13.11.2022 | Digitaalinen mainonta, Dynaaminen, Inspiraatio
Joustava ja tehokas dynaaminen mainoskampanja
Dynaaminen mainonta on kasvava trendi, jonka tehokkuus on jo huomattu laajasti online-mainonnassa. Dynaamisuuden edut eivät kuitenkaan rajaudu vain internetiin, sillä se on mahdollista myös ulkomainonnassa. Dynaaminen ulkomainos taipuu uskomattoman moneen ja muuttuvien elementtien lisääminen kampanjaan on yllättävän helppoa ja nopeaa!
Mainos päivittyy reaaliaikaisesti ennalta määrityn kriteerin perusteella
Dynaaminen mainoskampanja on erinomainen keino varioida viestiä. Viestivariaatioiden tekeminen on ollut mahdollista tavallisella mainoksellakin, mutta tällöin jokainen mainosvariaatio on pitänyt toteuttaa erikseen. Dynaamiset mainosmateriaalit mahdollistavat vain yhden aineiston toimittamisen. Aineisto voidaan päivittää jopa reaaliaikaisesti ja variaatioita tehdä miten paljon tahansa. Mainosvariaatioita voidaan lisätä esimerkiksi siten, että mainos ohjelmoidaan valitsemaan näytettävä kuva sekä teksti satunnaisesti ennalta määriteltyjen vaihtoehtojen joukosta.
”Toteuttamalla aineistot dynaamisesti mainos tunnistaa itse, mikä päivä on ja tuottaa sen perusteella halutut viestit aineistoon. Dynaamisuudella rakennamme aineistoihin myös variaatiota, mikä olisi todella työlästä tehdä muuten. Dynaamisten aineistojen toinen etu on helppo muokattavuus, eli jos joku asia kampanjassa muuttuu, voimme vaihtaa tekstejä ja muitakin elementtejä helposti”, iloitsee Creative Designer Anu Rytkönen Nelonen Medialta.
Jos yrityksessänne hyödynnetään jo display-mainontaa, dynaamisen ulkomainoskampanjan toteuttaminen on todella helppoa. Usein jo pienellä muokkauksella display-mainosta voidaan hyödyntää myös ulkomainonnassa. Mikäli ette vielä hyödynnä display-mainontaa, autamme mielellämme alkuun pääsemisessä.
Lue lisää dynaamisen ulkomainoskampanjan hyödyistä »
Miten dynaaminen elementti muuttuu?
Dynaaminen elementti muuttuu reaaliaikaisesti jonkin etukäteen valitun muuttujan mukaan.
1. Mainos voi päivittyä ennustettavissa ja laskettavissa olevan arvon, kuten kellonajan, sijainnin tai päivämäärän mukaan. Käytännössä kaikki, mikä voidaan laskea matemaattisesti on ennustettavissa olevaa dataa. Tällainen data on helposti ja nopeasti hyödynnettävissä, eikä mainoksen tarvitse hakea tietoa ulkoisesta lähteestä.
2. Kampanjassa voidaan myös hyödyntää dataa, jota ei voi ennustaa etukäteen. Tällöin tarvitaan ulkoista lähdettä, josta data haetaan. Mainos voidaan ohjelmoida valitsemaan eri mainosviesti riippuen esimerkiksi säästä tai jonkin asian lopputuloksesta. Vain luovuus on toteutusmahdollisuuksien rajana. Maailmalla on nähty jo muun muassa mainoksia, jotka päivittyvät esimerkiksi urheiluottelun tai liikenneruuhkien perusteella.
Valittu muuttuja voi olla esimerkiksi:
|
|
|
|
Säätila |
Ottelun tulos |
Liikennedata |
Käyttäjän luoma sisältö |
Miten dynaaminen kampanja toteutetaan käytännössä?
Kampanjamateriaalit voidaan toimittaa joko HTML-5 pakettina tai URL-muodossa. Mainokseen voi sisällyttää kuvaa, videota, tekstiä ja interaktiivisia elementtejä.
Molempien toimitusvaihtoehtojen etuna on se, että kampanjaa on helppo muokata. Jos mainos on ohjattu hakemaan esimerkiksi siinä käytettävät kuvat verkossa olevasta kuvakansiosta, kuvia voi lisätä tai poistaa milloin tahansa. Jos esimerkiksi mainostetaan tosi-tv-ohjelmaa, jonka juontaja vaihtuu, voidaan hänen kuvansa poistaa kuvakansiosta. URL-muodossa toimitettua materiaalia voidaan muokata vielä tätäkin monipuolisemmin reaaliaikaisesti kampanjan ollessa käynnissä.
2 toimitusvaihtoehtoa:
|
|
HTML-5 paketti: vakaa keino toimittaa materiaali, koodin muuttaminen kesken kampanjaa on hitaampaa |
URL-muodossa toimitettu materiaali: koodia voi päivittää milloin tahansa ja muutos päivittyy mainokseen heti |
Tutustu caseen:
Esimerkiksi Nelonen Media toimittaa dynaamiset aineistonsa HTML5-muodossa, jota käytetään myös display-mainonnassa. Täten vain pienellä muokkauksella ja vaivalla saadaan toteutettua materiaalit useampaan mediaan.
”Voimme hyödyntää HTML5:n tuomia mahdollisuuksia samalla niin display- kuin ulkomainonnassakin. Ulkomainonnan dynaamisuus mahdollistaa kaiken sen, mikä on mahdollista verkkosivujen tuotannossakin, käyttäjän suoraa interaktiota lukuun ottamatta. Tulemme tulevaisuudessa varmasti luomaan kampanjoita, joissa aineisto hyödyntää esimerkiksi jotain olemassa olevaa, muuttuvaa dataa tai itse aineisto voi elää ajassa tai paikassa. Myös sosiaalisen median sisältöjen hyödyntäminen ulkomainonnassa on mietinnässä, nyt kun sekin on mahdollista”, Anu Rytkönen kertoo.
Lue, kuinka Nelonen Media hyödynsi dynaamista ulkomainontaa »
Jaa sisältö: