18.3.2020 | Digitaalinen mainonta, Smart City, Kaupunkiympäristö
Varma kevään merkki – kaupunkipyörät palaavat katukuvaan
Kaupunkipyörät palaavat katukuvaan tänä keväänä Helsingissä ja Espoossa normaalia aiemmin, kun pyöräilykausi alkaa jo 23. maaliskuuta. Vantaalla pääsee pyöräilemään 1. huhtikuuta alkaen. Pian käyttöön tulevat kaupunkipyörät tuovat mukanaan Helsingin kaupungille isot hyödyt, kun esimerkiksi kaupunkilaisten terveys kohenee ja eliniänodote kasvaa.
Pyöräilyn suosio on Helsingissä kasvussa. Lumettomana aikana 59 prosenttia helsinkiläisistä kulkee pyörällä vähintään kerran viikossa. Pyörällä kulkevien osuus on kasvanut 2,4 prosenttiyksikköä vuodesta 2016 vuoteen 2018. Pääkaupunkiseudun asukkaat liikkuvat muita useammin jalan ja pyörällä. Pyöräilymatkat ovat huomattavan pitkiä (keskimäärin yli 4,6 kilometriä) verrattuna muihin suuriin kaupunkeihin, joissa pyörämatkojen keskipituus jää kolmeen kilometriin.¹ Suosiosta on syytäkin olla innoissaan, sillä fillarointi tuo kaupunkilaisille suuret terveyshyödyt ja samalla vähentää terveydenhuollon kustannuksia.
On monta syytä liikkua kaupunkipyörällä. Jos ihminen kulkee pyörällä edes puoli tuntia päivässä, hän on pirteämpi ja hänellä on vähemmän sairauspoissaoloja. Pyöräily lisää myös eliniänodotetta.
”Jos ihminen kulkee pyörällä edes puoli tuntia päivässä, hän voi paremmin, on pirteämpi ja hänellä on vähemmän sairauspoissaoloja. Puolen tunnin pyöräilyllä täyttyy myös suositeltu päivittäinen liikuntamäärä”, Helsingin kaupungin pyöräilykoordinaattori Oskari Kaupinmäki vinkkaa.
Suomalaisten terveyden kohentuminen ei vaikuta vain yksilöihin vaan koko Suomen talouteen. Helsingin kaupungin pyöräilyn hyötyjä ja kustannuksia arvioinut selvitys osoitti, että 20 miljoonan euron pyöräliikenneinvestoinneilla saavutettaisiin vuosittain miljoonien eurojen yhteiskuntataloudelliset hyödyt erityisesti terveysvaikutuksina ja parantuneena saavutettavuutena. Jokainen pyöräväylien rakentamiseen asianmukaisesti sijoitettu euro tuottaa siis lähes kahdeksan euron hyödyt.
Kaupunkipyörät osoitus älykkäästä kaupungista
Terveyshyötyjen lisäksi pyöräliikenteen edistäminen tuo viihtyisyyttä, tehokkaampaa tilan käyttöä ja aikasäästöjä sekä parantaa liikenneturvallisuutta. Helsingin pyöräteitä onkin kunnostettu viime vuosina urakalla ja kaupunkipyörillä on helppo liikkua vilkkaalla keskusta-alueella.
Kaikkien helsinkiläisten ja turistien pyöräilyä helpottavat kaupunkipyörät saadaan kaupungin kaduille jo 23. maaliskuuta. Pyörät ja niiden edullisen hinnan mahdollistaa kaupallinen yhteistyö. Kaupunkipyörien kaupallistaja ja digitaalisten mainospintojen omistaja on Clear Channel. Verkosto kattaa koko pääkaupunkiseudun, ja lisäksi myös Turussa pääsee viilettämään Föli-fillareilla pitkin keskustaa ja Aurajoen rantoja.
”Tavoitteenamme on olla jatkuvasti mukana tuottamassa ihmisten arkea helpottavia Smart City -ratkaisuja. Ja mikä voisikaan olla hienompaa, jos arjen helpotuksen lisäksi saadaan myös edistettyä kaupunkilaisten terveyttä. Kaudella 2019 kaupunkipyörillä ajettiin Helsingissä ja Espoossa yli 3,7 miljoonaa matkaa, ja alkavalla kaudella määrä tulee todennäköisesti lisääntymään entisestään. Rakastetut Alepa-Fillarit ovat osoitus innovatiivisesta kehityksestä ja älykkäistä kaupunkiratkaisuista – siis Smart Citystä parhaimmillaan”, Clear Channelin tuote- ja kehitysjohtaja Lassi Tolonen sanoo.
Pääkaupunkiseudun pyörien hallinnoinnista vastaa Helsingin seudun liikenne HSL.
Upea verkosto tarjoaa mahtavat mainosmahdollisuudet
Kaupunkipyöräasemia on pääkaupunkiseudulla yhteensä 443 ja kaupunkipyöriä kaikkiaan 4 430. Kaupunkipyöräasemien yhteydestä löytyy myös katutason suurimmat digitaaliset mainosnäytöt pääkaupunkiseudun vilkkaimmilla paikoilla. Moderni mainospaikkaratkaisu tarjoaa mainostajille uudenlaisen mahdollisuuden tavoittaa kuluttajat heidän arkiympäristössään, työmatkoilla ja vapaa-aikana. Pyöräasemat sijaitsevat Helsingin, Espoon ja Vantaan vilkkaimmilla paikoilla, joissa liikkuu paikallisten asukkaiden lisäksi myös paljon kotimaisia ja ulkomaisia matkailijoita. Tarjoamme mainostajille digitaalisen ulkomainonnan parhaan tavoittavuuden ja kontaktit.
Kiinnostuitko upean mainosverkoston tarjoamista mahdollisuuksista? Ota yhteyttä myyntiimme.
Lähde: Henkilöliikennetutkimus 2016.
Jaa sisältö: