkkatorilla kulkijat ovat päässeet tutustumaan moniin interaktiivisiin ja dynaamisiin toteutuksiin. The Wallia onkin monesti käytetty juuri dynaamisten kampanjoiden lanseerauksessa sen näyttävyyden ja tavoittavuuden takia. Vastauksena kysymykseen annamme kuvien puhua puolestaan.
Tutustu kahteen Narinkkatorilla hämmästyttäneeseen erikoistoteutukseen!
"The wall tuo kamppi helsingin markkinointiin uusia ulottuvuuksia"
Haastattelimme pitkäaikaisen yhteistyökumppanimme Kamppi Helsingin kauppakeskusjohtajaa Tiina Fågelia uuden mainospinnan merkityksestä ja hyödyistä kauppakeskukselle.
"Kamppi Helsingin The Wall 2.0 tuo kauppakeskus Kampin hyvin tunnetun ja erittäin näkyvällä paikalla olevan mediapinnan uudistuessaan ihan uudelle tasolle. Uusi mediapinta ei taatusti jää upeilta ominaisuuksiltaan keneltäkään Narinkkatorin poikki kulkevalta kuluttajalta huomaamatta. Jos haluat näkyvyyttä kampanjallesi, valintasi on ilman muuta The Wall, Pohjoismaiden vilkkaimman kauppakeskuksen mediapinta!", Kamppi Helsingin kauppakeskusjohtaja, Tiina Fågel, kertoo.
Monille kauppakeskuksen vierailijoille ja ohikulkijoille The Wall on itsessään jo nähtävyys, mutta mitä The Wall merkitsee ja edustaa Kamppi Helsingille?
"The Wall on muodostunut Kampille ikoniseksi maamerkiksi. Se on yksi niistä elementeistä, joista Kampin kauppakeskus tunnetaan. Uusi näyttö tuo kauppakeskuksen markkinointiin ihan uusia ulottuvuuksia ja pitää sisällään toimintoja, jotka mahdollistavat entistä paremmin näytön hyödyntämisen markkinoinnin alati muuttuvissa tarpeissa."
Kamppi Helsingissä pysytään ajan hermolla ja katsotaan jo tulevaisuuteen. Mikä sai uuden teknologian lisäksi kauppakeskuksen uudistamaan näyttävän mediapinnan?
"Digitaalisuus ja elämyksellisyys on kauppakeskuksissa tätä päivää ja tulevaisuutta. Haluamme mahdollistaa entistä upeamman ja monikäyttöisemmän mediapinnan Kamppi Helsingin omille tapahtumille. Tarjoamme samalla tilaisuuden yhteistyökumppaneille ja mainostajille markkinoida näkyvästi, laadukkaasti ja kokonaisvaltaisesti. Tämän uudistuksen myötä Kamppi Helsinki on entistä vahvemmin elämyskeskus, tapahtumakeskus ja urbaani, ydinkeskustassa sijaitseva monipuolinen kauppakeskus."
Tutkimus: Premium-pinnat vetoavat kuluttajiin
Suurten digitaalisten mainospintojen vaikuttavuutta on tutkittu laajasti. Cog Researchin (2016) monivaiheisessa tutkimuksessa selvitettiin ensiksi maineikkaan ja vahvan brändin määritelmää. Tutkimukseen vastanneet kuluttajat määrittelivät maineikkaan brändin näin: "Maineikas brändi on voimakas, korkealuokkainen ja ikoninen. Brändi on erittäin näkyvä ja ihmiset puhuvat siitä ja kokevat sen luovaksi".
Tutkimuksessa selvitettiin kuluttajien reaktioita erilaisiin brändeihin
Tiedostamattomien reaktioiden perusteella kuluttajat suosivat suurimmilla digitaalisilla ulkomainospinnoilla mainostavia brändejä ylitse pienillä diginäytöillä mainostavien brändien. Premium-pinnoilla mainostaviin brändeihin yhdistettiin kuuluisuuteen liitettyjä attribuutteja, kuten luovuus, puhuttelevuus, näkyvyys, korkealuokkaisuus, voimakkuus ja ikonisuus.
Tietoisten reaktioiden perusteella kuluttajat kokivat ulkomainonnan olevan television jälkeen sopivin media suurille brändeille. Vastaajat perustelivat digitaalisten premium-mainospintojen sopivuutta brändin maineen rakentamiseen sillä, että niillä mainostavat brändit näyttävät hyvältä, tekevät suuremman vaikutuksen ja kiinnittävät tehokkaammin huomion. Tunnettujen ja ikonisten brändien myös suorastaan odotettiin olevan esillä näyttävillä mainospinnoilla.1
Lue tutkimuksesta lisää ja tutustu premium-mainospintoihimme alla olevista painikkeista.
Narinkkatorilla vilkas syksy
Kevään ihmiskadosta ei ole viime aikoina ollut tietoakaan. Kesällä liikennemäärät palasivat hiljaisen ajanjakson jälkeen normaaliksi ja siitä lähtien ne ovat vain nousseet. Narinkkatorilla on vilissyt syksylläkin pimeydestä ja viileämmistä keleistä huolimatta. Lokakuussa Kampin edustalla on liikkunut huomattavasti enemmän ihmisiä, kuin samana ajankohtana edellisvuonna. Viikkotasolla liikennettä on ollut yli 20 % ja parhaimmillaan jopa 39 % enemmän kuin viime vuonna vastaavina viikkoina.
Kiinnostuitko The Wallista ja Kamppi Helsingin mainosmahdollisuuksista? Haluaisitko toteuttaa huomiota herättävän ja mieleenpainuvan kampanjan kanssamme? Ota yhteyttä myyntiimme.
Lähde: Consumer Compass Oy. Clear Channel. Ostopolkututkimus 2018.
Lähde: Brand Fame Uncovered, CC UK, 2016
Lähde: Digiled. Kamppi Shopping Center. Highs and lows. 2013.
Jaa sisältö: