21.6.2021 | Ostosympäristö, Isot Digit, Kohderyhmätieto/asiakasymmärrys, Kuluttajakäyttäytyminen, Tutkimus: kohderyhmätieto
Ulkomainonta lisää päivittäistavarakauppojen vetovoimaa
Ulkomainonta soveltuu erinomaisesti päivittäistavarakauppojen mainostamiseen, sillä se tavoittaa lähes jokaisen suomalaisen (98 %1) ja ohjaa ostopaikkaan. Ulkomainonta tarjoaa brändeille ainutlaatuisen ympäristön näkyä ihmisten keskellä heidän arkiympäristössään. Vaikuttavat ulkomainospinnat yhdistettynä brändin ilmeen mukaiseen visuaaliseen toteutukseen tekee brändistä tutkitusti puhuttelevampia, voimakkaampia ja ikonisempia. Miten päivittäistavarakauppa voi lisätä vetovoimaansa ulkomainonnalla? Lue lisää alta!
Uuden Kantar Mind Päivittäistavarakaupat 2020 -tutkimuksen (2 perusteella kuluttajat arvostavat kaikista eniten ostamisen vaivattomuutta, jonka rinnalla myös hintataso sekä tuotteet ja valikoima vaikuttavat kaupan vetovoimaan. Edullisuuden merkitys ei ole enää kasvanut päivittäistavarakaupan valinnassa, vaikkakin se koetaan yhä tärkeänä tekijänä.
Sen sijaan on nähtävissä uusia, imagollisia tekijöitä, jotka luovat suomalaisten silmissä lisää vetovoimaa päivittäistavarakaupoille. Tekijöitä kannattaakin korostaa brändimarkkinoinnin avulla.
Näitä ovat Kantar Mind Päivittäistavarakaupat 2020 -tietokannan mukaan esimerkiksi:
- kaupan ystävällinen ilmapiiri
- kauppa kuuntelee asiakkaan toiveita
- kaupasta saa tarvittaessa asiantuntevaa palvelua/apua
- kaupalla on hyvä maine
- kauppa on lähempänä kotia
- asiointi on helppoa
- asiointi koetaan turvalliseksi
Ulkomainonta on otollinen media vetovoimaisen brändimielikuvan rakentamiseen
Perinteiset massamediat, ulkomainonta ja TV, ovat tehokkaimpia brändimielikuvan muuttajia. Ulkomainontaa hyödyntävät kampanjat vaikuttavat brändimielikuvaan 27 % todennäköisemmin kuin ne, joissa ulkomainontaa ei ole käytetty (3. Ulkomainonta myös kasvattaa brändin harkintaa 72 % (4 ja ulkomainonnan hyödyntäminen isolla mittakaavalla tuo merkittävän vaikutuksen yrityksen tärkeimpiin taloudellisiin mittareihin.
Ulkomainonnan tehokäyttäjät raportoivat:
- suuremman markkinaosuuden (+30 %)
- isomman voittomarginaalin (+26 %)
- menestyksen asiakashankinnassa (+15 %) (5
(verrattuna niihin, jotka eivät käytä ulkomainontaa.)
Näy koko ostopolun varrella
Ulkomainonta soveltuu erinomaisesti päivittäistavarakauppojen mainostamiseen, sillä se tavoittaa lähes jokaisen suomalaisen ja on otollinen media brändimielikuvan rakentamiseen. Ulkomainonta mahdollistaa näkyvyyden koko ostopolun varrella harkintavaiheesta aktivointivaiheeseen. Lisää tietoisuutta näkymällä kaupunkiympäristössä hyödyntämällä esimerkiksi Adshel tai Downtown Digital -pintojamme. Vakuuta kuluttaja harkintavaiheessa ostosmatkan aikana hyödyntämällä Panorama- ja Jättitaulu-pintojamme.
- 88 % suomalaisista on kiinnittänyt ulkomainontaan huomiota ostosmatkan aikana,
- 7/10 kertoo kiinnostuneensa mainostetusta tuotteesta tai palvelusta matkalla nähdyn mainoksen perusteella ja
- jopa 68 % suomalaisista kertoo vierailleensa ostospaikassa matkalla kohdatun mainonnan perusteella (6.
Viimeistele näkyvyytesi mainostamalla lähellä ostopaikkaa. Monet mainoslaitteemme sijaitsevat lähellä ostopaikkoja, kuten kauppakeskuksissa ja Keskon, S-ryhmän sekä Lidlin myymälöiden läheisyydessä. Voimme räätälöidä ratkaisun vastaamaan juuri brändisi tarpeiden ja haluttujen ostopaikkojen sijainnin mukaan.
Rakenna imagoa digitaalisella premium-ulkomainonnalla
Tutkimuksen (7 mukaan kuuluisat brändit ovat voimakkaita, korkealuokkaisia ja ikonisia. Premium-DOOH vahvistaa kaikkia näitä tekijöitä ja se koetaan toiseksi otollisimmaksi mediaksi kuuluisille brändeille. Koehenkilöiden mukaan digitaalinen ulkomainonta on otollinen keino rakentaa brändin mainetta:
"Brands look great, more impressive on a premium digital poster and more eye catching."
"Known brands, on premium posters, would reveal all their glory."
Vakuuta kuluttajat kauppasi vetovoimasta ja vahvista brändimielikuvaa hyödyntämällä premium-digipintoja.
LÄHTEET:
1) Kantar Mind. Ulkomainonnan mittaaminen ja tulokset 2018-2019.
2) Kantar Mind. Päivittäistavarakaupat 2020, N=1 517
3) Binet and Field, The Long and the Short of It (2013)
4) Mesh Research Databank (2011-2015)
5) Field and Rapport, Standing on the Shoulders of Giants (2018)
6) Consumer Compass Oy. Ostopolkututkimus 2018. N=1040
7) COG Research, 2016.
Jaa sisältö: