HelsinkiMission Jotta vastassa olisi ihminen -varainhankintakampanjassa hyödynnettiin innovatiivista lähestymistapaa yksinäisyyden vastaisessa taistelussa yhteistyössä mainostoimisto United Imaginationsin, Kantarin ja Havas Finlandin kanssa. Onnistunut toteutus perustui ulkomainonnan kohdentamiseen nerokkaalla, täysin uudella tavalla.
Asiakas: HelsinkiMissio
Kampanjan tavoite: Kerätä varoja yksinäisyyden vastaiseen työhön sekä viestiä tarjolla olevasta avusta ja vapaaehtoistyön mahdollisuuksista
Kohderyhmä: Lahjoittajat, vapaaehtoiset ja yksinäisyyttä kokevat ihmiset, joiden lisäksi haluttiin lisätä tietoisuutta yksinäisyyden haasteista suurelle yleisölle.
Mainospinnat: Downtown Digital
Kampanjan ajankohta: Elo-syyskuu 2023
Yksinäisyys on kasvava yhteiskunnallinen ongelma, jolla on vakavia vaikutuksia ihmisten terveyteen sekä hyvinvointiin, ja sitä koetaan iästä, asemasta ja asuinpaikasta riippumatta. Yksinäisyyden tunne aiheuttaa kipua samoilla aivoalueilla kuin fyysinen kipu.
Jotta vastassa olisi ihminen -kampanja toi ajankohtaista tietoa yksinäisyydestä katukuvaan, jotta kasvavat yksinäisyyden kokemukset saavat näkyvyyttä ihmisten arjessa. Kampanjan tavoitteena oli kerätä varoja yksinäisyyden vastaiseen työhön sekä tuoda näkyväksi tarjolla olevaa apua ja vapaaehtoistyön mahdollisuuksia yksinäisyyden vähentämiseksi. Kampanja sisälsi erilaisia viestejä näiden teemojen pohjalta. Katso ne tästä.
Dataohjautuva kampanja mahdollisti kohdennetut viestit
Kampanja pohjautui nerokkaaseen tapaan kohdentaa ulkomainontaa, mikä johti vaikuttavaan ja puhuttelevaan kokonaisuuteen – inspiraation lähteenä toimi Clear Channel Ruotsin reaaliaikainen Metro Meditation -kampanja. Datan älykäs hyödyntäminen mahdollisti eri alueille kohdennetut viestit, kuten "Äskettäin 104 ihmistä täällä Myyrmäessä etsi verkosta apua yksinäisyyteen."
Tiedot yksinäisyyden hakumääristä perustuivat Googlen tarjoamaan hakukonedataan. Datan keräämisessä käytettiin eniten haettuja, yksinäisyyteen liittyviä termejä, kuten ”mistä löydän ystävän”, ”yksinäinen äiti”, ”yksinäisyys aikuisena”, ”yksinäisyys parisuhteessa”, ”yksinäinen vanhus”, ”teinillä ei ole kavereita”. Kaupunginosien hakumäärien selvittämiseksi kohdennettiin hakusanamainontaa postinumerokohtaisesti.
Ulkomainonta kohdennettiin niille alueille, joissa Kantarin analysoiman datan perusteella erityisesti koetaan yksinäisyyttä. Tätä varten Kantar analysoi yksinäisyyttä kuvaavat muuttujat HelsinkiMission Suomalaisten yksinäisyys -kyselystä sekä Kantarin omasta laajemmasta aineistosta.
Lue lisää ulkomainonnan kohdentamisesta »
Tulokset puhuvat puolestaan
"Ulkomainonta mahdollisti sen, että yksinäisyyden ongelma ja tarjolla oleva apu saatiin näkyväksi reaaliajassa tuomalla paikallista tietoa sinne, missä ihmiset liikkuvat ja asuvat. Samalla viestimme mahdollisuudesta auttaa lahjoittamalla tai vapaaehtoisena", kertoo HelsinkiMission Viestintä- ja varainhankintajohtaja Hanna Koskenkangas.
Kampanja lisäsi HelsinkiMission näkyvyyttä ja verkkosivukäyntejä sekä toi mukanaan uusia lahjoittajia ja vapaaehtoisia. Tämä on oiva esimerkki ulkomainonnan ja sen kohdentamisen voimasta sekä roolista yhteiskunnallisesti merkittävien teemojen esiin tuomisessa.
Arvokas pro bono -yhteistyö merkittävän aiheen puolesta
Antoisa ja molemmin puolin onnistunut yhteistyömme HelsinkiMission kanssa on kestänyt jo reilusti yli kymmenen vuotta. Olemassaolomme tarkoitus kiteytyy siihen, että haluamme olla muutakin kuin mediantarjoaja. Palvelemme yhteiskuntaa ja kaupunkeja vastuullisesti ja teemme pieniä ja suuria tekoja yhdessä kaupunkien ja mainostajien kanssa, joilla edistämme hyvinvointia yhteiskunnassamme ja kaupunkilaisten keskuudessa. Siksi haluamme tarjota tämän kaltaisille tärkeille aiheille medianäkyvyyttä.
"Olemme erittäin iloisia vaikuttavasta yhteistyöstämme Clear Channelin kanssa. Yhteistyömme avulla olemme saaneet työllemme laajaa näkyvyyttä ja tunnettavuutta brändillemme. Ulkomainoskampanjat ovat tuoneet lisää lahjoittajia ja vapaaehtoisia mukaan työhömme. Niiden merkitys on korvaamaton työmme jatkuvuuden varmistamiseksi", jatkaa Hanna Koskenkangas.
Katso video: