Software Sauna valitsi uniikin ja kohderyhmänsä tavoittavan lentoaseman ympäristön mainoskampanjaansa viime vuonna. Lentoaseman mediapinnat olivat loistava ratkaisu tavoittaa päättäjiä korkealuokkaisessa mainosympäristössä. Lue lisää, millä eri keinoin lentoasemamainonta aktivoi haluttua kohderyhmää, ja miksi ulkomainoskampanja oli toimiva valinta yritykselle.
Asiakas: Software Sauna
Kampanja-aika: Kesä-joulukuu 2021
Mainosympäristö: Helsinki Airport
Kampanjan tavoite: Luoda mielenkiintoa yritystä kohtaan sekä tavoittaa matkustajia
Kohderyhmä: Erityisesti lentoaseman non-Schengen alueen matkustajat, Kroatiaan matkaavat suomalaiset sekä US, UK ja Aasian liikematkustajat
Software Sauna on digitaalisia elämyksiä luova koodaritalo Kroatiassa. Yritys tuottaa etäkoodia ja ohjelmistoratkaisuja Adrianmeren rannikolta. Kroatiasta käsin toimiminen suomalaisella nimellä herättää varmasti mielenkiintoa sekä ajatuksia. Software Sauna halusi siksi tuoda "leikkisällä" tavalla toimintaansa ilmi. Yksi mainoskampanjan tavoitteista oli luoda mielenkiintoa yritystä kohtaan, ja siinä todellakin onnistuttiin.
lentoaseman matkustajat aktivoituivat qr-koodin avulla
Software Saunan kampanjan tavoitteisiin kuului mielenkiinnon ja tunnettuuden lisääminen yritystä kohtaan. Kohderyhmää pyrittiin saada aktivoitumaan ulkomainonnan keinoin. Helsinki-Vantaan lentoaseman laaja mediaympäristö oli onnistunut kohde mainonnalle, sillä nämä tavoitteet saavutettiin loistavasti. Ulkomainontakampanja tuotti upeita tuloksia aktivoiden kohdeyleisöä sekä herätti todistetusti mielenkiintoa. Mediapinnat lentoasemalla eivät taatusti jää huomaamatta matkustajia vilisevässä ympäristössä.
Mainoskampanjassa käytettiin QR-koodia aktivoimaan kohdeyleisöä ja lisäämään viestin vaikuttavuutta. QR-koodia oli ladattu lukuisia kertoja kampanjan aikana, mikä toimi hyvänä mittarina mainonnan tehokkuuteen.
QR-koodia ladattiin yhteensä 5600 kertaa kampanjan aikana.
Lentoaseman väki konkreettisesti pysähtyi mainoksen ääreen lataamaan QR-koodin saadakseen lisää informaatiota yrityksestä.
- 2300 käyttäjää latasi QR-koodin kampanjan aikana (ka 2,4 kertaa per käyttäjä)
- Marras- joulukuun aikana QR-koodia ladattiin yhteensä 919 kertaa
- Marras- joulukuussa QR-koodin latasi 525 käyttäjää
Lentoasema on otollinen ympäristö matkustajien aktivoimiseen. Se ei ole pelkkä ohikulkupaikka, vaan siellä vietetään aikaa ennen lennolle lähtöä. Tämän takia yksi ulkomainonnan hyödyistä, toisto, pääsee lentoasemalla oikeuksiinsa.
oikeiden kohderyhmien huomion saavuttaminen
Software Sauna valitsi lentoaseman ulkomainoskampanjaansa tavoittaakseen haluamaansa kohderyhmää. Bränditietoisuuden rakentamiseen lentoasema on mainio ratkaisu, sillä erottuminen ainutlaatuisessa ympäristössä on taattua.
Yritys halusi tavoittaa non-Schengen alueen matkustajia, Kroatiaan matkaavia suomalaisia sekä liikematkustajia. Lentoasema on suotuisa ympäristö tavoittaa erilaisia kohderyhmiä. Se on myös suuri B2B-mediaympäristö, ja siksi ehdoton valinta yrityksiä sekä päättäjiä tavoittelevalle mainostajalle.
"Lentoaseman paraatipaikka ja käyttämämme mainos ovat varmasti tavoittaneet monia, niin kohderyhmäämme, kuin sen ulkopuolisia ihmisiä, ja mainos on herättänyt mielenkiintoa", kommentoi Software Saunan toimitusjohtaja Ilkka-Cristian Niemi.
70% pitää lentoasemaa hyvänä mainosympäristönä.¹ Software Saunan pääkohderyhmä, liikematkustajat, tavoitettiinkin loistavasti lentoaseman mediaympäristössä.
Lentoasemalla liikutaan myös yleensä positiivisin mielin, joten mainos nähdään hyväntuulisena ja vastaanottavaisena. Sekin on vaikuttava tekijä mainoksen viestin välittämisessä ja kohderyhmien huomion saavuttamisessa.
ulkomainonnan vaikuttavat edut
Ulkomainonta on modernia massamainontaa parhaimmillaan, ja jatkuvasti kehittyvä teknologia mahdollistaa yhä kehittyneempiä digitaalisia ratkaisuja. Vaikka se on yksi vanhimpia mainonnan muotoja, se mukautuu muuttuvan maailman mukana. Mainonnasta tehdään teknologian kehittyessä kohdennetumpaa sekä älykkäämpää.
"Oikeassa paikassa se (ulkomainonta) tavoittaa ihmisiä, ja oikeanlainen viesti varmasti puhuttelee ja pysäyttää", pohtiiIlkka-Cristian Niemi.
Kuluttajien tavoittaminen, brändin rakentaminen ja oikeanlaisen viestin välittäminen onnistuvat ulkomainonnan keinoin tehokkaasti.
LENTOASEMAlla mainostaminen tehosti kampanjaa
software sauna kannustaa valitsemaan clear channelin
Software Sauna on luottavaisin mielin jatkamassa yhteistyötä tulevaisuudessakin Clear Channelin kanssa. Toimivan yhteistyön ansiosta mainoskampanjasta rakentui tuloksellinen QR-koodeineen. Lentoasemaympäristössä mainostaminen on niin tavoittavaa, että tällaisten yhteistöiden tekeminen on aina palkitsevaa molemmin puolin.
"Yhteistyö CC:n kanssa on ollut mutkatonta ja sujuvaa heti ensimmäisestä kontaktista lähtien. Tulemme varmasti jatkamaan yhteistyötä tulevaisuudessa ja voin suositella CC:tä mm. ulkomainonnasta kiinnostuneille", jatkaa Ilkka-Cristian Niemi.
LÄHTEET:
1) Clear Channel & ToinenPHD, Airport study in Finland 2013