ULKOMAINONTA
Ulkomainonta on kodin ulkopuolista mainontaa eli periaatteessa kaikki mainonta, jota ihminen kohtaa liikkuessaan kodin ulkopuolella.
OOH
Out of Home. Ulkomainonta on yksi vanhimpia mainonnan muotoja. Se on kuitenkin paljon muutakin kuin perinteikästä, sillä ulkomainonta on jatkuvasti kehittynyt mukautumaan mediaympäristön muutoksiin.
DOOH
Digital Out of Home. Digitaalinen ulkomainonta tuo mukanaan uudenlaisia mahdollisuuksia yhä luovemmalle, tehokkaammalle ja kohdennetummalle mainonnalle säilyttäen kuitenkin samalla ulkomainonnan ainutlaatuiset ominaisuudet, kuten ohittamattomuuden, tavoittavuuden ja huomioarvon.
HEARTBEATS
Uusi dataan perustuva Heartbeats-konseptimme mahdollistaa mainosviestien aiempaa älykkäämmän kohdentamisen Helsinki-Vantaan lentoasemalla. Nämä kohderyhmiin tarkennetut, mainosympäristön innovatiivisuuden huomioivat ratkaisut tarjoavat mainostajille verrattoman mahdollisuuden tavoittaa juuri oikea yleisö oikeaan aikaan.
AUDIENCE ENGINE
Clear Channelin uusi suunnittelutyökalu. Audience Engine on laajuudeltaan uniikki, jopa kansainvälisesti vertaillessa. Työkalumme yhdistää useita eri tietolähteitä ja maanlaajuisia tilastoaineistoja: saamme siten analytiikkaa, joka kattaa koko väestön. Tämän avulla pystymme toteuttamaan ulkomainoskampanjoita, jotka ovat relevantteja sekä tehokkaita.
OTC
Opportunity to Contact. Ulkomainonnan käyttämä termi. Ilmaisee, kuinka monella on ollut teoreettinen mahdollisuus katsekontaktiin. Ulkomainonta käyttää OTC-termiä selvennykseksi muiden medioiden (tv, lehdet ,radio) käyttämästä OTS/OTH -termeistä, joita käytetään kuvaamaan keskimääräistä toistoa.
VAC
Visibility Adjusted Contact. Outdoor Impact -yleisönmittausjärjestelmän tuottama uusi, pitkälle jalostettu mediavaluutta. Kertoo eri ulkomedioiden ja mediayhdistelmien todennetut katsekontaktit – eli sen, kuinka moni ulkomainosjulistetta katsoo havaitsemistutkimuksen (silmänliikekamera) mallinnuksen mukaan
VAC Nettokontakti
Sellaisten kohderyhmään kuuluvien henkilöiden määrä, joka on kampanjan aikana katsekontaktissa vähintään kerran.
VAC Toisto
Tavoitetun kohderyhmän keskimääräiset VAC-kontaktit eli kuinka monta kertaa keskimäärin kampanjan nähneet ovat katsekontaktissa kampanjan pintoihin.
VAC Peitto (%)
Kampanjanaikana vähintään kerran kontaktissa olevan väestömäärän suhde valitun kohderyhmän kokoon.
VAC totaalikontaktit
Katsekontaktien yhteenlaskettu kokonaismäärä kampanjan aikana.
CPT
Cost Per Thousand. Tuhannen kohderyhmäkontaktin hinta.
Flow
Liikennemäärä. Ulkomainospinnan ohittavan liikennevirran estimoitu määrä.
Outdoor Impact
Yleisönmittausjärjestelmä, jonka CAFAS-mediasuunnittelutyökalu antaa luotettavat yhteismitalliset tutkimusfaktat ulkomainonnan suunnittelun pohjaksi. Kansainvälinen konsepti, jonka taustalla on kattava määrä Suomessa kerättyä ja käsiteltyä tietoa: kulkureittitutkimus, liikennevirtatiedot, mainosvälineiden luokittelu ja mainospintojen havainnointitutkimus silmänliikekameralla.
Työssäkäyntialue
Tilastokeskuksen virallinen luokitus, joka on perusteena Outdoor Impactin mallinnuksessa ja kulkureittitutkimuksessa. Työssäkäyntialueen muodostavat keskuskunta ja siihen vähintään 10 % osuudella työvoimasta pendelöivä ympäryskunta (tai -kunnat). Myös yhden kunnan kautta keskuskuntaan vähintään 10 % osuudella pendelöivät kunnat luetaan työssäkäyntialueeseen kuuluviksi. Keskuskunta on pääsääntöisesti kunta, jonka työvoimasta enintään 25 % käy töissä muissa kunnissa. Eikä kunnista käy töissä missään muussa yksittäisessä kunnassa yli 10 % työvoimasta.
Looppi
Loop (eng), luuppaus. Animaation tai videon kierto alusta loppuun.
Spotti
Mainosspotti. Yleensä 10 sekunnin mittainen digitaalinen mainos (animaatio tai video).
Näyttökerta
Impressio. Kertoo, miten usein mainos näytetään esimerkiksi yhdellä ulkomainosnäytöllä. Kampanjan mainosnäyttöjen määrä kertoo, kuinka montaa kertaa mainosta on kaikkiaan näytetty.
Kuvasuhde
Kuvan leveyden suhde kuvan korkeuteen. Yleisimpiä kuvasuhteita ovat 4:3 (Standard Definition) sekä 16:9 eli laajakuva (Widescreen). Kts. myös formaatti.
Resoluutio
Resoluutiolla voidaan tarkoittaa digitaalisen näytön tarkkuutta eli erottelukykyä. Resoluutio tarkoittaa myös kuvakokoa eli se kertoo, paljonko kuvassa on pikseleitä esimerkiksi tuumaa kohden (ppi). Kuvakoot ilmoitetaan yleensä pikseleinä, leveys x korkeus. Mitä korkeampi luku, sitä tarkempi kuva on.
Natiiviresoluutio
Natiiviresoluutio kertoo näytön optimaalisen resoluution. Natiiviresoluutiota käytettäessä jokaista ruudulla näkyvää pikseliä edustaa yksi digitaalisen näytön kuvapiste. Kuvaa ei venytetä pysty- tai vaakasuunnassa.
Dynaaminen aineisto
Dynaamisessa aineistoissa hyödynnetään erilaisia datalähteitä, joiden avulla aineistoja voidaan kohdentaa reaaliaikaisesti oikeassa paikassa oikealle kohderyhmälle. Dynaaminen aineisto päivittyy siis reaaliaikaisesti kampanjaspottiin. Aineisto voi vaihtua esimerkiksi sään mukaan, mikäli aineistoon on yhdistetty säätieto. Digitaalisissa ulkomainoskampanjoissa voi esimerkiksi olla dynaamisia elementtejä kuten aika, live-tapahtumat tai sää.
Formaatti
Digitaalisessa ulkomainonnassa formaatilla tarkoitetaan kuvan kokoa eli kuvan korkeuden ja leveyden välistä suhdetta ja tämä kertoo myös sen, onko kuva vaaka- vai pystyformaatissa.
Dwell time
Aika, joka vietetään mainospinnan läheisyydessä, niin että kuva näkyy ja mahdollinen ääni kuuluu.
Peitto
Maantieteellinen alue, jossa on mediapintoja. Voidaan puhua laajasta sekä valtakunnallisesta peitosta.
Slot
Mainospaikka digitaalisessa ulkomainonnassa. Yhdessä digitaalisessa ulkomainoslaitteessa pyörii 3-10 mainospaikkaa.
Share of Voice
Mainonnan terminä share of voice tarkoittaa kampanjaan ostettavan mediatilan tai -ajan suhdetta käytettävissä olevan mediatilan tai -ajan kokonaismäärään.
html-aineisto
Html-aineisto on tiedostomuoto, jossa on hyödynnetty html5-merkintäkieltä. Tätä merkintäkieltä käytetään yleisesti verkkosivujen tekemiseen. Tutustu html-aineiston pikaoppaaseen.